PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 4 | nr 137 Zarządzanie w teorii | 31--42
Tytuł artykułu

Zarządzanie skandynawskie : w kierunku zadań i samospełnienia

Warianty tytułu
Scandinavian Management : Theory in the Face of Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest kulturowa analiza skandynawskiego modelu zarządzania z perspektywy teorii, badań i praktyki gospodarczej. Problem ten stał się bardzo istotny we współczesnym świecie biznesu, ponieważ kultura, jako zasób strategiczny, może decydować o przewadze konkurencyjnej. Zagadnienia kulturowe mają obecnie duże znaczenie dla rozumienia skomplikowanego procesu zarządzania międzynarodowego. Rozważane w artykule zagadnienia i sformułowane wnioski powstały w oparciu o studia literatury przedmiotu oraz dostępne w literaturze przedmiotu wyniki badań empirycznych.
EN
This article indicates cultural conditions of Scandinavian management from the perspective of theory, research and business practice. This problem is very important in the contemporary business world, where organizational culture could be the main factor of success. Cultural issues are important nowadays to understand a complicated process of international management. The problems and conclusions presented in this paper are based on literature studies and literature studies results of empirical research.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bjerke B., Kultura a style przywództwa, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Gesteland R.R., Cross-Cultural Business behavior. Marketing, Negotiating and Managing Across Cultures, Copenhagen Business School Press, Handelshojskolens Forlag 1996.
  • Górniak L., Kreowanie wizerunku menedżera i firmy, http://www.eurofinance.com.pl/index. php?docid=4778&biuletyn=42 [12.02.2010].
  • Grenness T., Scandinavian Managers on Scandinavian Management, "International Journal of Value-Based Management" 2003, 16.
  • Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., The Seven Cultures of Capitalism. Value Systems for Creating Wealth in the United States, Japan, Germany, France, Britain, Sweden and the Netherlands, Bantam Doubleday Dell Publishing Group Inc., Doubleday 1993.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.
  • Krupski R., Stańczyk S., Mariaże organizacyjne - konsekwencje kulturowe, [w:] A. Potocki (red.), Przeobrażenia i zmiany w organizacjach w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa 2009.
  • Mole J., W tyglu Europy. Wzorce i bariery kulturowe w przedsiębiorstwach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
  • Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, wyd. II, PWE, Warszawa 2007.
  • Obłój K., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1987.
  • Olsen J.P., Foran en ny offentling revolusjon (For a new official revolution), "Nytt norsk tidskrift" 1986, 3.
  • Philips-Martinsson J., Svenskarna som andra ser dem (Szwedzi, jak ich widzą inni), wyd. popr., Studen- tlitteratur, Lund, Sweden 1992.
  • Poulsen T.T., Den Skandinaviska modellen. Framgangsrika pionarfóretag (The Scandinavian Model. Successful Pioneer Companies), Werner Soderstrom OY, Borga, Finland 1988.
  • Przytuła S., Pozyskiwanie menedżerów do przedsiębiorstw międzynarodowych, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków 2007.
  • Ronen S., Shenkar O., Clustering Countries on Attitudinal Dimensions: A Review and Synthesis, "Academy of Management Review" 1985, no. 10, 3.
  • Stańczyk S., Nurt kulturowy w zarządzaniu, WUE, Wrocław 2008.
  • Stańczyk S., Stańczyk-Hugiet E., Kultura organizacyjna - strategiczny zasób organizacji przyszłości, [w:] Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania strategicznego, Warszawa 2006.
  • Sułkowski Ł., Czy kultury organizacyjne zmierzają do unifikacji?, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2002, nr 3-4.
  • Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002a.
  • Szumlewicz P., Kraje skandynawskie najbardziej rozwinięte, http://www.polskieradio.pl/wiadomosci/ artykuly/default.aspx?id=41250 [12.02.2010].
  • Trompenaars A., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Zemke R., Scandinavian management - a look at our future?, "Management Review", July 1988.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171369517

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.