PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 13(19) | 221--250
Tytuł artykułu

Problemy z próbami, dyskryminacją rasową i edukacją: ekonometria i zagadnienia społeczne w pracy Jamesa J. Heckmana (nagroda imienia Nobla, 2000)

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
James J. Heckman, ekonomista zaliczany do tzw. szkoły chicagowskiej, został uhonorowany Nagrodą imienia Nobla w roku 2000. Jego głównym wkładem w dzie-dzinę mikroekonomii były statystyczne metody wyciągania wniosków z danych pochodzą-cych z wyselekcjonowanych prób. Na polu nauk społecznych Heckman stał się jednym z czołowych badaczy interesujących się zagadnieniami dyskryminacji rasowej oraz edukacji, ze szczególnym naciskiem na pozapoznawcze aspekty wczesnego nauczania.(abstrakt oryginalny)
EN
James J. Heckman, the economist belonging to the so-called Chicago School, was awarded the Nobel Memorial Prize in Economics in 2000. His main contribution to microeconomics was developing methods for handling selective samples in a statistically satisfactory way. In social sciences Heckman is one of the main researchers of racial discrimination and education, with the special regard to the noncognitive aspects of the early education.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
221--250
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Aczel A., Prawdopodobieństwo = 1, Zysk i S-ka, Poznan 2000.
  • Akerlof G.A., Shiller R.J., Zwierzęce instynkty, Studio Emka, 2011.
  • Almlund M., Duckworth A. L., Heckman J. J., Kautz T. D., Personality psychology and economics, 16822, National Bureau of Economic Research, 2011.
  • Ariely D., Zalety irracjonalności, Wydawnictwo Dolnośląskie, 2010.
  • Becker G., Irrational behavior and economic theory, "The Journal of Political Economy" 1962, Vol. 70, 1-13.
  • Bettelheim B., A Good Enough Parent, Alfred A. Knopf, Inc, USA, 1987.
  • Black E., Wojna przeciw słabym, Muza, Warszawa 2004.
  • Bouchard T.J., Lykken D.T., McGue M., Segal N.L., Tellegen A., Sources of human psychological differences: the Minnesota Study of Twins Reared Apart, "Science" 1990, Vol. 250, s. 223-228.
  • Clement D., "Nobel prize-winning economist James Heckman on discrimination, job training and early childhood education", "The Region", 2005, Vol. 6, 18-29.
  • Damasio A., The Feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Con-sciousness, Harcourt Brace, New York 2000.
  • de Waal F., Małpy i filozofowie. Skąd pochodzi moralność?, Copernicus Center Press, 2013.
  • Donohue J.J., The Search for Truth: In Appreciation of James J. Heckman, Stanford Law School, John M. Olin Program in Law and Economics, Working Paper 2001, No. 220.
  • Donohue J.J., The Search for Truth: In Appreciation of James J. Heckman, "Law&Social Inquiry" 2002, Vol. 27, s. 23-34.
  • Flynn J.R., Massive IQ gains in 14 nations: what IQ tests really measure, "Psychological Bulletin" 1987, Vol. 101, s. 171-191.
  • Goldacre B., Złe leki. Jak firmy farmaceutyczne wprowadzają w błąd lekarzy i krzywdzą pacjentów, Sonia Draga, Katowice 2013.
  • Haavelmo T., The statistical implications of a system of simultaneous equations, "Econo-metrica" 1943, Vol. 11, s. 1-12.
  • Heckman J., Payner B., Determining the Impact of Federal Antidiscrimination Policy on the Economic Status of Blacks, "The American Economic Review" 1989, Vol. 79, s. 138-177.
  • Heckman J.J., Accounting for heterogeneity, diversity and general equilibrium in evaluat-ing social programmes, "The Economic Journal" 2001, Vol. 111, s. 654-699.
  • Heckman J.J., Autobiographical chapter, [w:] W. Breit, B.T. Hirsch (red.), Lives of the Laureates: Twenty Three Nobel Laureates, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2009, s. 299-334.
  • Heckman J.J., Sample Selection Bias as a Specification Error, "Econometrica" 1979, Vol. 47, s. 53-161.
  • Heckman J.J., The American family in Black & White: A post-racial strategy for improv-ing skills to promote equality, "Daedalus" 2011, Vol. 140, s. 70-89.
  • Heckman J.J., The Economics of Inequality: The Value of Early Childhood Education, "American Educator" 2011, Vol. 35, s. 31.
  • Heckman J.J., The scientific model of causality, "Sociological methodology" 2005, Vol. 35, s. 1-97.
  • Heckman J.J., Carneiro P., The Evidence on Credit Constraints in Post-secondary School-ing, "Economic Journal" 2002, Vol. 112, s. 705-734.
  • Heckman J.J., Interview by Donna Ginther, "Macroeconomic Dynamics" 2010a, Vol. 14, s. 548-584.
  • Heckman J.J., Interviewed by D. Matthews, "The Washington Post" 14 February 2013.
  • Heckman J.J., LaLonde R.J., Smith J.A., The economics and econometrics of active labor market programs, "Handbook of labor economics" 1999, Vol. 3, s. 1865-2097.
  • Heckman J.J., Lyons T.M., Todd P.E., Understanding black-white wage differentials, 1960-1990, "American Economic Review" 2000, s. 344-349.
  • Heckman J.J., Prize Lecture: Microdata, Heterogeneity and the Evaluation of Public Policy, "Journal of Political Economy", 2000, Vol. 109, 673-748.
  • Heckman J.J., Rubinstein Y., The importance of noncognitive skills: Lessons from the GED testing program, "American Economic Review" 2001, s. 145-149.
  • Heckman, James J., Interview by John Cassidy, The New Yorker, 2010b, 14 January.
  • Herrnstein R.J., Murray Ch., "The Bell Curve", Simon & Schuster, USA, 1994.
  • Holliday R., Epigenetics: a historical overview, "Epigenetics" 2006 Vol. 1, s. 76-80.
  • Hume D., An Enquiry Concerning Human Understanding, London, 1777.
  • Jucewicz A., Sroczyński G., Żyj wystarczająco dobrze, Agora, 2013.
  • Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, 2012.
  • Klein D.B., Daza R. "James J. Heckman", "Economical Journal Watch", 2013, Vol. 10, 358-366.
  • Klimczak B., Mikroekonomia, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław, 2011.
  • Lee L.-F., Some Approaches to the Correction of Selectivity Bias, "Review of Economic Studies" 1982, Vol. 49, s. 355-372.
  • Liesman S., Two U.S. Economists Win Nobel Prize, "The Wall Street Journal" 12 October 2000.
  • Little, R.J.A, Rubin D.B., Statistical Analysis with Missing Data, John Wiley & Sons, New York 1987.
  • Marshall A., Principles of Economics, Macmillan and Company, New York 1890.
  • Mill, J. S., Principles of Political Economy with some of their Applications to Social Philosophy, J.W. Parker, London 1848.
  • Mischel W., Ebbesen E.B., Raskoff Zeiss A., Cognitive and attentional mechanisms in delay of gratification, "Journal of Personality and Social Psychology" 1972, Vol. 21, s. 204-218.
  • Mischel W., Ayduk O., Willpower in a cognitive-affective processing system: The dynam-ics of delay of gratification, [w:] Baumeister R.F., Vohs K.D. (red.), Handbook of self-regulation: Research, Theory, and Applications, Guilford, New York 2004, s. 99-129.
  • Moalem S., Inheritance: How Our Genes Change Our Lives - and Our Lives Change Our Genes, Grand Central Publishing, 2014.
  • Pelham B.W., Mirenberg M.C., Jones J.T., Why Susie sells seashells by the seashore: implicit egotism and major life decisions, "Journal of personality and social psycho- logy" 2002, Vol. 82, s. 469.
  • Puhani P., The Heckman correction for sample selection and its critique, "Journal of Economic Surveys" 2000, Vol. 14, s. 53-68.
  • Schwarz B., Paradoks wyboru, Wydawnictw Naukowe PWN, Warszawa 2013.
  • Schweinhart L.J., Weikart D.P., High/Scope Perry Preschool Program effects at age twenty-seven, "Social programs that work" 1998, s. 148-162.
  • Simon H.A., Models of Man: Social and Rational, John Wiley and Sons, New York 1957.
  • Terman L.M. (red.), The gifted group at mid-life, Stanford University Press, Stanford, CA 1959.
  • Thaler R.H., Sunstein C.R., Impuls, Zysk i S-ka, Poznan 2008.
  • Tough P., Jak dzieci osiągają sukces. Nauka siły woli i ciekawości świata, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171389925

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.