Czasopismo
2010
|
nr 122 Systemy zarządzania kosztami i dokonaniami
|
141--149
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Selected Concepts of Performance Measurement and their Potential Application in Health Care Organizations
Języki publikacji
Abstrakty
W warunkach ograniczonych zasobów występujących w systemie ochrony zdrowia rodzi się potrzeba kompleksowego pomiaru i oceny dokonań zakładów opieki zdrowotnej. Artykuł prezentuje wybrane wielowymiarowe koncepcje pomiaru dokonań: tableau de bord, zbilansowaną kartę dokonań, model doskonałości EFQM oraz metodę hoshin kanri. Wyboru koncepcji dokonano z punktu widzenia możliwości ich adaptacji w zakładach opieki zdrowotnej w Polsce, a także ze względu na liczne przykłady wdrożeń w specyficznym sektorze ochrony zdrowia na całym świecie.(abstrakt oryginalny)
In the context of limited resources of health sector there is a need of comprehensive measurement and assessment of the health care organizations' performance. The paper presents selected concepts of performance measurement: Tableau de Bord, Balanced Score- card, EFQM Excellence Model, and Hoshin Kanri method. The methods were selected on the basis of their potential application in health care organizations in Poland, as well as due to numerous (original abstract)
Rocznik
Strony
141--149
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
- Ćwiklicki M., Hoshin kanri a zrównoważona karta wyników, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 713, Kraków 2006.
- Ćwilicki M., Obora H., Zastosowanie metody hoshin kanri w szpitalnictwie (cz. 1). Pracownik jest ważny, Rynek Zdrowia" 2008, grudzień.
- Ćwilicki M., Obora H., Zastosowanie metody hoshin kanri w szpitalnictwie (cz. 2). Co osiągnięto w Camden, "Rynek Zdrowia" 2009, styczeń.
- Drożdż M., Tableau de Bord Gestion - francuska alternatywa dla strategicznej karty wyników, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 713, Kraków 2006.
- Hass-Symoitiuk M., Mućko P., Kierunki oceny samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 455, Szczecin 2007.
- Hutchins D., Hoshin Kanri, Strategiczne podejście do nieustannego doskonalenia, Wolters Kluwer, Warszawa 2010.
- Kaplan R.S, Inamdar N., Zrównoważona karta wyników w instytucjach świadczących usługi opieki medycznej, "Zdrowie Finanse Zarządzanie PGF Urtica" 2006, nr 10/maj.
- Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa 2006.
- Michalak J., Pomiar dokonań od wyniku finansowego do Balanced Scorecard, Difin, Warszawa 2008.
- Nita B., Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
- Szychta A., Balanced Scorecardjako zintegrowany system pomiaru wyników przedsiębiorstwa, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości" 2007, t. 41 (97).
- http://www.hoshin.uek.krakow.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171379739