PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 116 Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii | 369--378
Tytuł artykułu

Uwagi w sprawie zarządzania strategicznego w szkołach wyższych

Warianty tytułu
Strategic Management of Schools of Higher Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce w dużym stopniu zależeć będzie od sprawnego zarządzania uczelnią. Właściwym podejściem do zarządzania instytucją akademicką, które przynosi wymierne korzyści w długim okresie, powinno być strategiczne zarządzanie szkołą wyższą. Podejście to pozwoli uczelniom na sukcesywne podnoszenie jakości kształcenia i prowadzonych badań naukowych, wdrażanie innowacji i budowanie silnej pozycji zarówno na krajowym, jak i europejskim rynku usług edukacyjnych. W artykule przedstawiono rozważania na temat szkolnictwa wyższego, obecne uwarunkowania i kierunki rozwoju. Przedstawiono także propozycje wykorzystania strategicznej karty wyników dla szkoły wyższej. (abstrakt oryginalny)
EN
The future of higher education in Poland will depend on an efficient management of schools of higher education. The proper approach, which will bring some measurable benefits in the long term, should be considered as strategic management. It will enable not only a gradual improvement in the quality of education and research, but also the implementation of innovations, as well as building strong competitive advantage in the Polish and European education market. The article discusses higher education, current conditions of operating and perspectives for its development. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Andrzejczak Z., Kacprzak L., Pająk K., Polski system edukacji po reformie 1999 roku - stan, perspektywy, zagrożenia, podrozdział: Szkolnictwo wyższe na przełomie stuleci - nadzieja czy zagrożenie dla Polski, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2005.
  • Altkorn J., Promocja szkół wyższych, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie nr 602, Kraków 2002.
  • Buchner-Jeziorska A., Konkurencja usług edukacyjnych na poziomie wyższym, [w:] G. Nowaczyk, P. Lisiecki, Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą, Wydawnictwo WSB w Poznaniu, Poznań 2006.
  • Cyfert Sz., Muszyńska R., Bariery w implementacji systemu Strategicznej Karty Wyników, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2004, nr 3.
  • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2006.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Having trouble with your strategy? Than map it, "Harward Business Review", September-October 2000.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników - Jak przełożyć strategię na działanie, PWN, Warszawa 2001.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna Karta Wyników: praktyka, CIM, Warszawa 2001.
  • Leja K., Instytucja akademicka - strategia, efektywność, jakość, Wydawnictwo Gdańskie Sp. z o.o., Gdańsk 2003.
  • Lisiński M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa 2004.
  • Maciejewski W., Dlaczego Uniwersytet Warszawski potrzebuje strategicznego planu rozwoju?, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" 2000, nr 2/16.
  • Nowaczyk G., Lisiecki P., Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą, Wydawnictwo WSB w Poznaniu, Poznań 2006.
  • Seredocha I., Potrzeba planowania strategicznego w usługach edukacyjnych, [w:] G. Nowaczyk, P. Lisiecki, Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań 2006.
  • Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010, www.mimuw.edu.pl (01.03.2010).
  • Woźniak T., Balaced Scorecard - system zarządzania strategią, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2006, nr 9.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171380559

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.