PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 3(7) Zmiany XXI wieku - technologia, kultura, gospodarka | 35--39
Tytuł artykułu

Tragedia zasobów niczyich a gospodarka internetowa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Tragedy of the Commons and E-commerce
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł porusza problematykę efektywności wspólnoty w kontekście słuszności tezy Garretta Hardina oraz właściwości cyfrowych zasobów tworzonych w cyberprzestrzeni Internetu. Artykuł podzielono na dwie zasadnicze części. Pierwsza część dotyczy falsyfikacji twierdzenia Hardina oraz weryfikacji tezy głoszącej, że zamierzone działania wywołują niezamierzone skutki ze względu na fakt, że dobra których dotyczą są niczyje. Druga część pracy porusza kwestie związane z właściwościami cyfrowych zasobów oraz czynnikami mającymi istotne znaczenie w aspekcie efektywności wspólnego wykorzystania zasobów. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper considers the problem of the efficiency of the commons in a context of the Garrett Hardin's thesis, and the properties of digital resources created in the cyberspace. The discourse conducted in the article is divided into two major parts. The first part deals with the falsification and verification of the Hardin's theory, according to which the intentional actions cause unintentional consequences, due to the shared resources. The second part of the work deals with the issues related to the digital resources and factors with major importance in terms of the effectiveness of the common use of the resources. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Akerlof G.A., Shiller R.J., (2010) Zwierzęce instynkty, Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.
  • 2. Anderson Ch., (2008) Długi ogon. Ekonomia przyszłości - każdy konsument ma głos, Poznań: Media Rodzina.
  • 3. Bakos Y., Brynjolfsson E., (1999) Bundling Information Goods: Pricing, Profits, and Efficiency, \"Management Science\", no 45 (12).
  • 4. Bakos Y., Brynjolfsson E., (2000) Bundling and Competition on the Internet, \"Marketing Science\", no 19 (1).
  • 5. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., (2007) Mikroekonomia, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • 6. Benkler Y., (2008) Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • 7. Benkler Y., Nissenbaum H., (2006) Commons-based Peer Production and Virtue, \"The Journal of Political Philosophy\", no 14 (4).
  • 8. Czetwertyński S., (2011) Społeczno-ekonomiczne motywy produkcji partnerskiej w Internecie [w:] Sokołowski J., Węgrzyn G., red., Ekonomia tom 1, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • 9. Dordick H.S., Wang G., (1993) The information society: a retrospective view, Newbery Park: Sage Publications.
  • 10. Hardin G., (1968) The Tragedy of the Commons, \"Science\", no 162 (3859).
  • 11. Hornby A.S., (2010) Oxford Advanced Learner\'s Dictionary. 7th edition, Oxford: Oxford University Press.
  • 12. Liebowitz S.J., (1985) Copying and Indirect Appropriabillity: Photocopying of Journals, \"The Journals of Political Economy\", no 93 (5).
  • 13. Ostrom E., (1990) Governing the Commons, Cambridge: Cambridge University Press.
  • 14. Rosen L., (2005) Open Source Licensing. Software Freedom and Intellectual Property Law, Upper Saddle River: Prentice Hall PTR.
  • 15. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., (2006) Ekonomia. Tom 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 16. Shapiro C., Varian H.R., (2007) Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej, Gliwice: Wydawnictwo HELION.
  • 17. Shy O., (2001) The Economics of Network Industries, Cambridge: Cambridge University Press.
  • 18. Zieliński E., (1999) Wstęp do nauki o państwie i polityce, Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171374109

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.