Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Strategic Dimensions of Outsourcing : Goals, Processes, Relations
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł zawiera prezentację i opis trzech strategicznych wymiarów outsourcingu. Zdaniem autora, outsourcing strategiczny w organizacji powinien być analizowany z trzech kluczowych perspektyw: celów przedsiębiorstwa, procesów tworzących łańcuch wartości przedsiębiorstwa i relacji z partnerem outsourcingowym. Każdy z tych wymiarów powinien być brany pod uwagę przy opisie związków między outsourcingiem i strategią. Co więcej, cele przedsiębiorstwa wpływają na kształt architektury procesów organizacji, a także na formę kontraktu z partnerem outsourcingowym. Autor sugeruje, że między wspomnianymi wymiarami powinno istnieć dopasowanie. Na przykład wybór nieodpowiedniej formy kontraktu z partnerem outsourcingowym może skutkować wielorakimi problemami z osiągnięciem celów, które organizacja stawia przed sobą.(abstrakt oryginalny)
The paper contains the presentation and description of three strategic dimensions of outsourcing. According to the author, the strategic outsourcing within the organization should be analyzed from three key perspectives: company goals, processes forming company's value chain and relations with an outsourcing partner. Each of these dimensions should be taken into consideration when it comes to describing bonds between strategy and outsourcing. What is more, the goals of the organization influence the architecture of its processes, as well as the form of the contract with the outsourcing partner. As the paper suggests, all aforementioned dimensions should be coherent. For example, choosing a wrong form of contract with the outsourcing partner could result in various problems concerning achieving goals that the company sets itself. Therefore, managers should take all of these dimensions into consideration when implementing outsourcing within the organization.(original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
105--114
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Barthelemy J., The hidden costs of IT outsourcing, Sloan Management Review 2001, 42 (3).
- Chandler A.D., Introduction, Strategy and Structure, MIT Press, [w:] N.J. Foss (red.), Resources, Firms and Strategies, Oxford University Press 1997.
- Cyfert S., Strategiczne doskonalenie architektury procesów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, AE, Poznań 2006.
- Czermiński A., Czerska M., Nogalski B., Rutka R., Zarządzanie organizacjami, TNOiK, Toruń 2001.
- Drzewiecki J., Model biznesowy Dyrygenta w warunkach kompresji czasu - opis przypadku, [w:] J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Dynamika zmian w organizacji - ewolucja czy rewolucja, PN AE we Wrocławiu, nr 1141, Wrocław 2006.
- Essinger J., Gay C.L., Outsourcing strategiczny: koncepcja, modele i wdrażanie, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
- Hatch M.J., Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Kaplan R.S., Norton P.D., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
- Lacity M., Hirscheim R., The information systems outsourcing bandwagon, Sloan Management Review, Fall 1993.
- Niemczyk J., Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsourcingowych, AE, Wrocław 2006.
- Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi organizacyjnej, PWE, Warszawa 2007.
- Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002.
- Przybyła M. (red.), Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, UE, Wrocław 2003.
- Trocki M., Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, PWE, Warszawa 2001.
- Williamson O.E., Ekonomiczne instytucje kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171369619