Czasopismo
2009
|
nr 23 Wybrane aspekty społeczeństwa informacyjnego
|
135--145
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Education in the Perspective of the Extended Social Space of the Internet
Języki publikacji
Abstrakty
W próbach określenia, czym jest e-edukacja, trzeba wziąć pod uwagę cztery formy edukacji, w jakich mogą następować procesy uczenia się, to jest edukację formalną, edukację nieformalną, edukację nieoficjalną i edukację akcydentalną1. W procesach szeroko pojętej edukacji pierwszoplanowe miejsce zajmuje informacja, która w społeczeństwie informacyjnym funkcjonuje w postaci elektronicznej, a jej głównym źródłem jest Internet. Ma on nie tylko wielu odbiorców, ale i nadawców informacji, przez co w różnych formach (czasu i przestrzeni) stanowi techniczne medium komunikacji. Z powodu możliwości, jakie stwarza Internet, musiało dojść do przełamania barier tradycyjnego, sformalizowanego modelu kształcenia i zmiany roli nauczyciela.(fragment tekstu)
The expectations concerning the Internet have been steadily growing for a few years. A lot of spheres of social life have come into existence and are developing spontaneously on line. A new cultural relation between education and the extended social space of the Internet has become more signifi cant for the development of the information society. A number of education initiatives connected with WBT (Web-based trainings) have set standards, not so much in the fi eld of education methods and ways of acquiring knowledge as in the scope of organization of educational processes. A lot of education institutions have already felt euphoria connected with the WBT application and a time for refl ection has come now. The educational perspective of the extended social space of the Internet will be presented in this refl ective mode. The outcome of these studies are educational applications of Information Technology only in the conditions of new educational culture which is the result of the incorporation of IT into the existing culture in the framework of so-called blended learning. An important context, also analysed in these considerations, of educational applications of the Internet is the subjectivity of a learner, which cannot be pushed into the background by technological objectivity (IT).(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
135--145
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski
Bibliografia
- Back A., Seufert S., Kramhöller S., Technology enabled management education, "Iomanagement" 1998, no. 21(3).
- Bürg O., Kronburger K., Mandl H., Implementation von e-learning in unternehmen - Akzeptanzsicherung als zentrale Herausforderung, München 2004.
- Erlach C., Hausmann I., Mandl H., Trillitzsch U., Knowledge Master - A collaborative learning program for Knowledge Management, w: Kowledge management case book. Siemens best practices, ed. T.H. Davenport, G.J.B. Probst, Erlangen 2002.
- Ertl B., Winkler K., Mandl H., E-Learning: Trends and future development, w: Advances in computer-supported learning, ed. F. Neto, F. Brasileiro, Hershey 2007.
- Haben M., E-learning in large German companies - Most of the concepts are not effective, "Computerwoche" 2002, no. 30(22).
- http://www.cft.edu.pl/~laturski/Phys.Rev/E-Edukacja.doc (20.02.2008).
- Janczyk J., Poszerzona przestrzeń społeczna Internetu w kontekście konstruktywistycznej e-edukacji, w: Fenomen Internetu, red. A. Szewczyk, E. Krok, Szczecin 2008, t. I.
- Mandl H., Winkler K., E-Learning - Trends und zukünftigeentwicklungen, w: Grundfragen multimedialen lehrens und lernens, hrsg. K. Rebensburg, Norderstedt 2004.
- Reinmann-Rothmeier G., Mandl H., Virtuelle Seminare in Hochschule und Weiterbildung: Drei beispiele aus der praxis, Bern 2001.
- Volery T., Lord D., Critical success factors in online education, "The International Journal of Educational Management" 2000, no. 14(5).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171371663