PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 42 | nr 1 | 31--45
Tytuł artykułu

Corporate Social Responsibility w sektorze MŚP

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility in the SME 'S Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Idea Corporate Social Responsibility swoimi korzeniami sięga filozoficznej koncepcji odpowiedzialności, zgodnie z którą następstwem obdarowania człowieka wolnością jest nałożenie na niego odpowiedzialności. Prowadzenie działalności gospodarczej w dobie niestabilnego otoczenia wymaga od właścicieli sformułowania i przestrzegania takiej strategii działania, która poza osiąganiem wymiernych korzyści finansowych, przyczyni się do rozwoju najbliższego środowiska firmy. Implementacja założeń społecznej odpowiedzialności biznesu w mniejszych podmiotach jest pośrednio ograniczona ze względu na błędną interpretację istoty koncepcji, a nawet brak znajomości samego pojęcia wśród przedsiębiorców. Niniejszy artykuł ma charakter teoretyczno-przeglądowy. W publikacji opisano przykłady dobrych i złych praktyk CSR-owych stosowanych przez polskie i międzynarodowe przedsiębiorstwa. Analizie poddane zostało także spektrum wykorzystywanych przez te podmioty narzędzi odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej. (abstrakt oryginalny)
EN
The idea of Corporate Social Responsibility find its roots in the philosophical concept of responsibility, whereby the consequence of giving human freedom is to require him to be responsible. Leading of economic activity in times of instable environment requires, from the company owners, development and keeping such action strategy which will, besides financial scores achievements, also be the cause for the close environment to grow. Implementation of social assumptions of responsibility in business in smaller units is indirectly limited because of wrong interpretation of the concept aim, or even lack of knowledge by entrepreneurs. This article have theoretical- review character. In publication there are information about good and bad practices of CSR used by polish and European companies. The analysis has also been subjected to the spectrum of operators of the responsible business conduct tools. (original abstract)
Rocznik
Tom
42
Numer
Strony
31--45
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • Adamczyk J., (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Bachorski-Rudnicki M., Kroik J., (2012), CSR i zrównoważony rozwój w dobie współczesnej silnej konkurencji, "Problemy Jakości", nr 1/2012, Warszawa.
  • Bernatt M., (2009), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Carroll A.B., (1991), The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, "Business Horizons", Vol. 34, Bloomington.
  • FOB, (2015a), Encyklopedia CSR - Społeczna odpowiedzialność biznesu, http://odpowiedzialny biznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr [05.05.2015].
  • FOB, (2015b), Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Friedman M., (1997), Kapitalizm i wolność, Warszawa.
  • ISO, (2010), Społeczna odpowiedzialność - odkrywając ISO 26000, Warszawa.
  • Kazojć K., (2012), Czarny CSR - nieetyczne wykorzystanie koncepcji przez organizacje, "Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania", WNUS, Szczecin.
  • Klepacka K., (2008), Corporate Social Responsibility in Poland, Det Norske Veritas, Stockholm.
  • Komisja Europejska, (2011), Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, KOM (2011) 681 wersja ostateczna, Bruksela.
  • Krasek M., Skwiercz B., (2007), CSR to nie filantropia, "Marketing w Praktyce", nr 12, Warszawa.
  • Leon XIII, (1982), Encyklika Rerum Novarum, "Znak", nr 332-334, Kraków.
  • Ministerstwo Gospodarki, (2010), CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce, Warszawa.
  • NationMaster, (2015), http://www.nationmaster.com/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171388623

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.