PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 401 Ekonomia | 126--133
Tytuł artykułu

Kapitał społeczny w przedsiębiorstwach rodzinnych

Warianty tytułu
Social Capital in Family Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z czynników odgrywających coraz większą rolę w zarządzaniu, wpływających na efektywność ekonomiczną firmy rodzinnej, a tym samym na jej przewagę konkurencyjną, jest kapitał społeczny. Jednym z komponentów kapitału społecznego jest zaufanie, które ułatwia generowanie i dzielenie się wiedzą, wpływa na wiarygodność firmy w otoczeniu. Kapitał społeczny i zaufanie jest, jak dowodzą badania przeprowadzone w wielu krajach, źródłem sukcesu firm rodzinnych. Jednak tworzenie kapitału społecznego oraz umiejętność współpracy pracowników firm rodzinnych w różnych społeczeństwach są odmienne. Jest to uwarunkowane wieloma determinantami, np. historycznymi czy kulturowymi. Zasadniczym celem opracowania jest zatem poznanie roli, jaką pełni kapitał społeczny w firmach rodzinnych(abstrakt oryginalny)
EN
Family firms and their activities depend on different factors, which influence their success. One of these factors (among forexample human capital, long-term financial capital, ability to survive) is social capital that influences not only economical effectiveness of a family firm, but also its competitiveness. The purpose of this article is to get to know the role of social capital in family firms(original abstract)
Rocznik
Strony
126--133
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Adler P., Kwon S., 2002, Social capital: Prospects for a new concept, Academy of Management Review, vol. 27 (1).
  • Ashley-Cotleur K., 1999, Family Business and Relationship Marketing: The Impact of Relationship Marketing in Second Generation Family Business, State University, Frostburg.
  • Cadbury A., 2000, Family Firm and their Governance: Creating Tomorrow's Company from Today's, Egon Zehnder International.
  • Donnelley R.G., 2002, The family business, [in:] Family Business Sourcebook, eds. C.E. Aronoff, J.H. Astrachan, J. Ward, Family Enterprise Publishers, Georgia.
  • Dworak J., 2011, Samorządowe wspomaganie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw poprzez kreowanie kapitału społecznego, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Działanie współczesnych przedsiębiorstw. Determinanty kulturowe, zasobowe i samorządowe, red. T. Falencikowski, t. 12, wyd. I, Warszawa.
  • Eddleston K.A., Kellermanns F.W., Sarathy R., 2008, Resource configuration in family firms, strategic planning and technological opportunities to performance, Journal of Management Studies, vol. 45, no. 1.
  • Frishkoff P.A., 1995, Understanding Family Business, Austin Family Business Program, Oregon State University.
  • Fukuyama F., 2012, Kapitał społeczny pomaga firmom efektywniej funkcjonować, III Kongres Innowacyjnej Gospodarki, Warszawa; biznes.onet.pl.
  • Hitt M.A., Sirmon D.G., 2003, Managing resources: linking unique resources, Management and Wealth Creation in Family Firms, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 27, no. 4.
  • Hoffman J., Hoelscher M., Sorenson R., 2006, Achieving sustained competitive advantage: A family capital theory, Family Business Review, vol. 19 (2).
  • Kleer J., 2012, Zagrożenia globalne: próba identyfikacji, Biuletyn Komitetu Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk nr 2/26, Przyszłość. Świat - Europa - Polska.
  • Marjański A., 2012, Specyfika firm rodzinnych, [w:] Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, PARP, Warszawa.
  • Lewandowska A., Hadryś-Nowak A., 2013, Wpływ czynników rodzinności na postrzeganie przedsiębiorstwa rodzinnego przez interesariuszy zewnętrznych w świetle badań własnych, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. XIV, z. 6, cz. I, SAN, Łódź.
  • Miller D., Le-Breton-Miller I., 2005, Managing for the Long Run: Lessons in Competitive Advantage from Great Family Businesses, Harvard Business School Press, Boston.
  • PARP, 2009, Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, PARP, Warszawa.
  • Popczyk W., 2010, Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw rodzinnych nad ich odpowiednikami nierodzinnymi, Problemy Zarządzania, vol. 8, nr 4 (30).
  • Popczyk W., 2014, Zaufanie jako zasób strategiczny firm rodzinnych, http://www.jmf.wzr.pl (3.04.2015).
  • Rousseau D., Sitkin S., Burt R., Camerer C., 1998, Not so different after all: A cross discipline view of trust, Academy of Management Review.
  • Sułkowski Ł., 2004, Organizacja a rodzina. Więzi familijne w życiu gospodarczym, TNOiK, Toruń.
  • Sztaudynger J., 2009, Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce, Ekonomista, nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171390495

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.