PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 1 | 291--301
Tytuł artykułu

Wyjazdy turystyczne Polaków za granicę jako jeden z przejawów globalizacji społecznej

Warianty tytułu
Poles' Tourist Trips Abroad as One of Symptoms of Social Globalisation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań jest charakterystyka zmian w zagranicznych wyjazdach turystycznych Polaków od momentu wstąpienia do Unii Europejskiej do 2012 roku. W artykule wykorzystano dane publikowane przez GUS, Eurostat i CBOS oraz wyniki autorskich badań ankietowych przeprowadzonych w 2011 roku. Artykuł ma charakter koncepcyjno-badawczy. Proces globalizacji jest wspomagany działaniami integracyjnymi państw, w tym działaniem Unii Europejskiej. Z procesów integracji i globalizacji korzysta w dużej mierze społeczeństwo. Zagraniczne wyjazdy turystyczne są ważnym przejawem globalizacji społecznej. Na podstawie analizy danych, mimo warunków, które stwarza sytuacja rynkowa w Polsce, zauważalne są jedynie powolne tendencje wzrostu liczby tych wyjazdów. Czynnikami determinującymi decyzje dotyczące wyjazdów zagranicznych są głównie dochody, a także czynniki społeczno-demograficzne, takie jak wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania. (abstrakt oryginalny)
EN
An aim of considerations is to describe the changes in Poles' tourist trips abroad since the moment of its accession to the European Union till the year 2012. In her article, the author used the data published by the CSO, Eurostat and CBOS as well as findings of the author's surveys carried out in 2011. The article is of the conceptual and research nature. The process of globalisation is supported by states' integration measures, including activities undertaken by the European Union. The processes of integration and globalisation are largely used by the society. Tourist trips abroad are an important symptom of the social globalisation. Based on data analysis, despite the conditions set up by the market situation in Poland, there are only noticeable slow trends of the growth of the number of those trips. The factors determining the decisions concerning trips abroad are mainly incomes as well as socio-demographic factors such as age, education and place of residence. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
291--301
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Caselli M. (2012), Trying to Measure Globalization: Experiences, Critical Issues and Perspectives, Springer Dordrecht Heidelberg, London - New York.
  • Dreher A. (2006), Does Globalization Affect Growth? Empirical Evidence from a New Index, "Applied Economics", Vol. 10, part 38.
  • Flejterski S., Wahl P. (2003), Ekonomia globalna. Synteza, Difin, Warszawa.
  • Liberska B. (red.) (2002), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa.
  • Lockwood B., Redoano M. (2004), The CSGR Globalisation Index: an Introductory Guide, Centre for the Study of Globalisation and Regionalisation, "Working Paper" 155/04, http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/csgr/index/ [dostęp: 31.03.2014].
  • Martens P., Raza M. (2009), Globalisation in the 21st Century: Measuring Regional Changes in Multiple Domains, "The Integrated Assessment Journal Bridging Sciences & Policy", Vol. 9, No. 1.
  • Martens P., Raza M. (2014), An Updated Maastricht Globalisation Index, International Centre for Integrated Assessment and Sustainable Development, Unviersitet Maastricht, http://www.maastrichtuniversity.nl [dostęp: 31.03.2014].
  • Polacy poznają świat, czyli o zagranicznych wyjazdach i znajomości języków obcych (2012), Komunikat z badań BS/148/2012, CBOS, Warszawa.
  • Polak E. (2009), Globalizacja a zróżnicowanie społeczno-ekonomiczne, Difin, Warszawa.
  • Szymański W. (2004), Interesy i sprzeczności globalizacji. Wprowadzenie do ekonomii ery globalizacji, Difin, Warszawa.
  • Włodarczyk K. (2013), Rynkowe zachowania polskich konsumentów w dobie globalizacji konsumpcji, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Wyjazdy wypoczynkowe Polaków w 2011 roku (2011), Komunikat z badań BS/155/2011, CBOS, Warszawa.
  • http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/index.php/Tourism_trends [dostęp: 31.03.2014].
  • http://www.atkearney.com [dostęp: 31.03.2014].
  • http://www.maastrichtuniversity.nl [dostęp: 31.03.2014].
  • http://www.stat.gov.pl/gus/5840_11286_PLK_HTML.htm [dostęp: 31.03.2014].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171388235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.