PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 Rynek i Konsumpcja | 5--12
Tytuł artykułu

Od masowej produkcji do masowej kastomizacji - przedsiębiorczość w perspektywie zmian gospodarczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
From Mass Production to Mass Customization - Entrepreneurship from the Perspective of Economic Changes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorczość jest trudnym do uchwycenia czynnikiem, który determinuje zachowanie jednostek na rynku oraz warunkuje sukces indywidualnych aktorów ekonomicznych, a w konsekwencji determinuje wzrost gospodarczy poprzez pośrednie generowanie nowych wynalazków. Artykuł rozpoczyna się krótkim przeglądem rozwoju poglądów na temat przedsiębiorczości i wpływu techniki na rozwój gospodarczy, zwracając szczególną uwagę na zmieniające się oblicza perspektywy historycznej. Autor jest zdania, że czasy determinują możliwości ludzkiej działalności, która ma szeroki zakres wpływu na wybór sposobu produkcji. Dlatego na działania przedsiębiorców można spoglądać w sposób ewolucyjny. (abstrakt oryginalny)
EN
Entrepreneurship is a factor that is difficult to grasp. It determines the behaviour of individuals on the market and conditions the success of individual economic actors, and in consequence it determines economic growth by the indirect generation of new inventions. The article starts with a quick overview of the evolution of views on entrepreneurship and the influence of technology on economic growth, specifically taking into account the changing historical perspective. The author believes that the historical moment determines the possible scope of human activity, which in many ways influences the choice of production methods. Therefore the actions of entrepreneurs can be viewed from an evolutionary perspective. (original abstract)
Rocznik
Strony
5--12
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej w Józefowie
Bibliografia
  • 1. Baudeau N., (1910), Premiere introduction a la philosophie economique, Paris: P. Geuthner [originally 1767].
  • 2. Baumol W., (2002), The Free-Market Innovation Machine: Analyzing the Growth Miracle of Capitalism, Princeton: Princeton University Press.
  • 3. Bell D., (1973), The Coming of Post-Industrial Society, New York:Basic.
  • 4. Bozeman B., Link A., (1983), Investments in Technology: Corporate Strategies and Public Policy Alternatives, New York: Praeger.
  • 5. Cantillon R., (1931), Essai sur la nature du commerce en general, London: Macmillan.
  • 6. De Soto H., (2002), Tajemnica kapitalizmu, Chicago-Warszawa: Fijor Publishing.
  • 7. Drucker P., (1999), Społeczeństwo pokapitalistyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 8. Drucker P., (2007), Innovation and Entrepreneurship: practice and principles, New York: Harper & Row .
  • 9. Ford H., Crowther S., (1922), My Life and Work, New York: Cosimo Inc.
  • 10. Gilfillan S., (1970), The Sociology of Invention, Cambridge: MIT Press.
  • 11. Glapiński A., (2004), Kapitalizm, demokracja i kryzys państwa podatków. Wokół teorii Josepha Aloisa Schumpetera, Warszawa: SGH.
  • 12. Goody J., (2006), Kapitalizm i nowoczesność, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
  • 13. Henderson W., (1961), The Industrial Revolution, Chicago-Illinois: Quadrangle Books.
  • 14. Herbert R., Link A., (1988), The Entrepreneur: Mainstream Views and Radical Critiques, New York: Praeger.
  • 15. Hirst P., Zeitlin J., (1991), Flexible specialization versus post-Fordism: Theory, evidence and policy implications [w:] "Economy and Society" 20 (1).
  • 16. Hodgson G., (2001), How economics forgot history, London and New York: Routledge.
  • 17. Jabłoński Ł., (2008), Teorie rozwoju gospodarczego a konwergencja ekonomiczna [w:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Uwarunkowania instytucjonalne nr 13, Rzeszów.
  • 18. Jung B., (1997), Kapitalizm postmodernistyczny [w:] "Ekonomista" 5-6.
  • 19. Kaliński J., (2000), Zarys historii gospodarczej XIX i XX wieku, Kraków: Efekt.
  • 20. Kopczyński M., (2009), Ludzie i technika, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Mówią Wieki.
  • 21. Kotler P., (1989), From mass marketing to mass customization [w:] "Planning Review" 17.
  • 22. Link A., Siegel D., (2007), Innovation, entrepreneurship, and technological change, New York: Oxford University Press.
  • 23. Lucas R., (1988), On the Mechanics of Economic Development [w:] "Journal of Monetary Economics" 22.
  • 24. Lucas R., (1990), Why Doesn't Capital Flow From Rich to Poor Countries? [w:] "The American Economic Review" 80.
  • 25. Mansfield E., (1971), Technological Change: An Introduction to a Vital Area of Modern Economics, New York: Norton.
  • 26. Merton R., (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa: PWN.
  • 27. Pesciarelli E., (1989), Smiths, Bentham, and the development of contrasting ideas of entrepreneurship [w:] "History of Political Economy" 21(3).
  • 28. Pine J., (1993), Mass Customization: The New Frontier in Business Competition, Boston: Harvard Business Press.
  • 29. Piore M., Sabel C., (1984), The second industrial divide, New York: Basic Books.
  • 30. Rosenberg N., Birdzell L., (1994), Historia kapitalizmu, Kraków: Signum.
  • 31. Sabel C., Zeitlin J., (1985), Historical Alternatives to Mass Production: Politics, Markets and Technology in Nineteenth-Century Industrialization [w:] "Past and Present" 108.
  • 32. Savary L., (1723), Dictionnaire universel de commerce, d'histoire naturelle, Paris.
  • 33. Schumpeter J., (1939), Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process, New York: McGraw-Hill.
  • 34. Schumpeter J., (1947), The Creative Responses in Economic History [w:] "The Journal of Economic History" 7 (2).
  • 35. Schumpeter J., (1960),Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa: PWN.
  • 36. Schumpeter J., (1995), Kapitalizm socjalizm, demokracja, Warszawa: PWN.
  • 37. Schumpeter J., (2009), Essays on: entrepreneurs, innovations, bussiness cycles and the evolution of capitalism, New Jersey: Transaction Publishers.
  • 38. Smith A., (1954), Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, t. II., Warszawa: PWN.
  • 39. Solow R., (1956), A Contribution to the Theory of Economic Growth [w:] "Quarterly Journal of Economics" 70.
  • 40. Thurow L., (1999), Building Wealth: The New Rules for Individuals, Companies, and Nations in a Knowledge-Based Economy, New York: HarperCollins.
  • 41. Toffler A., (1970), The Future Shock, London: Random House.
  • 42. Touraine A., (1974), The Post-Industrial Society, London: Wildwood.
  • 43. Von Mises L., (2008), Wolność i własność, http://www.mises.pl/pliki/upload/Mises_Wolnosc_i_wlasnosc.pdf
  • 44. Von Thunen J., (1960), Isolated state, Oxford: Oxford University Press.
  • 45. Wątroba W., (2006), Społeczeństwo konsumpcyjne w drodze globalizacji, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171374419

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.