PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 2 | nr 222 | 34--52
Tytuł artykułu

Konceptualna charakterystyka przedsiębiorstwa międzynarodowego - przedsiębiorstwo tradycyjne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conceptual Characteristics of MNC - Traditional MNC
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie przedsiębiorstwa międzynarodowego w naukach o zarządzaniu nie jest jednoznaczne. Zróżnicowana wykładnia działalności przekraczającej granice krajów wynika z jej długiej tradycji, która zaowocowała wielością ujęć zagadnienia w teorii przedmiotu. Obserwowane od ponad dekady bezprecedensowe przyspieszenie procesów globalizacji w naturalny sposób zmieniło także prowadzoną na scenie globalnej aktywność biznesową. Do języka nauki wszedł już zwyczaj powoływania się na tradycyjną i współczesną jej wizję. W związku z powyższym celem artykułu jest przedstawienie wyników studiów literatury przedmiotu zmierzających do wskazania wyznaczników stanowiących o swoistości tradycyjnego przedsiębiorstwa międzynarodowego. Wynikiem analizy jest wyselekcjonowanie koncepcji, które w teorii odwzorują tradycyjne przedsiębiorstwo międzynarodowe, wskazanie związków między tymi koncepcjami oraz opracowanie kluczowego profilu charakterystycznego tak rozumianej organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The term of multinational enterprise in management science is not unequivocal. Differentiated understating of operation across borders stems from its long tradition which has resulted in multiplicity of interpretation in management theory. The unprecedented acceleration of globalization processes that has been observed from one decade leads naturally to a change of international business. The science usually refers to its traditional and modern vision. As a result, the aim of this paper is to present results of literature study aimed at indicating determinants underlying specificity of traditional international enterprise. It allows for a selection of conceptions that reflect traditional international enterprise in theory to be done. Both the linkages among them and the profile of enterprises understood in accordance with their postulates are presented.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
34--52
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bain J.S. (1956), Barriers to New Competition: Their Character and Consequences in Manufacturing Industries, Harvard University Press, Cambridge.
  • Bartlett Ch.A., Ghoshal S. (2000), Going Global: Lessons from Late Movers, "Harvard Business Review", No. 78.
  • Buckley P., Casson M. (1991), The Future of the Multinational Enterprise, 2nd ed., Macmillan, London.
  • Buckley P., Ghauri P. (2004), Globalization, Economic Geography and the Strategy of Multinational Enterprises, "Journal of International Business Studies", No. 5.
  • Cantwell J. (1989), Technological Innovation and Multinational Corporations, Blackwell, Oxford.
  • Cantwell J., Narula R. (2001), The Eclectic Paradigm in the Global Economy, "International Journal of the Economics of Business", No. 8.
  • Cantwell J., Piscitello L (2000), Accumulating Technological Competence: Its Changing Impact on Corporate Diversification and Internationalization, "Industrial and Corporate Change", No. 9.
  • Caves R.E. (1982), Multinational Enterprise and Economic Analysis, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Chandler A.D. Jr. (1962), Strategy and Structure: Chapters in the History of the American Industrial Enterprise. MIT Press, Cambridge, MA.
  • Child J. (2002), Theorizing about Organization Cross-Nationally [w:] M. Warner, P. Joynt (eds.), Managing Across Cultures: Issues and Perspectives, Thomson Learning, London.
  • Cohen R.B., Felton N., Nkosi M., Liere J. van (1979), The Multinational Corporation: A Radical Approach - Papers by Stephen Herbert Hymer, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Dicken P. (1992), Global Shift. The Internalization of Economic Activity, Guildford Press, New York - London.
  • Dunning J. (1988), The Eclectic Paradigm of International Production - an Update and Some Possible Extensions, "Journal of International Business Studies", No. 19.
  • Dunning J. (1997), Alliance Capitalism and Global Business, Routledge, London.
  • Egelhoff W. (1988), Organizing the Multinational Enterprise: An Information Processing View, Ballinger Publishing Company, Cambridge.
  • Egelhoff W. (1993), Information Processing Theory and the Multinational Corporation [w:] S. Ghoshal, E. Westney (eds.), Organization Theory and the Multinational Corporation, St. Martins Press, New York.
  • Forsgren M. (2008), Theories of Multinational Firm. A Multidimensional Creature in the Global Economy, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton.
  • Franko L.G. (1976), The European Multinationals, Greylock Press, Greenwich.
  • Geppert, M., Mayer, M. (2006), Global, National and Local Practices in Multinational Companies, Palgrave, Basingstoke.
  • Ghoshal S., Nohria N. (1997), The Differentiated Network: Organizing Multinational Corporation for Value Creation, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
  • Ghoshal S., Westney E., eds. (1993), Organization Theory and the Multinational Corporation, St. Martins Press, New York.
  • Goodall K., Roberts J. (2003), Repairing Managerial Knowledge - Ability over Distance. "Organizations Studies", No. 24.
  • Gupta A. K., Govindarajan V. (2002), Cultivating a Global Mindset, "Academy of Management Executive", No. 16.
  • Harzing A.-W. (2000), An Empirical Analysis and Extention of the Bartlett and Ghoshal Typology of Multinational Companies, "Journal of International Business Studies", No. 31.
  • Hedlund G. (1993), Assumptions of Hierarchy and Heterarchy, with Applications to the Management of the Multinational Corporation [w:] S. Ghoshal, E. Westney (eds.), Organization Theory and the Multinational Corporation, Macmillan, London.
  • Hennart J.-F. (1991), Control in Multinational Firms: the Role of Price and Hierarchy [w:] S. Ghoshal, E. Westney (eds.), Organization Theory and the Multinational Corporation, St. Martins Press, New York.
  • Hymer S. (1970), The Efficiency (Contradictions) of Multinational Corporations, "American Economic Review", No. 60.
  • Hymer S. (1971), The Multinational Corporation and the Law of Uneven Development [w:] J. W. Bhagwati (ed.), Economics and World Order, Macmillan, New York.
  • Hymer S. (1972), The Internationalization of Capital, "Journal of Economic Issues", No. 6.
  • Hymer S. (1976), The International Operations of National Firms: A Study of Direct Foreign Investment, MIT Press, Cambridge.
  • Ietto-Gillies G. (2005), Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects, Edward Elgar, Cheltenham, Northampton.
  • Kindleberger Ch. (1969), American Business Abroad, Yale University Press, New Haven.
  • Kirzner I.M. (1997), Entrepreneurial Discovery and the Competitive Market Process: An Austrian Approach, "Journal of Economic Literature", No. 35.
  • Ohme K. (1990), The Boderless World: Power and Strategy in the Interlinked Economy, Free Press, New York.
  • Olszewska B., Kubicka J. (2010), Zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem w warunkach współczesnych zmian w otoczeniu, Difin, Warszawa.
  • Pitelis Ch., Sugdon R., eds. (1991), The Nature of the Transnational Firm, Routledge, London.
  • Rugman A. (2003), Regional Strategy and the Demise of Globalization, "Journal of International Management", No. 9.
  • Stopford J., Wells L.T. (1972), Managing the Multinational Enterprise, Basic Books, New York.
  • UNCTAD (1996), Globalization and Liberalization. Development in the Face of Two Powerful Currents, New York, Geneva.
  • UNCTAD (2009), World Investment Report. Transnational Corporations, Agricultural Production and Development, New York, Geneva.
  • Williamson O. E. (1975), Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications, Free Press, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171385871

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.