PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 115 Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy | 100--109
Tytuł artykułu

Inteligencja wieloraka i jej znaczenie w rozwoju kadry kierowniczej

Warianty tytułu
Multiple Intelligence and its Significance in Managers' Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Szukając predyktorów sukcesów kierowniczych, wskazano przydatność koncepcji inteligencji wielorakiej, zwłaszcza spopularyzowanej przez D. Golemana inteligencji emocjonalnej (EQ). Podkreślono niewłaściwość popularnego przez wiele lat poglądu, według którego miernikiem inteligencji jest iloraz IQ, i wskazano, że niedostatek umiejętności emocjonalnych (społecznych) może powodować, że nawet osoby o najwyższym ilorazie IQ (inteligencji określanej mianem racjonalnej czy akademickiej), nie potrafią właściwie postępować w kontaktach z innymi. Wskazano również na zastosowanie inteligencji emocjonalnej w pracy zawodowej, szczególnie w działalności usługowej i w pracy kierowników.(abstrakt oryginalny)
EN
Searching for the predictors of managerial success, the article indicates the usefulness of the concept of multiple intelligence and especially - popularized by David Goleman - Emotional Intelligence (EQ). It also highlights the inappropriateness of the idea according to which the intelligence is measured by quotient IQ (intelligence defined as a rational or academic). Through a review of existing in literature definitions on Emotional Intelligence (EQ) - which encompasses intrapersonal, interpersonal and praxeological competences - this study identifies the utility of those skills in the work of managers, especially in services. The lack of EQ social skills may lead that even people with the highest IQ are unable to properly contact with others. It means that emotions and intellect are two sides of the same coin. The special emphasis is placed on managers` effort to develop their emotional intelligence and to understand that emotional growing up is the process for the whole life.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Arnold K.D., Lives of Promise: What Becomes of High School Valedictorians, JosseyBass, San Francisco 1995.
  • Barabasz A., Osobowość organizacji. Zastosowanie w praktyce zarządzania, AE, Wrocław 2008.
  • Barabasz A., Zarządzanie emocjami - wyzwanie dla kadry kierowniczej, [w:] Management Forum 2020, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania strategicznego, SGH, Warszawa 2006 (www.sgh.waw.pl/mf2020/referaty).
  • Bharwaney B., Twoje emocjonalne ja. Jak podnieść swoje EQ, Helion-Sensus, Gliwice 2008.
  • Bradberry T., Greaves J., Podręczniik inteligencji emocjonalnej (Emotional Intelligence Appraisal), Helion - Onepress, Gliwice 2005.
  • Broniewska G., Inteligencja umysłu i inteligencja serca - nierozłączne aspekty pracy kierowniczej w hotelarstwie, "Turystyka i Hotelarstwo", Zeszyty Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi nr 13, Łódź 2008, s. 33-47.
  • Gardner H., Krechevsky M., Multiple Intelligences: The Theory in Practice, Basic Books, New York 1993.
  • Gardner H., Frames of Mind, Basic Books, New York 1983.
  • Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media Rodzina, Poznań 1999.
  • Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1997.
  • Hochschild A.,, The Manager Hear: Commercialization of Human Feeling, University of California Press, Berkeley 1983.
  • Huffington C. i in.., Working Below the Surface. The Emotional Life of Contemporary Organizations, Tavistock Clinic Series, London 2005.
  • Jaskowska B., Nie tylko intelekt, czyli o roli inteligencji emocjonalnej w działalności informacyjno- -bibliotecznej, XI Forum Bibliotek Szkół Wyższych, Gliwice 11.05.2007, www.slideshare.net/bjasko/inteligencja-emocjonalna-w-bibliotece.
  • Krokowski M., Rydzewski P., Zarządzanie emocjami: inteligencja emocjonalna: vademecum użytkownika, Imperia, Łódź 2002.
  • Lindenfield G., Samokontrola emocjonalna (Emotional Confidence), Amber, Warszawa 1999.
  • Lotkowska K., Bariery komunikacyjne, www.firmyrodzinne.pl, 20.11.2008.
  • Morgan, H., An analysis of Gardner's theory of multiple intelligence, "Roeper Review" 1996, no 18, s. 263-270.
  • Mumby D., Putnam L., The politic of emotion: a feminist ready of bounded emotionality, "Academy of Management Review" 1992, no 3(17), s.465-486.
  • Nawrocka E., Oparka S., Obsługa klienta w hotelu, "Turystyka i Hotelarstwo", Zeszyty Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi nr 11, Łódź 2007, s. 33-47.
  • Opolska A., Karbowski A., Cichocki M., Wirtualna inteligencja emocjonalna, "e-mentor.edu.pl. Czasopismo Internetowe SGH" 2009, nr 2 (wyd. 30).
  • Robbins S.P., Hunsaker P.L., Training Interpersonal Skills, Ed. Pearson Education, 2008.
  • Robbins S.P., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2004.
  • Salovey P., Mayer J., Emotional intelligence, "Imagination, Cognition, and Personality" 1990, no 9, s. 185-211.
  • Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
  • Stein S.J., Emotional Intelligence for Dumies, John Wiley & Sons, 2009.
  • Wall B., Doskonałe relacje zawodowe, czyli jak inteligencja emocjonalna pozwala odnieść sukces, Helion - Onepress, Gliwice 2009.
  • Workman M., Kahnweiler W., Bommer W., The effects of cognitive style and media richness on commitment to telework and virtual teams, "Journal of Vocational Behavior" 2003, no 63, s. 199-219.
  • www. isi.cbs.nl/glossary.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171380347

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.