Warianty tytułu
New Architecture for Modern Art - a Tool of Culture Democratization or Marketing?
Języki publikacji
Abstrakty
W ostatnich piętnastu latach muzea i galerie sztuki nowoczesnej stały się elementem strategii rewitalizacji, rozwoju i promocji wielu miast. Punktem odniesienia dla wielu inwestycji stało się Muzeum Guggenheima - źródło tzw. "efektu Bilbao", czyli przemiany upadającego miasta poprzemysłowego w atrakcyjny ośrodek turystyki kulturalnej. Jaką rolę rzeczywiście odgrywają takie instytucje i architektura ich siedzib w rozwoju społecznogospodarczym? Jakie modele działania możemy zaobserwować? Niniejsze opracowanie jest próbą odpowiedzi na te pytania przez porównanie Muzeum Guggenheima w Bilbao, Tate Modern w Londynie oraz ośrodków polskich - oddziału ms2 Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. (abstrakt oryginalny)
For 15 years museums and galleries of modern art have become a part of revitalization, development and promotion strategies of lots of the cities. The Guggenheim Museum has become the reference point for many of them. It has become the source of the "Bilbao effect" i.e.: the change of the decaying postindustrial city into an attractive center of cultural tourism. What is the real role of these institutions and their architecture in the socioeconomic development? What action modes can be observed? The paper tries to answer these questions using the comparison of the Guggenheim Museum in Bilbao, Tate Modern in London, Museum of Art in Łódź (ms2) and Museum of Modern Art in Warsaw. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
29--37
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa
Bibliografia
- 1. Ballard J. G., (2007), The larval stage of a new kind of architecture. I wonder if the Bilbao Guggenheim is a work of architecture at all?, "The Guardian".
- 2. Baniotopolou E., (2001), Art for Whose Sake? Modern Art Museums and their Role in Transforming Societies: The Case of the Guggenheim Bilbao, "Journal of Conservation and Museum Studies" no 7.
- 3. Bauman Z., (2006), Praca, konsumpcjonizm i nowy ubodzy, Kraków: WAM.
- 4. Bauman Z., (2011), Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa: Agora.
- 5. Borkowski G., (2008), Przekonujący sens ograniczeń, Warszawa: Obieg Wydawnictwo Centrum Sztuki Współczesnej.
- 6. Dean C., Donnellan C., et al., (2010), Tate Modern: pushing the limits of regeneration, "City, Culture and Society" 1(2).
- 7. Florida R., (2005), Cities and Creative Class, New York: Routledge.
- 8. Folga-Januszewska D., (2009), Muzea w Polsce 1989-2008, "Muzealnictwo" nr 50.
- 9. Gałuszka J., red., (2010), Wokół Nowego Centrum Łodzi, Łódź.
- 10. Kiciński A., (2007), Konkurs na Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Oczekiwania i werdykt, "Muzealnictwo" nr 48.
- 11. Pijarski K., (2008), MSŁ, Warszawa: Obieg Wydawnictwo Centrum Sztuki Współczesnej.
- 12. Plaza B., (2008), On Some Challenges and Conditions for the Guggenheim Museum Bilbao to be an Effective Economic Re-activator, "International Journal of Urban and Regional Research" no 32(2).
- 13. Rifkin J., (2003), Wiek dostępu. Nowa kultura hiperkapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
- 14. Słaby T., (2002), Kultura jako przemysł - wyzwanie w nowej rzeczywistości [w:] Studia i opracowania. Kolegium ZiF, Warszawa: SGH, Zeszyt nr 6.
- 15. Trybuś J., (2007), Kerez kontra reszta świata, "Architektura & Biznes", Warszawa.
- 16. Woronkowicz J., Joynes D. C., Frumkin P., Kolendo A., Seaman B., Gertner R., Bradburn N., (2012), Set in Stone. Building America's New Generation of Arts Facilities, 1994-2008, Cultural Policy Center at the University of Chicago.
- 1. Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Dz. U. 1991 Nr 114 poz. 493.
- 2. Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171374593