PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 215 | 19--39
Tytuł artykułu

Modele działania firm niskokosztowych w turystyce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Models of Low-Cost Firms in Tourism Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niskokosztowy model działalności z sukcesem jest realizowany przez przedsiębiorstwa reprezentujące branżę turystyczną. Przykład tanich linii lotniczych oraz hoteli budżetowych potwierdza wysoką skuteczność i efektywność modelu biznesowego generującego zysk z niskich kosztów działalności. Celem artykułu jest ukazanie specyfiki działalności przedsiębiorstw świadczących tanie usługi lotnicze i hotelarskie w zakresie propozycji wartości i modelu operacyjnego. (abstrakt oryginalny)
EN
Low-cost business model is successfully implemented by companies representing the tourism industry. Low-cost airlines and budget hotels confirm the high effectiveness and efficiency of the business model generating profits from low operating costs. The purpose of this article is to present the specificity of companies providing low-cost flights and hotel services in the field of value for customer and operating model. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
19--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Afuah A. (2004), Business models. A strategic management approach, McGraw-Hill Irwin, New York.
  • Brotherton P. (2004), Critical success factors in UK budget hotel operations, "International Journal of Operations & Production Management", Vol. 24, No. 9.
  • Budget & Economy Hotels: A wise choice (2009), "Tourism Review" July-August.
  • Business Monitor International (2013), Poland Tourism Report - 2013, Industry Forecast Scenario.
  • Campos-Blanco A., Oehmichen A. i Frood S. (2010), Branded budget hotels in Europe. A development guide, Davis Langdon, HVS London Office, London.
  • Christensen C.M., Anthony S.D., Roth E.A. (2010), Innowacje. Następny krok. Wykorzystanie teorii innowacji w przewidywaniu zmian na rynku, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • Dobruszkas F. (2006), An Analysis of European low cost airlines and their networks, "Journal of Transport Geography", Vol. 14.
  • Emerging Markets Direct (2014), Polish tourism. Hotels & restaurants sector. Report, April.
  • Fiorentino A. (1995), Budget hotels: Not just minor hospitality products, "Tourism Management", Vol. 16, No. 6.
  • Flatters P. i Willmott M. (2009-2010), Profil konsumenta po kryzysie. "Harvard Business Review Polska" grudzień-styczeń, nr 142-143.
  • Francis G., Humphreys I., Ison S. i Aicken M. (2006), Where next for low cost airlines? A spatial and temporal comperative study, "Journal of Transport Geography", Vol. 14.
  • Hawlena J. (2012), Konkurencja na rynku lotniczych przewozów pasażerskich w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice.
  • Johnson M.W., Christensen C.M. i Kagermann H. (2009), Jak fundamentalnie zmienić model biznesowy firmy, "Harvard Business Review Polska" lipiec-sierpień, nr 77-78.
  • Kachaner N., Lindgardt Z. i Michael D. (2012), The new "low cost", "Focus BCG", nr 10.
  • Klophaue R., Conrady R. i Fochert F. (2012), Low cost carriers going hybrid. Evidence from Europe, "Journal of Air Transport Management", Vol. 23.
  • Kotler Ph. i Caslione J.A. (2009), Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa.
  • Lindgardt A., Reeves M., Stalk G. i Deimler M.S. (2009), Business model innovation. When the games gets tough, change the game, Boston Consulting Group.
  • Martinez-Garcia E. i Raya J.M. (2008), Length of stay for low-cost tourism, "Tourism Management", Vol. 29.
  • Meuter M.L., Ostrom A.L., Roundtree R.I. i Bitner M.J. (2000), Self-service technologies understanding customer satisfaction with technology-based service encounters, "Journal of Marketing", Vol. 64, No. 3.
  • Mierzejewski W. i Przybył R. (2005), Minimalistyczna oferta nadchodzi, "Harvard Business Review Polska", nr 9.
  • Nalazek M. (2013), Wpływ internetowej dystrybucji produktu turystycznego na rynek pośredników turystycznych, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej", nr 3.
  • Page S. (2003), Tourism management: Managing for change, Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Pijet-Migoń E. (2012), Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Pütz-Willems M. (2007), Polarization of markets: Luxury and budget hotels [w:] R. Conrady, M. Buck (ed.), Trends and issues in global tourism 2007, Springer, Berlin.
  • Roper A. i Carmouche R. (1989), Budget hotels - a case of mistaken identity? "Journal of Contemporary Hospitality Management", Vol. 1, No. 1.
  • Ruetz D. i Marvel M. (2011), Budget hotel: Low cost concept in the USA, Europe and Asia [w:] R. Conrady, M. Buck (eds.), Trends and issues in global tourism, Springer, Berlin.
  • Ryans A. (2009), Beating low cost competition. How premium brands can respond to cut-price rivals, John Wiley & Sons, New York.
  • Senior M. i Morphew R. (1990), Competitive strategies in the budget hotel sector, "International Journal of Contemporary Hospitality Management", Vol. 2, No. 3.
  • Slywotzky A.J., Morrison D.J. i Andelman B. (2000), Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa.
  • Szymajda I. (2002), Prawo lotnicze Unii Europejskiej - charakterystyka systemu, "Studia Europejskie", nr 1.
  • Verma H.V. (2005), Services marketing. Text and cases, Dorling Kindersley, London.
  • [www 1] http://www.elfaa.com (dostęp: 20.03.2014).
  • [www 2] http://www.icao.int (dostęp: 5.05.2014).
  • [www 3] http://www.eurocontrol.int (dostęp: 30.04.2014).
  • [www 4] http:// www.ulc.pl (dostęp: 30.04.2014).
  • [www 5] http://www.accor.com (dostęp 30.04.2014).
  • [www 6] http://www.easyhotel.com, http://www.accor.com, http://www.premiereclasse.com, http:// www.tunehotels.com, http://www.hotelbb.de, http://www.hotelbb.pl, http://www.bal ladins.com, http://www.premierinn.com, http://www.sidorme.com, http://www.travelodge. co.uk, http://www.campanile.com, http://www.daysinn.com, http://www.ihg.com, http://www.hiltoneasteurope.com, http://www.kyriad.com, http://www.citizenm.com, http://www.motel-one.com, http://www.qbichotels.com, http://sleeperz.com, http://www.yo tel.com (dostęp: 25-31.03.2014).
  • Żabiński L. (2011), Wyzwania współczesności a marketing. Konsumpcjonizm. Kryzys globalny. Innowacje i rozwój, "Forum. Biuletyn Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 33.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171382125

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.