PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 169 Podejście procesowe w organizacjach | 46--54
Tytuł artykułu

Orientacja procesowa w wybranych koncepcjach zarządzania

Warianty tytułu
Business Process Orientation in Selected Management Concepts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie orientacji procesowej w kontekście wybranych koncepcji pojawiających się w teorii i praktyce zarządzania. W opracowaniu zaprezentowano podstawowe założenia wybranych koncepcji zarządzania oraz sposób, w jaki przyczyniły się one do skierowania uwagi menedżerów na procesy oraz popularyzację i rozwój orientacji procesowej. Hipoteza badawcza jest następująca: w teorii i praktyce zarządzania wyróżnić można kilka głównych źródeł ukierunkowania na procesy. W niniejszym artykule, jako metodę badawczą, wykorzystano przegląd i analizę krajowej oraz zagranicznej literatury dotyczącej orientacji procesowej. Jej wyniki potwierdziły przyjętą hipotezę.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present the business process orientation in context of selected management concepts emerging in the theory and practice of management. The paper presents some basic assumptions of management concepts and shows how they have contributed to focus the managers attention on the business processes and on the popularization and development of the business process orientation. The research hypothesis was formulated as follows: The theory and practice of management can be divided into several main origins of guidance on the business processes. The results of analysis of domestic and foreign literature on the business process orientation helped to confirm the accepted hypothesis.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Armistead C., Machin S., Business process management: Implications for productivity in multi-stage service networks, ,,International Journal of Service Industry Management 1998, vol. 9 (4).
  • Armistead C., Machin S., Implications of business process management for operations management, ,,International Journal of Operations & Production Management" 1997, vol. 17 (9-10).
  • Barney M., McCarty T., Nowa Six Sigma, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.
  • Boehringer R.D., The Process Management Memory Jogger. Building Cross-functional Excellence, First Edition, GOAL/QPC, USA 2009.
  • Czekaj J. (red), Zarządzanie procesami biznesowymi. Aspekt metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2009.
  • Czerska J., Doskonalenie strumienia wartości, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2009.
  • Eckes G., Rewolucja Six Sigma. Jak General Electric i inne przedsiębiorstwa zmieniły proces w zyski, MT Biznes, Warszawa 2010.
  • Emiliani M.L., Origins of lean management in America, ,,Journal of Management History" 2006, no. 2.
  • Hammer M., Reinżynieria i jej następstwa. Jak organizacje skoncentrowane na procesach zmieniają naszą pracę i nasze życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Hammer M., Champy J., Reengineering the Corporation. A Manifesto for Business Revolution. Nicholas Brealey Publishing, London 1995.
  • Harmon P., Business Process Change. A Guide for Business Managers and BPM and Six Sigma Professionals, Morgan Kaufmann Publishers, Elsevier 2007.
  • Harry M., Schroeder R., Six Sigma. Wykorzystanie programu jakości do poprawy wyników finansowych, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.
  • Hung R.Y.Y., Business Process Management as competitive advantage: a review and empirical study, ,,Total Quality Management & Business Excellence" 2006, vol. 17, no. 1.
  • Imai M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa 2006.
  • Liker K.J., Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, MT Biznes, Warszawa 2005.
  • Lisiecka K., Model procesowy zwinnej organizacji w ograniczaniu niepewności. Analiza przypadków, [w:] Problemy zarządzania organizacjami w warunkach nieprzewidywalności zmian, red. J. Rokita, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. W. Korfantego, Katowice 2010.
  • Mann D., Creating a Lean Culture. Tools to Sustain Lean Conversion, Productivity Press, New York 2005.
  • Pande P.S., Neuman R.P., Cavanagh R.R., Six Sigma. Sposób poprawy wyników nie tylko dla firm takich jak GE czy Motorola, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2003.
  • Pyzdek T., Keller P., The Six Sigma Handbook. A Complete Guide for Green Belts, Black Belts, and Managers at All Levels, The McGraw-Hill Companies Inc., e-book 2010.
  • Rother M., Shook J., Learning to See. Value Stream Mapping to Add Value and Eliminate Muda, The Lean Enterprise Institute, Massachusetts 1999.
  • Rummler G.A., Ramias A., Rummler R.A., White Space Revisited. Creating Value through Process, Wiley, San Francisco 2010.
  • Skrzypek E., Hofman M., Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfikowanie, pomiar, usprawnianie, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
  • Smith R.F., Business Process Management and the Balance Scorecard. Using Processes as Strategic Drivers, Wiley, New Jersey 2007.
  • Smith H., Fingar P., Business Process Management. The Third Wave, Meghan-Kiffer Press, USA 2007.
  • Spanyi A., More for Less. The Power of Process Management, Meghan-Kiffer Press, USA 2007.
  • Womack J.P., Jones D.T., Lean thinking - szczupłe myślenie. Eliminowanie marnotrawstwa i tworzenie wartości w przedsiębiorstwie, ProdPress.com, Wrocław 2008.
  • Womack J.P., Jones D.T., Roos T., The Machine That Changed the World, Macmillan Publishing Company, New York 1990.
  • Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171373579

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.