PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 169 Podejście procesowe w organizacjach | 203--211
Tytuł artykułu

Pomiędzy jakością a czasem - rola niezawodności w doskonaleniu procesów i budowaniu przewagi konkurencyjnej

Autorzy
Warianty tytułu
Between Quality and Time: the Role of Reliability in Process Improvement and the Creation of Competitive Advantage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pomimo wielu swoich zalet normy ISO 9001 bazują na ograniczającym założeniu, traktującym jakość jako zgodność, a nie ulepszanie. Podejście niezawodnościowe jest próbą odpowiedzi na problemy związane z normatywnym traktowaniem jakości. W artykule przedstawiono założenia deterministycznego podejścia niezawodnościowego oraz jego miejsce i rolę w strukturze współczesnych organizacji procesowych.(abstrakt oryginalny)
EN
Reliability is the quality of an object evaluating whether it works properly over the required time period in specified exploitation conditions. Although the considerations on quality management and the ISO 9001 certificates are very common, Polish entrepreneurship is still facing problems with ensuring product reliability. The reliability-related approach aims at addressing the problems of applying normative criteria to quality. At the same time, reliability is also an element connecting quality with other competition factors of entrepreneurship of modern enterprises (time, flexibility, and cost). However, entrepreneurship frequently omits to ensure product reliability. The present paper presents the assumptions of the deterministic reliability approach, as well as its position and role in the structure of modern process organisations.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Abdullah H.S., Ahmad J., The fit between organisational structure, management orientation, knowledge orientation, and the values of ISO 9000 standard: A conceptual analysis, ,,International Journal of Quality & Reliability Management" Emerald, 2009, vol. 26, iss. 8.
  • Ab Wahid R., Corner J, Critical success factors and problems in ISO 9000 maintenance, ,,International Journal of Quality and Reliability Management" Emerald, 2009, vol. 26, no. 9.
  • Badanie wpływu wdrożenia ISO 9001 na konkurencyjność firmy, http://www.wiedzadlafirm.pl/articles/raport-wpływ-wdrozenia-iso-9001-na-konkurencyjnosc-firmy, PB Online, 2010.
  • Clifford S., So many standards to follow, so little payoff, ,,Inc. Magazine" 2005, May.
  • Dzidowski A., Model potencjału wirtualizacyjnego przedsiębiorstw, [w:] Podejście procesowe w organizacjach, red. S. Nowosielski, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 52, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2009.
  • Dzidowski A., Dzidowski E.S., Problemy proniezawodnościowego kształcenia inżynierów, [w:] I Kongres Mechaniki Polskiej. KMP 2007, red. J. Kubik, W. Kurnik, W.K. Nowacki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.
  • Dzidowski E.S., Dzidowski A., Reliability and production quality problems in countries oriented towards technology transfer, [w:] Proceedings of 2nd International Conference on Advances in Production Engineering. APE' 2001, red. L. Dąbrowski, Warszawa 2001.
  • Hensan A.Q., Chang W.H., Chan T.M., Impact of ISO 9000 certification on quality management practices: A comparative study, ,,Total Quality Management" Routlege, 2002, vol. 13, no. 1.
  • Kaziliūnas A., Impacts of different factors on the implementation of quality management systems and performance outcomes, Current Issues of Business and Law vol. 5, TTVAM, 2010.
  • Lundmark E., Westelius A., Effects of quality management according to ISO 9000: A Swedish study of the transit to ISO 9000:2000, ,,Total Quality Management & Business Excellence" Routledge, 2006, vol. 17, no. 8.
  • Lee P.K.C., To V.M., Yu B.T.W., The implementation and performance outcomes of ISO 9000 in service organizations: an empirical taxonomy, ,,International Journal of Quality and Reliability Management" Emerald, 2009, vol. 26, no. 7.
  • Martínez-Costa M., Martínez-Lorente A.R., ISO 9000:2000. The key to quality? An exploratory study, ,,Quality Management Journal" 2006, vol. 14, no. 1, American Society for Quality, 2006.
  • Poksinska B., When does ISO 9000 lead to improvements?, ,,International Journal of Productivity and Quality Management" Inderscience Publishers, 2010, vol. 5, no. 2.
  • Seddon J., The Case Against ISO9000: How to Create Real Quality in Your Organisation, Oak Tree Press 2000.
  • Sharma D.S., The association between ISO 9000 certification and financial performance, ,,The International Journal of Accounting" Elsevier 2005, vol. 40 .
  • Wade J., Is ISO 9000 really a standard?, ,,ISO Management Systems" 2002, May-June.
  • Vokurka, R.J., Fliedner G., The journey toward agility, ,,Industrial Management & Data Systems" Emerald, 1998, vol. 98, no.4.
  • Zymonik Z., Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171374013

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.