PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 24 Zarządzanie zasobami ludzkimi | 191--204
Tytuł artykułu

Postrzeganie rynku pracy, zachowania kierownika oraz wsparcie społeczne jako wyznaczniki kształtowania postaw pracowniczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcony został tematyce kształtowania się postaw pracowniczych, których kluczowym elementem jest komponent emocjonalny, czyli satysfakcja pracownika. Wśród pracowników dominuje raczej optymistyczne postrzeganie poszczególnych aspektów rynku pracy (z wyjątkiem sytuacji kobiet powracających po urlopach macierzyńskich), co sprzyjać może budowaniu pozytywnego nastawienia do pracy w ogóle. Satysfakcji i przejawom proorganizacyjnych zachowań sprzyja szacunek w relacjach przełożony-podwładny oraz przekazywanie uprawnień i powierzanie odpowiedzialności szczególnie pracownikom zorientowanym na rozwój. W procesie kształtowania się postaw nie można pominąć roli wsparcia społecznego, którego jednym z ważniejszych zadań powinno być wspieranie synergii pomiędzy realizacją roli zawodowej i rodzinnej.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • Bartkowiak G., Człowiek w pracy, Od stresu do sukcesu w organizacji, Warszawa 2009.
  • Beutell N.J., The Causes and Consequences of Work-Family Synergy: An Empirical Study in the United States, "International Journal of Management" 2010, Vol. 27, nr 3.
  • Bruk-Lee V., Khoury H.A., Nixon A.E., Goh A., Spector P.E., Replicating and Extending Past Personality/Job Satisfaction Meta-Analyses, "Human Performance" 2009, nr 22.
  • Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2002.
  • Doliński D., Psychologia wpływu społecznego, Wrocław 2000.
  • Hackman J.R., Oldham G.R., Purdy K., A New Strategy for Job Enrichment, "California Management Review" 1975, Vol. XVII, nr 4.
  • Heller D., Judge T.A., Watson D., The Confounding Role of Personality and Trait Affectivity in the Relationship Between Job and Life Satisfaction, "Journal of Organizational Behavior" 2002, Vol. 23, Iss. 7.
  • Janssen O., Yperen van N., Employees' Goal Orientations, the Quality of Leader-Member Exchange, and the Outcomes of Job Performance and Job Satisfaction, "Academy of Management Journal" 2004, Vol. 47, nr 3.
  • Janssen O., Yperen van N., Fatigued and Dissatisfied or Fatigued but Satisfied? Goal Orientations and Responses to High Job Demands, "Academy of Management Journal" 2002, Vol. 45, nr 6.
  • Kalshoven K., Hartog den D.N., Hoogh de, A.H.B., Ethical Leader Behavior and Big Five Factors of Personality, "Journal of Business Ethics" 2011.
  • Kopertyńska M.W., Motywowanie pracowników sfery produkcyjnej - doświadczenia badawcze, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2007, nr 3-4.
  • Lindzey G., Aronson E., Handbook of social psychology, New York 1985.
  • Matki kończące urlop macierzyński są źle chronione, "Gazeta Prawna", 21 kwietnia 2011 r.
  • Mołek A.M., Systemy motywacyjne przedsiębiorstwa w ocenie młodszych i starszych pracowników, w: Socjologiczne, pedagogiczne i psychologiczne problemy organizacji i zarządzania, red. S. Banaszak, K. Doktór, Poznań 2009.
  • Piccolo R., Judge T.A., Takahashi K., Watanabe N., Locke E.A., Core Self-Evaluations in Japan: Relative Effects on Job Satisfaction, Life Satisfaction, and Happiness, "Journal of Organizational Behavior" 2005, nr 26.
  • Podsakoff Ph.M., Todor W.D., Skov R., Effects of Leader Contingent and Noncontingent Reward and Punishment Behaviors on Subordinate Performance and Satisfaction, "Academy of Management Journal" 1982, Vol. 25, nr 4.
  • Redhman M.S., Waheed A., An Empirical Study of Impact of Job Satisfaction on Job Performance in the Public Sector Organizations, "Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business" 2011, Vol. 2, nr 9.
  • Saari L.M., Judge T.A. Employee Attitudes and Job Satisfaction, "Human Research Management" 2004, Vol. 43, nr 4.
  • Sachau D.S., Resurrecting the Motivation-Hygiene Theory: Herzberg and Positive Psychology Movement, "Human Resource Development Review" 2007, Vol. 6, nr 4.
  • Srivastava A., Locke E.A., Dispositional Causes of Job Satisfaction: Seeking Complexity in Job as a Mediator, "Academy of Management Best Conference Paper" 2006.
  • Warr P., Work values: Some Demographic and Cultural Correlates, "Journal of Occupational and Organizational Psychology" 2008, nr 81.
  • Zhang J., Zheng W., How Does Satisfaction Translate into Performance? An Examination of Commitment and Cultural Values, Human Resource Development Quarterly" 2009, Vol. 20, nr 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171369883

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.