PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 2(30) | 69--85
Tytuł artykułu

Turystyka seksualna w opiniach młodych Polaków

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sex Tourism According to Young Poles
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Turystyka seksualna stanowi znaczący segment współczesnego rynku podróży. Choć w Polsce mało jeszcze rozpoznany, to jednak jest on zapewne rozwojowy, głównie za sprawą zachodzących przemian społecznych mających źródło m.in. w międzynarodowej mobilności ludzi, przenikaniu kultur i ewolucji przyzwyczajeń oraz wzorców konsumpcyjnych. Jest to tematyka inspirująca do twórczych poszukiwań naukowych, także na polu ekonomicznym. W artykule została podjęta próba analizy i interpretacji wybranych zagadnień ekonomicznych w turystyce seksualnej w odniesieniu do rynku młodych polskich konsumentów, którzy mogą stanowić jeden z kluczowych jego segmentów w przyszłości. Pilotażowymi badaniami, które przeprowadzono w marcu i kwietniu 2014 r., objęto 311-osobową grupę dorosłych mieszkańców Polski pochodzących przede wszystkim z ośrodków miejskich. Uzyskane wyniki wydają się potwierdzać fakt wysokiej konkurencyjności oferty seksturystycznej na rynku wyjazdowym, a wyciągnięte wnioski końcowe warto weryfikować w dalszym, pogłębionym tematycznie procesie badawczym. (abstrakt autora)
EN
Sex tourism has developed into a substantial segment of contemporary travel industry. Though it has been hardly studied in Poland yet it has a strong developmental potential mainly due to current changes in polish society caused by increased international mobility, permeation of cultures as well as evolution of lifestyle habits and consumption models. Economical aspect of sex tourism requires scientific research as well. We aimed to analyze and interpret selected economic issues of sex tourism in young polish consumers because they can potentially become key consumers of sex travel industry in the future. In our pilot experiment we surveyed 311 young polish adults residing in urban areas mainly. Our research results prove high competitiveness in sex tourism offer on travel market. The research conclusions prove the necessity of further substantial scientific research in the domain. (author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie Filia w Białej Podlaskiej Wydział Turystyki i Zdrowia
Bibliografia
  • Arramberi J., Modern mass tourism, "Tourism Social Science Series", vol. 14, Emerald Group Publishing Limited, Bingley 2010.
  • Bendyk E., Podaż i pożądanie, "Polityka" 2014, nr 39.
  • Bird R., Donaldson R., Sex, Sun, Soccer: Stakeholder-Opinions on the Sex Industry in Cape Town in Anticipation of the 2010 FIFA Soccer World Cup, "Urban Forum" 2009, no. 20.
  • Bobako M., Płeć, rasa, seksualność w kolonialnych ekonomiach władzy, "Nowa Krytyka" 2011, nr 26-27.
  • Borzyszkowski J., Problem zdefiniowania i klasyfikacji seksturystyki, "Turystyka Kulturowa" 2011, nr 1.
  • Cabezas A.L., Economies of Desire. Sex and Tourism in Cuba and the Dominican Republic, Temple University Press, Philadelphia 2009.
  • Garrick D., Excuses, Excuses: Rationalizations of Western Sex Tourists in Thailand, "Current Issues in Tourism" 2005, vol. 8, no. 6.
  • The Global Economy, National States and the Regulation of Labour, red. P. Edwards, T. Elger, Routledge Taylor & Francis Group, London-New York 1999.
  • Horner S., Swarbrooke J., International Cases in Tourism Management, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2004.
  • Josiam B.M., Hobson J.S.P., Dietrich U.C., Smeaton G., An Analysis of the Sexual, Alcohol, and Drug-related Behavioral Patterns of Students on Spring Break,"Tourism Management" 1998, vol. 19 (6).
  • Mackay J., Global Sex: Sexuality and Sexual Practices around the World, "Sexual and Relationship Therapy" 2001, vol. 16 (1).
  • Matheson C.M., Finkel R., Sex Trafficking and the Vancouver Winter Olympic Games: Perceptions and Preventative Measures, "Tourism Management" 2013, no. 36.
  • Moller C., Weiermair K., Wintersberger E., The Changing Travel Behavior of Austria's Ageing Population and Its Impact of Tourism, "Tourism Review" 2007, vol. 62, no. 3-4.
  • Mullings B., Fantasy Tours; Exploring the Global Consumption of Caribbean Sex Tourisms, [w:] New Forms of Consumption. Consumers, Culture and Commodification, red. M. Gottdiener, Rowman & Littlefield Publishers, Boston Way, Lanham, Maryland 2000.
  • Niezgoda A., Jerzyk E., Seniorzy w przyszłości na przykładzie rynku turystycznego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2013 nr 777, "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu" nr 32.
  • Oppermann M., Sex Tourism, "Annals of Tourism Research" 1999, vol. 26, issue 2.
  • Orzeł K., Zachowania zakupowe turystów zagranicznych na przykładzie Krakowa (wyniki badań ankietowych), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2010, nr 594, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 54.
  • Pettman J.J., Body Politics: International Sex Tourism, "Third World Quarterly" 1997, vol. 18, no. 1.
  • Rapacz A., Michalska-Dudek I., Banner, mailing, newsletter jako narzędzia reklamy internetowej wykorzystywane przez biura podróży, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2009, nr 559, "Ekonomiczne Problemy Usług" nr 42.
  • Rolin J., I ktoś rzucił za nim zdechłego psa, Czarne, Wołowiec 2011.
  • Sex and Tourism. Journeys of Romance, Love, and Lust, red. T.G. Bauer, B. McKercher, Reutledge Taylor & Francis Group, London-New York 2003.
  • Turystyka, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Willis B.M., Levy B., Child Prostitution: Global Health Burden, Research Needs, and Interventions, "The Lancet" 2002, no. 359.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171388793

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.