PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 28 Kapitał Ludzki-Innowacje-Przedsiębiorczość. SOOIPP ANNUAL 2008 | 11--22
Tytuł artykułu

Zachowania strategiczne przedsiębiorstw wobec wyzwań globalizacyjnych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jedną z wielu cech współczesności jest niezwykła dynamika zmian. Mają one charakter gwałtowny, nieregularny. W konsekwencji państwa, organizacje oraz ludzie, muszą dokonywać ciągłych zwrotów w swoim działaniu. Zasadniczą przyczyną i skutkiem tych zmian jest globalizacja. Jak podkreśla W. Szymański, historia XX wieku to historia niszczenia zasad konkurencji przez narastanie procesu koncentracji zmierzającej do osiągnięcia pozycji monopolistycznej oraz wysiłki państwa by utrzymać system konkurencji1. Wraz z postępującą globalizacją zmieniają się zasadniczo i trwale warunki ramowe działań przedsiębiorstw. Zmiana wynika z następującej współzależności: globalizacja jako międzynarodowy proces zacieśniania stosunków handlowych wraz z wielorakimi połączeniami pomiędzy państwami, przedsiębiorstwami, instytucjami, firmami, konsumentami, zmienia w szybkim tempie polityczne, prawne, gospodarcze, finansowe, technologiczne, jak również kulturowe warunki ramowe, które wpływają na otoczenie przedsiębiorstw. Zmiana warunków ramowych wymaga odpowiednich strategicznych reakcji ze strony przedsiębiorstwa w różnych dziedzinach, tak aby wykorzystać szanse globalizacji kontrolując również ryzyko, które niesie ona ze sobą. Poprzez implementacje strategicznych reakcji przedsiębiorstwa oddziaływują również na warunki ramowe dla własnej działalności, co dalej napędza globalizację. Opisana współzależność zakłada współzależność pomiędzy otoczeniem przedsiębiorstwa a jego strategiami konkurencji2. Biorąc to pod uwagę można sformułować pytanie: jak wyglądają typowe zachowania strategiczne przedsiębiorstw, które są podejmowane, by wykorzystać szanse oraz sprostać globalnym? W najważniejszych obszarów decyzyjnych. Skoncentrowano się na takich sferach decyzyjnych, jak wybór czynników przewagi konkurencyjnej, ścieżka internacjonalizacji, zróżnicowanie koncepcji marketingowej oraz organizacja przedsiębiorstwa.(fragment tekstu)
EN
In the paper there are discussed the most important opportunities for and threats to enterprises under globalization. Different patterns of strategie behavior in enterprises in the face of globalization challenges are also described with reference to the most crucial decision areas. The focus is on the decision areas such as choosing the factors of competitive advantage, the internationalization path, the marketing differentiation, and the organization of an enterprise. It is emphasized that enterprises should focus their attention primarily on choosing the relevant factors of competitive advantage, among which innovations play a significant role.(author's abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Clayton M. Ch., The Innovator's Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Harvard Business School Press, Boston, Massachuset, 1997;
  • Czinkota M. R., Ronkainen I. A., A Forecast of Globalization,/international Business and Trade: Report from a Delphi Study/Journal of World Business 40, 2005;
  • Dunning J, Alliance Capitalism and Global Business, London 1997;
  • Friedman T., Lexus i drzewo oliwne. Zrozumieć globalizację, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2001;
  • Gierszewska G., Wawrzyniak B., Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Seria "Euromanagement, Warszawa 2001;
  • Granice konkurencji. Grupa Lizbońska, seria "Euromanagement", Warszawa 1996 PFPK, Poltext;
  • Jeannet J. P., Managing with a global mindset, Pearson Educated Limited , Harlow 2000;
  • Johansson J. K., Global Marketing, Boston 2005;
  • Keegan W. J, Global Marketing, Pearson Prentice Hall, 2005;
  • Levitt T., Tire Globalization of/Markets, Harvard Business Review, Vol. 61, 1983;
  • Ohmae K, Managing ipra Borderless World, Harvard Business Review, 1989, Vol. 67;
  • Porter M., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001;
  • Herman A., Poznańska K. (red.), Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalnych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008;
  • Rufera S., Die/newe Qualitaet des Wettbewerbs unter der Bedingung der Globalisierung der Markte: Konsequenzen fuer Struktur und Determinanten des Wettbewerbs aus der Sicht von Unternehmen, Wien 2001;
  • Steger U., Kummer Ch., Auswirkungen der Globalisierung auf das strategische Management, [w:] Krystek U., E. Zur, Handbuch Internationalisierung, Berlin 2002;
  • Szymański W., Czy globalizacja musi być irracjonalna, SGH, Warszawa 2007;
  • Varadarjan P. R., Clark T., Pride W. M., Controlling the Uncontrollable: Managing Your Market Environment, Sloan Management Review, Vol. 33, No. 2;
  • Yip G., Global Strategy... In a World of Nations?, Sloan Management Review, Vol. 31, No. 1, 1989;
  • Yip G., Total Global Strategy II, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2003;
  • Żorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171373683

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.