PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 171 Finanse - nowe wyzwania teorii i praktyki : bankowość | 136--147
Tytuł artykułu

Wpływ kapitału intelektualnego na pozycję konkurencyjną banków komercyjnych

Autorzy
Warianty tytułu
Intellectual Capital Influence on Commercial Banks'Competitive Position
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie związków pomiędzy kapitałem intelektualnym a pozycją konkurencyjną oddziałów banków komercyjnych. Opracowano stosowny indeks kapitału intelektualnego i dzięki współczynnikowi korelacji Pearsona wskazano na zależność pomiędzy kapitałem intelektualnym a pozycją konkurencyjną oddziałów. Zasoby niematerialne, a zwłaszcza kapitał intelektualny, odgrywają ważną rolę w gospodarce rynkowej. Badania potwierdziły silną stochastyczną zależność pomiędzy wartością indeksu kapitału intelektualnego a pozycją konkurencyjną. Z tego względu banki powinny w swojej strategii uwzględnić konieczność zwiększenia zasobów kapitału intelektualnego.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to indicate intellectual capital relation with bank's competitive market position. The index of intellectual capital was elaborated and thanks to Pearson correlation indicator the intellectual assets fostering banks performance were presented. Non material assets, including intellectual capital, play a very important role in a market oriented company. The study proves that there is a strong stochastic correlation between intellectual capital index and competitiveness. That is why banks should develop those assets in an adopted strategy in order to achieve a competitive position.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Bader M.A., Managing intellectual property in the financial services industry sector: Learning from Swiss Re, "Technovation" 2008 no 28.
  • Brännström D., Bino Catasús B., Marco Giuliani M., Jan-Erik Gröjer J-K., Construction of intellectual capital - the case of purchase analysis, "Journal of Human Resource Costing & Accounting" vol. 13, Issue: 1, 2009.
  • Dossani R., Kenney M., Creating an environment for venture capital in India, "World Development" 2002 no 2.
  • Drejer I., Identifying innovation in surveys of services: a Schumpeterian perspective, "Research Policy" 2004 no 33.
  • Edvinsson L., Malone M.S., Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
  • El-Bannany M., A study of determinants of intellectual capital performance in banks: the UK case, "Journal of Intellectual Capital" vol. 9, Issue: 3, 2008.
  • Głuszek E., Negatywne skutki kryzysu dla kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, [w:] Zachowanie organizacji wobec zjawisk kryzysowych, red. J. Skalik, Cornetis, Wrocław 2003.
  • Itami H., Mobilizing Invisible Assets, Harvard University Press, New York 2006.
  • Kaasa A., Effects of different dimensions of social capital on innovative activity: Evidence from Europe at the regional level, "Technovation" vol. 29 Issue 3, March 2009.
  • Nonaka I., Takeuchi H., The Knowledge-Creation Company, Oxford University Press, New York 1995.
  • Mouritsen J., Roslender R., Critical intellectual capital, "Critical Perspective on Accounting" vol. 20, Issue 7, October 2009.
  • Pioch J., Pozycja konkurencyjna banków w świetle teorii zarządzania wartością, [w:] Prace i Materiały Wydziału Zarządzania UG - Kapitał intelektualny jako generator konkurencyjności banków nr 4/3 2010.
  • Pek Chen G., Intellectual capital performance of commercial banks in Malaysia, "Journal of Intellectual Capital" vol. 6, Issue: 3, 2005.
  • Röos J., Röos G., Dragonetti N., Edvinsson L., Intellectual Capital, Macmillan Business, 1997.
  • Stewart T. A., Intellectual Capital: the New Wealth of Organizations, D'bleda , New York 1997.
  • Sveyby K.E., Kreativitet och Mark, RPS-FK Reprocentral, 1994
  • Teece D.J., Pisano G., The dynamic capabilities of firms: an introduction, "Industrial and Corporate Change" 1994 no 3.
  • Thompson P., Warhurst C., Callaghan G., Human Capital or Capitalizing on Humanity? Knowledge, Skills and Competencies in Interactive Service Work, [w:] C. Pritchard, R. Hull, M. Chumer, H. Willmott, Managing Knowledge: Critical Investigations of Work and Learning, MacMillan Press, London 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171374185

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.