PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 401 Ekonomia | 642--650
Tytuł artykułu

Wpływ realizacji koncepcji CSR na wycenę spółek akcyjnych

Warianty tytułu
The Impact of CSR Concept on the Valuation of Stock Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu coraz częściej znajduje zainteresowanie wśród teoretyków i praktyków. Przedsiębiorstwa realizujące zasady społecznej odpowiedzialności biznesu powinny być lepiej postrzegane przez otoczenie gospodarcze. Ponieważ ich działania są bardziej przewidywalne, możemy spodziewać się ich wyższej wyceny. Celem artykułu jest stwierdzenie, czy podjęcie działań w zakresie CSR przez polskie spółki notowane na GPW w Warszawie przekłada się na ich wycenę. Część teoretyczna artykułu odnosi się do akcjonariuszy jako wewnętrznych interesariuszy w koncepcji CSR. Część praktyczna zawiera analizę kształtowania się podstawowych wskaźników giełdowych spółek deklarujących działania w zakresie CSR w porównaniu z innymi spółkami w przekroju sektorowym. W większości sektorów spółki należące do indeksu RESPECT (realizujące koncepcję CSR) osiągały wyższe wyceny niż pozostałe spółki(abstrakt oryginalny)
EN
The concept of Corporate Social Responsibility more and more often arouses interest among theoreticians and practitioners. Companies implementing the concept of Corporate Social Responsibility should be better seen by the economic environment. Because their actions are more predictable we can expect their higher valuation. This article aims to determine whether to take action in CSR by Polish companies listed on the WSE, reflected in their valuation. The theoretical part of the article refers to shareholders as internal stakeholders in CSR. The practical part contains an analysis of the main stock market indicators of companies declaring their CSR activities compared to other companies across sectors. In most sectors, the companies belonging to the RESPECT index (implementing CSR) have reached a higher valuation than other companies(original abstract)
Rocznik
Strony
642--650
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Bartkowiak G., 2011, Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa.
  • Garriga E., Melé D., 2004, Corporate Social Responsibility theories: mapping the territory, Journal of Business Ethics, no. 53, s. 51-71.
  • Griffin R.W., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa.
  • Hsueh C.F., 2014, Improving corporate social responsibility in a supply chain through a new revenue sharing contract, International Journal Production Economics, no. 151, s. 214-222.
  • Jeżak J., 2010, Ład korporacyjny - główne perspektywy poznawcze oraz próba ich syntezy, [w:] Osiąg-nięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, red. S. Lachiewicz, B. Nogalski, Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Jonek-Kowalska I., 2014, Risk management in the hard coal mining industry: Social and environmental aspects of collieries' liquidation, Resources Policy, no. 41, s. 124-134.
  • Karaye Y.I., Ishak Z., Che-Adam N., 2014, The mediating effect of stakeholder influence capacity on the relationship between corporate social responsibility and corporate financial performance, Procedia - Social and Behavioral Sciences, no. 164, s. 528-534.
  • Koskela M., 2004, Occupational health and safety in corporate social responsibility reports, Safety Science, no. 68, s. 294-308.
  • Malara Z., Kroik J., 2012, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - konstytuowanie koncepcji w perspektywie strategicznej, Organizacja i Kierowanie, nr 1, s. 11-22.
  • Marcinkowska M., 2010, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a ich wyniki ekonomiczne -aspekty teoretyczne, Przegląd Organizacji, nr 10, s. 7-10.
  • van Marrewijk M., 2003, Concept and definitions of CSR and Corporate Sustainability: between agency and communion, Journal of Business Ethics, no. 44, s. 95-105.
  • Nakonieczna J., 2008, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw międzynarodowych, Difin, Warszawa.
  • Płoszajski P. (red.), 2013, Strategie społecznej odpowiedzialności polskich spółek giełdowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Rok B., 2012a, Podstawy odpowiedzialnej konkurencyjności, [w:] Biznes, etyka, odpowiedzialność, red. W. Gasparski, PWN, Warszawa.
  • Rok B., 2012b, Społeczna odpowiedzialność biznesu, [w:] Biznes, etyka, odpowiedzialność, red. W. Gasparski, PWN, Warszawa.
  • Rybak M., 2004, Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  • Saeidi S.P., Sofian S., Saeidi P., Saeidi S.P., Saaeidi S.A., 2015, How does corporate social responsibility contribute to firm financial performance? The mediating role of competitive advantage, reputation, and customer satisfaction, Journal of Business Research, no. 68, s. 341-350.
  • www.gpw.pl/opisy_indeksow.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171391093

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.