PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 390 Rachunkowość - polityka makroekonomiczna - globalizacja | 64--73
Tytuł artykułu

Rola doświadczenia zawodowego w uczeniu się rachunkowości w Polsce i na Słowacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Professional Experience in Accounting Learning in Poland and Slovakia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia analizę porównawczą wyników badania ankietowego postrzeganej użyteczności narzędzi nauczania rachunkowości zamieszczonych na platformie e-learningowej FASTER, takich jak praktyczne przykłady, zadania i studia przypadków, prezentacja materiałów dydaktycznych w formie slajdów i tekstu, bazy danych wskaźników i sprawozdań finansowych, krajowe i międzynarodowe strony internetowe z obszaru rachunkowości oraz literatura i czasopisma branżowe. Analiza wariancji (ANOVA) ujawniła istotne różnice w ocenie użyteczności tych narzędzi nauczania rachunkowości między dwiema grupami użytkowników: studentami bez doświadczenia zawodowego a osobami zainteresowanymi szkoleniami zawodowymi z rachunkowości, które posiadają doświadczenie w biznesie. Różnice w postrzeganiu użyteczności badanych narzędzi istotnie zależą od doświadczenia zawodowego, które pomaga rozpoznać zagadnienia i umiejętności niezbędne w pracy księgowego(abstrakt oryginalny)
EN
The article presents comparative analysis based on the results of survey of perceived usefulness of accounting teaching tools such as practical examples (exercises, case studies), presentation of educational materials in form of text and slides, electronic accounting databases, national and international accounting websites, accounting literature and accounting journals. ANOVA analysis revealed a significant gap in the assessment of teaching tools' usefulness among two groups in Poland and Slovakia: students with practical experience in accounting and people interested in vocational training. A difference in perceived usefulness of analysed teaching tools depends significantly on professional experience, which helps recognize issues and skills essential in accountant work field(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
autor
  • Technical University of Kosice
Bibliografia
  • Albrecht W.S., Sack R.J., 2000, Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future, American Accounting Association, FL, Sarasota.
  • Boud D., Costley C., 2007, From project supervision to advising: New conceptions of the practice, "Innovations in Education and Teaching International", vol. 44, no. 2, s. 119-130.
  • Britton, B.K., Tesser, A., 1982, Effects of prior knowledge on use of cognitive capacity in three complex cognitive tasks, "Journal of Verbal Learning and Verbal Behaviour", vol. 21, no.4, s. 421-436.
  • Brungardt C.J., 2009, College Graduates' Perceptions of Their Use of Teamwork Skills: Soft Skill Development in Fort Hays State University Leadership Education, http://krex.k-state.edu (15.02.2015).
  • Bryant S.M., Hunton, J.E, 2000, The use of technology in the delivery of instruction: Implications for accounting educators and education researchers, "Issues in Accounting Education", vol. 15, no. 1, s. 129-162.
  • Cord B., Bowrey G., Clements M., 2010, Learning Outside the Textbook: Accounting Students' Reflections in an Internship Programme, http://ro.uow.edu.au (15.02.2015).
  • GUS, 2014, Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2013 r., Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
  • Farley A.A., Ramsay A.L., 1988, Student performance in first year tertiary accounting courses and its relationship to secondary accounting education, "Accounting and Finance", vol. 28, no. 1, s. 29-44.
  • Krausz J., Schiff A.I., Schiff J.B., Van Hise, J., 1989, The effects of prior accounting work experience and education on performance in the initial graduate-level accounting course, "Issues in Accounting Education", vol. 14, no. 1, s. 1-9.
  • Lam T., Ching L., 2006, An exploratory study of an internship program: The case of Hong Kong students, "Hospitality Management", vol. 26, no. 2, s. 336-351.
  • Mihail D.M., 2006, Internship at Greek Universities: An Exploratory Study, Journal of Workplace Learning, vol. 18, no. 1, s. 28-41.
  • Muhamad R., Yahya Y., Shahimi S., Mahzan N., 2009, Undergraduate internship attachment in accounting: The interns perspective, "International Education Studies", vol. 2, no. 4, s. 49-55.
  • Sundem G.L., 1999, The Accounting Education Change Commission: Its History and Impact, American Accounting Association, FL, Sarasota.
  • Tusan R., Stasova L., 2008, Accounting education in the Slovak Republic, [w:] McGee R.W. (red.), Accounting Reform in Transition and Developing Economies, Springer Science and Business Media, New York, s. 337-341.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171384091

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.