PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 25 | nr 385 Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 187--194
Tytuł artykułu

Zastosowanie analizy korespondencji do badania związku pomiędzy zarządzaniem jakością a innowacyjnością przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Application of the Correspondence Analysis for the Study of the Relations Between Quality Management and Innovation in the Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jakość obecnie nie jest już traktowana jako atut w walce o klienta. Stała się warunkiem koniecznym funkcjonowania organizacji na współczesnym rynku. Jej miejsce zajęła innowacyjność traktowana jako klucz do osiągnięcia przewagi. Jednak działania zmierzające do tworzenia zarówno jakości, jak i innowacyjności organizacji wydają się ściśle powiązane i wzajemnie się uzupełniają. Tym samym tworzą one strategię ciągłego doskonalenia. Celem niniejszego artykułu jest określenie związku pomiędzy wykorzystaniem wybranych technik zarządzania jakością a deklarowanym poziomem innowacyjności i elementami oceny stopnia jej wdrożenia. Aby możliwe było wskazanie zależności, przeprowadzono badanie kwestionariuszowe, którym objęto wybrane przedsiębiorstwa Podlasia. Odpowiedzi zamieszczone w ankiecie były kodowane na skali nominalnej lub porządkowej. Do ich eksploracji zastosowano analizę korespondencji przeprowadzoną przy wykorzystaniu programu R(abstrakt oryginalny)
EN
Nowadays, quality is no longer considered as trumps in the battle for the customer. It has become a prerequisite for the functioning of an organisation on the contemporary market. It has been replaced with innovation treated as a key to gain an advantage. Nevertheless, the applied measures aimed at creating both the organisation's quality and innovation appear to be closely interrelated and mutually complementary. Thus, they constitute a strategy for constant refinement. The objective of this paper is to determine the relationship between the application of selected techniques for quality management and the declared level of innovation and elements for the evaluation of the level of its implementation. In order to indicate these relations, selected enterprises in Podlasie region underwent survey research. The answers contained in the survey were coded on the nominal or ordinal scale. They were explored through the correspondence analysis that was conducted with the use of R software(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Balicki A. (2009), Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Galanakis K. (2006), Innovation process. Make sense using systems thinking, "Technovation", nr 26.
  • Gatnar E., Walesiak M. (red.) (2011), Analiza danych jakościowych i symbolicznych z wykorzystaniem program R, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Hamrol A. (2008), Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Hejduk I., Grudzewski W. (2008), Zarządzanie technologiami: zaawansowane technologie i wyzwanie ich komercjalizacji, Difin, Warszawa.
  • Kalinowski T.B. (2010), Innowacyjność przedsiębiorstw a system zarządzania jakością, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Mahdjoubi D. (1997), Schumpeterian Economics and the Trilogy of 'Invention-Innovation-Diffusion',[online], dostęp zdalny: www.ischool.utexas.edu/~darius/17-Schumpeter-innovation.pdf, [data wejścia: 01.07.2013].
  • Moczała A. (2005), Zarządzanie innowacjami. Narzędzia innowatyki. Transfer technologii. Zarządzanie technologią, Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała.
  • Mongomery D.C. (2005), Introduction to Statistical Quality Control, John Wiley & Sons, New York.
  • Nazarko J. (2013), Regionalny foresight gospodarczy. Scenariusze rozwoju innowacyjności mazowieckich przedsiębiorstw, Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza, Warszawa.
  • Pawlik A. (2012), Potencjał innowacyjny w rozwoju regionalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce.
  • Stanimir A. (2005), Analiza korespondencji jako narzędzie do badania zjawisk ekonomicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Walesiak M., Gatnar E. (red.) (2009), Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R, PWN, Warszawa.
  • Wiśniewska J., Janasz K. (2013), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami, CeDeWu, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171380535

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.