PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 1 | 50--59
Tytuł artykułu

Style podejmowania decyzji zakupowych przez młodych konsumentów w Polsce w świetle badań własnych

Warianty tytułu
Styles of Making Purchasing Decisions by Young Consumers in Poland in the Light of Author's Own Surveys
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań jest określenie stylów podejmowania decyzji zakupowych wśród polskich młodych konsumentów, przedstawicieli generacji Y. W celu identyfikacji stylów podejmowania decyzji zakupowych wykorzystano zaadaptowany kwestionariusz autorstwa Sprolesa i Kendall. Przeprowadzono badania kwestionariuszowe, w których uczestniczyło 171 respondentów. Identyfikację stylów decyzyjnych przeprowadzono na podstawie analizy czynnikowej, w ramach której ustalano czynniki wyjaśniające ok. 73% wariancji. Wyniki pozwoliły na zidentyfikowanie ośmiu stylów zakupowych charakterystycznych dla polskich młodych konsumentów. Wyniki mogą być użyteczne dla przedsiębiorstw działających bądź planujących działania na rynku polskim. Badanie wykazało, że narzędzie opracowane przez Sprolesa i Kendall może być wykorzystywane do identyfikacji stylów podejmowania decyzji w Polsce. Artykuł ma charakter badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
An aim of considerations is to define the styles of making purchasing decisions among Polish young consumers, representatives of Generation Y. To identify styles of making purchasing decisions the author used the adapted questionnaire developed by Sproles and Kendall. She carried out questionnaire-based surveys with 171 respondents. The identification of decision-making styles was conducted on the basis of factor analysis within which there were fixed the factors explaining approx. 73% of variances. The findings allowed identification of eight purchasing styles characteristic for Polish young consumers. The results may be useful for enterprises already operating or planning their operation in the Polish market. The survey indicated that the tool worked out by Sproles and Kendall may be used for identification of decision-making styles in Poland. The article is of the research nature. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
50--59
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Anic I., Rajh E., Bevanda A. (2012), Decision-making styles of young consumers in Bosnia and Herzegovina, "Young Consumers", No. 13(1).
  • Bakewell C., Mitchell V. (2003), Generation Y female consumer decision-making styles, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 31(2/3).
  • Hahn K., Kean R. (2009), The influence of self-construals on young Korean consumers' decision-making styles, "Journal of Fashion Marketing and Management", Vol. 13, No. 1.
  • Lysonski S., Durvasula S., Zotos Y. (1996), Consumers' decision-making styles: A multi-country investigation, "European Journal of Marketing", No. 30(12).
  • Kavkani S. (2011), Decision-making styles of young Iranian consumers, "Business Strategy Series", No. 12(5).
  • Mitchell B.W., Bates L. (1998), UK consumers' decision-making styles, "Journal of Marketing Management", No. 14.
  • Mokhlis S., Salleh H. (2009), Consumer Decision Making Styles In Malaysia: An Exploratory Study Of Gender Differences, "European Journal of Social Sciences", No. 10(4).
  • Noble S.M., Haytko D.L., Phillips J. (2009), What drives college-age Generation Y consumers? "Journal of Business Research", No. 62(6).
  • Sproles G.B., Kendall E.L. (1986), A methodology for profiling consumers' decision-making styles, "Journal of Consumer Affairs", No. 20, Winter.
  • Walsh G., Mitchell V.W., Hennig-Thurau T. (2001), German Consumer Decision - Making Styles, "Journal of Consumer Affairs", No. 35(1), Summer.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171387837

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.