Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Researches on Competitiveness of Market Subjects : Prerequisites, Rules and Selected Directions of Development
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule wskazano na miejsce i rolę badań w procesie konkurowania, współtworzonym przez potencjał konkurencyjny, proces zarządzania konkurencyjnością oraz rezultaty konkurowania. Podkreślono, że badaniami należy obejmować uwarunkowania procesu konkurowania, jego poszczególne etapy oraz występujące między nimi zależności. Do głównych trudności prowadzenia badań zaliczono wielość czynników wpływających na osiąganą przez podmiot rynku pozycję konkurencyjną, a także zwiększający się zakres konkurencji. W artykule przedstawiono także zasady pomiaru konkurencyjności podmiotów rynku. Szczególną uwagę poświęcono internacjonalizacji i kulturyzacji badań, traktując je jako kierunki rozwoju badań konkurencyjności podmiotów rynku.(abstrakt oryginalny)
The need for improvement of activity as well as competitiveness of market subjects renders the need for development of suitable research methods. Among the most important prerequisites for the growth of importance of researches on competitiveness of market subjects are changes in global economy, followed by globalization and development of open market economy which is accompanied by growing competition at micro-, meso- and macro-scale. The paper discusses the role of research in the process of competing, which is created through competitive potential, competitiveness management and the results of competition. It underlines that research should cover prerequisites of the process of competing; its every step and dependencies occurring among its steps. The article also presents the rules of competitiveness measurement.(original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
20--30
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Boskar P., Integrowanie badań ilościowych i jakościowych w rozwiązywaniu problemów marketingowych, ,Marketing i Rynek" 2009, nr 2.
- Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- Bossak J.W., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, SGH, Warszawa 2004.
- Buckley P.J., Pass C.L., Prescott K., Measures of international competitiveness: a critical survey, "Journal of Marketing Management" 1988, no. 2.
- Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2004.
- Gorynia M., Konkurencyjność ex ante a konkurencyjność ex post, [w:] M. Gorynia, E. Laźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
- Jankowska B., Sulimowska-Formowicz M., Koncepcje konkurencji w ekonomii, [w:] M. Gorynia, E. Laźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- Karcz K., Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe, PWE, Warszawa 2004.
- Kelle U., Sociological explanations between micro and macro and the integration of qualitative and quantitative methods, "FQS" 2001, no. 1.
- Kozielski R., Pomiar sprawności marketingu jako pomost łączący kulturowy i zarządczy wymiar marketingu, [w:] G. Sobczyk (red.), Współczesny marketing. Strategie, PWE, Warszawa 2008.
- Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
- Mazurek-Łopacińska K., Tendencje i kierunki w badaniach marketingowych, [w:] K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe - metody, tendencje, zastosowania, AE, Wrocław 2003.
- McCrae R.R., Allik J. (eds.), The Five Factor Model of Personality across Cultures, Kluver Academic/ Plenum Publishers, New York 2002.
- Schroeder J., Badania marketingowe rynków zagranicznych, AE, Poznań 2002.
- Stańczyk S., Nurt kulturowy w zarządzaniu, UE, Wrocław 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171369981