PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 8 | 9--15
Tytuł artykułu

Przedsiębiorstwa spin-off/spin-out jako forma przedsiębiorczości akademickiej

Autorzy
Warianty tytułu
Enterprises Spin-Off/Spin-Out as a Form of Academic Entrepreneurship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł przybliża znaczenie przedsiębiorczości akademickiej i przedsiębiorstw spin-off/spin-out zajmujących szczególne miejsce w procesie transferu wiedzy. Większa uwaga została poświęcona identyfikacji przedsiębiorczości akademickiej związanej z tymi przedsiębiorstwami, które chcą zbudować na wiedzy swoją przewagę konkurencyjną. Aby przedsiębiorstwo mogło korzystać z wiedzy i dzięki niej zdobywać przewagę konkurencyjną, wiedza jednostek powinna stać się wiedzą całego przedsiębiorstwa. Do takiego stanu rzeczy może doprowadzić proces zarządzania wiedzą [...], w którym centralnym punktem jest klient. (fragment tekstu)
EN
The article shows the importance of spin-off/spin-out enterprises in academic entrepreneurship. It presents the characteristics of selected university spin-off/spin-out enterprises. These companies are building their competitive advantage through unique knowledge of its employees, coming from research centers and which are able to connect the theory with business practice. Methodology - it was carried out a literature review of studies on the subject of corporate spin-off / spin-out enterprises and indicated areas of knowledge management in these companies. Main results - a confirmation of the validity of the assumptions that we could conclude about academic enterprise, when it means the involvement of employees. Practical implications of the studies - there are presented examples of academic success of Polish companies which confirm that their functioning and potential success are due to the competitive advantage resulting directly from the knowledge. Social implications - it is to draw the attention to the importance of innovative spin-off enterprises that build their competitive advantage based on the knowledge of its employees. Article category - conceptual article and the literature review. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--15
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Bibliografia
  • [1] Balcerzak A.P., Moszyijiski M. (2011), Spin-off, spin-out jako instrument budowania przedsiębiorczości akademickiej, oraz stymulowania innowacyjności regionu, PTE, Toruń.
  • [2] Baran G., Bąk J. (2010), Współczesne rozpoznanie zmian otoczenia organizacji w świetle teorii strukturalizacji Anthony Giddensa, Przegląd Organizacji, Nr 9.
  • [3] Brendzel-Skowera K. (2014), Potencjał przedsiębiorczy uczelni na przykładzie Politechniki Częstochowskiej Przegląd Organizacji, Nr 12.
  • [4] Chang H.J. (2012), Wolny rynek? Nie ma czegoś takiego, Gazeta Wyborcza, Nr 1.
  • [5] Dec D. (2011), Firmy typu spin off i spin out. Poradnik dla osób chcących założyć działalność gospodarczą, Szczecin.
  • [6] Drucker P. (1992), Innowacje i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa.
  • [7] Garvin D.A. (1983), Spin-offs and the New Firm Formation Process, California Management Review, Vol. 5, No 25.
  • [8] Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (2004), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa.
  • [9] Grudzewski W.M., Hejduk I.K. (red.), (2002), Przedsiębiorstwo przyszłości - wizja strategiczna, Difin, Warszawa.
  • [10] Grudzewski W., Chyba Z. (2007), Uniwersyteckie firmy spin-off, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, Nr 1.
  • [11] Hejduk I.K. (red.), (2005), Wiedza jako źródło przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw, IFGN SGH, Warszawa.
  • [12] Hunsdiek D. (1987), Unternehmensgründung als Folgeinnovation, IFM, Stuttgart.
  • [13] Jelonek D. (2011), Problemy przeładowania informacyjnego w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Droga dochodzenia do społeczeństwa informacyjnego. Stan obecny, perspektywy rozwoju i ograniczenia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 650, seria Ekonomiczne Problemy Usług, 67, Szczecin.
  • [14] Kolak A., Czarnecki P. (2011), Przedsiębiorczość akademicka - jak zacząć, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia.
  • [15] Kowalczyk A., Nogalski B. (2007), Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa.
  • [16] Lamont L.M. (1972), Entrepreneurship, Technology and the University, R&D Management, Vol. 2, No. 3.
  • [17] Raport roczny Urzędu Patentowego RP (2012), Warszawa.
  • [18] Say J.B. (1960), Traktat o ekonomi politycznej, PWN, Warszawa.
  • [19] Schumpeter J.A. (1939), Business Cycles. A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process, McGraw Hill Book Company, New York.
  • [20] Szewczuk-Stępień M., Dymek Ł. (red.), (2011), Podręcznik wsparcia spin-off, Uniwersytet Opolski, Opole.
  • [21] Tamowicz P. (2006), Przedsiębiorczość akademicka. Spółki spin-off w Polsce, PARP, Warszawa.
  • [22] Wissema J.G. (2005), Technostarterzy dlaczego i jak? Edit sp. z O.O., Otwock.
  • [23] http://www.akademickiprzedsiebiorca.pl/o-nas/spin-off-i -spin-out, data dostępu: 23.05.2015.
  • [24] www.opticon-nanotechnology.com, data dostępu: 14.04.2015 r.
  • [25] www.novosome.pl, data dostępu: 14.04.2015 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171388059

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.