PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 54 nr 3 Paradygmat finansowy w obliczu współczesnej ekonomii | 121--129
Tytuł artykułu

Public Debt Sustainability - the Case of Poland

Warianty tytułu
Bezpieczny poziom długu publicznego - przypadek Polski
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
As public debt soared in many countries, the issue of debt sustainability started attracting more and more attention worldwide. In this paper, we understand debt sustainability as a sovereign's ability to service debt without significant adjustments to revenue and/or expenditure, and without increasing the public-debt-to-GDP ratio. The paper delivers a debt sustainability analysis for Poland. Three scenarios have been modeled for developments in Poland's primary balance until 2021. The first one, the so called baseline or status quo scenario, indicates how much Poland would be indebted in 2021 in case there were no adjustments to its public sector revenues and/or expenditures (the primary balance). The other two scenarios address the question of the extent to which Poland would have to consolidate its primary balance if it aimed to: (a) keep the current level of public debt, or (b) bring the public-debt-to-GDP ratio down to a threshold level of 50%. This paper contributes to the theory of public debt sustainability. The methodology applied in the scenario building is based on that developed by Deutsche Bank Research.(original abstract)
Wraz z gwałtownym wzrostem długu publicznego w wielu krajach coraz więcej uwagi poświęca się tematowi zdolności do obsługi zadłużenia. W niniejszym artykule za bezpieczną wysokość długu uważa się taką, która powoli państwu (społeczeństwu) unieść ciężar zadłużenia bez dokonywania istotnych korekt wydatków i przychodów budżetu państwa i bez zwiększenia stosunku długu do PKB. Artykuł przedstawia analizę zdolności Polski do obsługi jej długu publicznego. Przygotowano w tym celu trzy scenariusze zmian w saldzie pierwotnym Polski do 2021 r. Pierwszy, zwany podstawowym lub konserwatywnym, wskazuje, jakie byłoby zadłużenie kraju w 2021 r., gdyby nie nastąpiły żadne korekty w przychodach i wydatkach sektora publicznego (saldzie pierwotnym). Pozostałe dwa scenariusze odpowiadają na pytanie, do jakiego stopnia Polska musiałaby skonsolidować swoje saldo pierwotne, gdyby zamierzała utrzymać obecny poziom długu do PKB albo sprowadzić dług w stosunku do PKB do progu 50%. Artykuł stanowi przyczynek do teorii długu publicznego i ustalania jego bezpiecznej wysokości. Do zaprojektowania scenariuszy wykorzystano metodologię Deutsche Bank Research.(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wyzsza Szkola Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • Becker S., Deuber G., Stankiewicz S., Public Debt in 2020, in Deutche Bank Research, 2010.
  • European Economic Forecast, Directorate General for Economic and Financial Affairs of the European Comission, Brussel 2013.
  • The public finance sector debt management strategy in the years 2013-2016, Ministry of Finance, Warsaw, September 2012.
  • Fylstra D. et al., Design and use of the Microsoft Excel Solver, in Interfaces, 2013.
  • Levy-Yeyati E., Optimal Debt? On the insurance value of international debt flows to developing countries, "Open Economies Review" 2006, vol. 20.
  • Zimková E., Farkašovský V., Variantné modelovanie primárnej bilancie Slovenskej republiky, in Acta Publici, 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171389809

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.