PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 31 (1) | 7--16
Tytuł artykułu

Zagadnienia przewagi konkurencyjnej w ujęciach zasobowych i hiperkonkurencji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competitive Advantage Issues from the Perspective of a Resource-based View and Hypercompetition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja wybranych problemów przewag konkurencyjnych z perspektywy szkoły zasobowej oraz przewag konkurencyjnych w warunkach hiperkonkurencji. Przypomniano bazowy model teorii zasobowej (RBV) w zarządzaniu strategicznym J. Barneya, jego zalety i wady, z wyeksponowaniem problemów przewagi konkurencyjnej. Opisując zagadnienia nietrwałości przewag konkurencyjnych powołano się na poglądy R. A. D'Aveni w sprawie hiperkonkurencji. Autor uważa, że zagadnienia te powinny być na trwale wchłonięte przez teorią zarządzania strategicznego, która nadal gloryfikuje dorobek szkoły planistycznej i pozycyjnej zarządzania strategicznego. (abstrakt oryginalny)
EN
The goal of the paper is to identify selected problems of competitive advantage from the perspective of the resource-based view in terms of hypercompetition conditions. A basic model of the resource based view (RBV) in strategic management (by J. Barney) and its advantages and disadvantages in the field of competitive advantage issues were reminded. Describing the issues of not stable competitive advantage, the opinions of R.A. D'Aveni about hypercompetition were exposed. The author regards that the aspects of hypercompetition ought to be involved in strategic management theory that glorifies continuously the achievements of planning and positional approaches in strategic management. (original abstract)
Twórcy
  • Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Bibliografia
  • [1] Barney J., Firm Resources and Sustained Competitive "Journal of Management" 1991, t. 17 nr 1 [za:] K. Obłój, Pułapki teoretyczne zasobowej teorii strategii, "Przegląd Organizacji", 2007 nr 5.
  • [2] Bettis R. A., Hitt M. A., The New Competitive Landscape, "Strategic Management Journal", 16 (Special Issue: Technological Transformation and the New Competitive Landscape), 1995.
  • [3] Bratnicki M, Dylematy i pułapki współczesnego zarządzania, Wydawnictwo Gnome, Katowice 2001.
  • [4] D'Aveni R.A., Hypercompetition: Managing the Dynamics of Strategic Maneuvering, Free Press, New York 1994.
  • [5] D'Aveni R.A., Waking Up to the New Era of Hypercompetition "The Washington Quarterly", 1998 no 21 (1).
  • [6] Dowling G., Creating Corporate Reputations: Identity, Image, Performance, Oxford University Press, Oxford 2002.
  • [7] Głuszek E., Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • [8] Hamel G., Prahalad C. K., Strategic Intent, "Harvard Business Review", May 1989.
  • [9] Hamel G., Prahalad C.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999.
  • [10] Hamel G., Leading the Revolution, Harvard Business School Press, Boston 2002.
  • [11] Ireland R.D., Hitt M.A., Simon D. G., A model of strategic entrepreneurship: The construct and its dimensions, "Journal of Management" 2003, Vol. 29, Iss.6.
  • [12] Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1998.
  • [13] Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • [14] Makadok R., Can First-Mover and Early-Mover Advantages be Sustained in an Industry with Low Barriers to Entry/Imitation?, "Strategic Management Journal" 1998, vol. 19.
  • [15] Montgomery C.A., Liderzy firm muszą znów poważnie zająć się strategią. "Harvard Business Review Polska", lipiec-sierpień, 2008.
  • [16] Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
  • [17] Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Poltext, Warszawa 2010.
  • [18] Peteraf M.A., The Comerstone of Competitive Advantage: A Resource-Based View, "Strategic Management Journal" 1993 nr 14, s. 186.
  • [19] Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • [20] Porter M.E., What is Strategy? "Harvard Business Review", 1996 January.
  • [21] Powell T.C., Competitive Advantage: Logical and Philosophical Considerations "Strategic Management Journal" 2001 nr 9 [za:] K. Obłój, Dyscyplina i pasja strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Poltext, Warszawa 2010.
  • [22] Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2009.
  • [23] Rumelt R.P., How Much Does Industry Matter? An Alternative Empirical Test. "Strategic Management Journal", 1991, Vol. 12, No 3.
  • [24] Schumpeter J. A., Kapitalizm, socjalizm, demokracja, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  • [25] Teece D., Pisano G., Shuen A., Dynamic capabilities and strategic management "Strategic Management Journal" 1997 nr 7, s. 509-533.
  • [26] Thomas, L. G., The Two Faces of the Competition: Dynamic Resourcefulness and the Hypercompetitive Shift, "Organization Science", 1996, 7 (3).
  • [27] Thomas L. G., D'Aveni R. A., The Rise of Hypercompetition From 1950 to 2002. Evidence of Increasing Industry Destabilization and Temporary Competitive Advantage. Working Paper, Version 2.8.1., October 2004.
  • [28] Urbanek G., Od operacyjnej do strategicznej przewagi konkurencyjnej, Przegląd Organizacji 2011 nr 12.
  • [29] Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171390593

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.