Czasopismo
2015
|
Uwarunkowania technologiczno-społeczne i modele prosumpcji systemów informatycznych zarządzania
|
9--26
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł porusza przyczyny rozwoju trendu prosumenckiego w skali świata i wskazuje na różnice w charakterze i tempie poszerzania się tego ruchu. Na podstawie dotychczasowego przeglądu literatury, nie tylko tej cytowanej niżej, ale też dotyczącej ewolucji podejścia do kreowania wartości dla klienta, połączonej z dotychczasową wiedzą poruszanej tematyki, autorzy proponują własną klasyfikację typów prosumentów oraz wskazują, jak ich występowanie i tempo powiększania się tej grupy jest uzależnione od instytucjonalnych i społecznych uwarunkowań rynków. Niniejszy artykuł rozpoczyna się od krótkich rozważań poszukujących przyczyn powstania i dynamicznego wzrostu współczesnych prosumentów, skupionych głównie wokół nadmiernej produkcji i konsumpcji w skali świata. Kolejna część jest poświęcona omówieniu różnej optyki spojrzenia na prosumenta i konsekwencji tych perspektyw dotyczącej oceny rozwoju omawianej grupy w skali świata. W następnym fragmencie skupiono się na wykazaniu, jak instytucje i ideologie funkcjonujące na rynkach narodowych wpływają na tamtejsze postawy społeczne i mają swój wyraz w zachowaniu konsumentów, kształtując tym samym możliwości rozwoju i charakter ruchu prosumenckiego. Rozważania prowadzone poniżej są też głosem w sprawie możliwych dróg rozwoju trendów konsumenckich w przyszłości. Podane w tekście przykłady stanowią jednak nie tyle dowód na poparcie tez, gdyż nie może być o tym mowy ze względów metodycznych, ile powód do dalszych, planowanych (głównie empirycznych i bardziej rygorystycznych) eksploracji omawianej tematyki. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
9--26
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- Ariely D., Zalety irracjonalności, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2010.
- Bitner M.J., Faranda W.T., Hubbert A.R., Zeithaml V.A., Customer Contributions and Roles in Service Delivery, International Journal of Service Industry Management 1997, Vol. 8, No. 3.
- Cheri H., Miled B., Are Brand Communities Influencing Brands through Co-creation? A Cross-National Example of the Brand AXE in France and Tunisia, International Business Research 2013, Vol. 6, No. 9.
- Damasio A., Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg, Rebis, Poznań 1999.
- Doremus P., Keller W., Pauly L., Reich S., The Myth of the Global Corporation, Princeton University Press, New Jersey 1999.
- Edvardsson B., Tronvoll B., Gruber T., Expanding Understanding of Service Exchange and Value Co-creation. A Social Construction Approach, Journal of the Academy of Marketing Science 2011, Vol. 39, No. 2.
- Firat A.F., Dholakia N., Venkatesh A., Marketing in a Postmodern World, European Journal of Marketing 1996, Vol. 29/1.
- Fitzsimmons J.A., Consumer Participation and Productivity in Service Operations, Interfaces 1985, Vol. 15, No. 3.
- Gummesson E., Using Internal Marketing to Develop a New Culture. The Case of Ericsson Quality, Journal of Business and Industrial Marketing 1987, No. 3, Vol. 2.
- Harvey D., The Enigma of Capital and the Crises of Capitalism, Profile Books, 2010.
- Johnson S., Umysł szeroko otwarty, Santorski & CO, Warszawa 2005.
- Kotler Ph., The Prosumer Movement: A New Challenge for Marketing, Advances in Consumer Research Volume 13, eds. R.J. Lutz, Provo, UT: Association for Consumer Research.
- Meyers G., Holusha J., Managing Crisis, Unwin, London 1988.
- Mruk H., Stępień B., Tworzenie wartości dla klienta - z perspektywy klientów i przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2013.
- Mruk H., Stępień B., Klient jako źródło przewagi konkurencyjnej w przedsiębiorstwie międzynarodowym perspektywa instytucjonalna [w:] Handel i finanse międzynarodowe w warunkach globalizacji, red. J. Schroeder, B. Stępień, Wydawnictwo AE, Poznań 2007.
- Niezgoda A., Prosumers in the Tourism Market, the Characteristics and Determinants of Their Behaviour, Poznan of Economics Business Review 2013, Vol. 13, No. 4.
- North D., Institutions, Ideology and Economic Performance, CATO Journal 1992, Vol. 11, Iss. 3.
- Pauchant T., Mitroff I., Transforming the Crisis Prone Organisation, Jossey-Bass, San Francisco 1992.
- Pitt L.F., Watson R.T., Berthon P., Wynn D., Zinkhan G., The Penguins Window: Corporate Brands from Open Source Perspective, Journal of the Academy of Marketing Science 2006, Vol. 34, No. 2.
- Pradeep A.K., Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Helion, Gliwice 2011.
- Prahalad C.K., Ramaswamy V., Co-opting Customers Competence, Harvard Business Review 2000, January-February, Vol. 78.
- Sen A., Capitalism beyond the Crisis, NY Review of Books, http://www.nybooks.com/ articles/archives/2009/mar/26/capitalism-beyond-the-crisis.
- Staniszewski M., Prosument, producent, profesjonalista, http://www.crnavigator.com/art6/ prosument_producent_profesjonalista.html.
- Stępień B., Wpływ charakteru instytucji nieformalnych na innowacyjność i konkurencyjność podmiotów i gospodarki [w:] Znaczenie innowacji dla konkurencyjności międzynarodowej gospodarki, red. T. Rynarzewski, E. Mińska-Struzik, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu nr 246, Poznań 2012.
- Taranko T., Zmiany w zachowaniach konsumentów i ich wpływ na kształtowanie produktów, Marketing i Rynek 2013, nr 3.
- Terblanche N., Some Theoretical Perspectives of Co-creation and Co-production of Value by Customers, Acta Commercii 2014, 14/2.
- Thomas T., Blattberg R.C., Getz G., Klient jako kapitał. Budowa cennego majątku relacji z klientem i zarządzanie nim, MT Biznes, Warszawa 2004.
- Toffler A., The Third Wave, William Morrow, 1980.
- Woodall T., Conceptualising Value for the customer: An Attributional, Structural and Dispositional Analysis, Academy of Marketing Science Review 2003.
- Woodruff R.B., Customer Value: The Next Source of Competitive Advantage, Journal of the Academy of Marketing Science, Spring 1997, Vol. 25, Iss. 2.
- Wójcik J., Współczesny mit marketingowy [w:] Kontrowersje wokół marketingu w Polsce, red. J. Grabarski, L. Tkaczyk, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
- Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, red. B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski, Wyd. Poltext, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171386791