PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 9 | 3--14
Tytuł artykułu

Wykorzystanie koncepcji zarządzania a innowacyjność przedsiębiorstw na przykładzie biur podróży w Polsce

Warianty tytułu
The Use of Management Concepts and Innovativeness of Companies Case of Travel Agencies in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł ma charakter badawczy, a jego celem jest zbadanie zależności między stosowanymi w praktyce, tradycyjnymi koncepcjami zarządzania a innowacyjnością biur podróży z województwa opolskiego. W pracy wykorzystano dwie metody badawcze: metodę dokumentacyjną, w ramach której dokonano inwentaryzacji biur podróży oraz metodę sondażu diagnostycznego, w której wykorzystano technikę ankietową. Badanie empiryczne przeprowadzono w 2013 roku wśród właścicieli i menadżerów 21 biur podróży. Wyniki badania wskazują, że zdaniem respondentów, do koncepcji zarządzania sprzyjających innowacyjności zaliczyć można TQM, Zarządzanie wiedzą oraz Outsourcing. Najmniej korzystne wyniki z punktu widzenia innowacyjności uzyskano dla Benchmarkingu.(abstrakt oryginalny)
EN
The article is of research nature and its objective is to examine the relationship between used management concepts and innovativeness in travel agencies from Opole region. Two main research methods are used in the thesis: a documentation method, which allowed for an inventory of the travel agencies and the diagnostics survey method, within which a questionnaire technique was used. The empirical research was carried out in 2013 on the sample of owners or managers of 21 travel agencies. According to the survey TQM, followed by Knowledge Management and Outsourcing gives the best results in innovatiness and competitive position. The least favorable results in the assessment of competitiveness and innovatiness were obtained for agencies using Benchmarking.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
3--14
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
  • Politechnika Opolska
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Beckman, T.A., 1997, A Methodology for Knowledge Management. International Association of Science and Technology for Development (IASTED), Al and SoftComputing Conference. Banff, Canada.
  • 2. Błaszczyk, W. (red), 2005, Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 3. Cholewicka-Goździk, K., 2001, Metoda LEAN - doskonalenie procesów i produktów, Problemy Jakości, nr 1.
  • 4. Curry, S. J., Clayton, R. H., 1992, Business Innovation Strategies, Business Quarterly, no. 3.
  • 5. Deming, W.E., 1986, Out of the crisis, Institute of Technology, Cambridge: Massachusetts.
  • 6. European Commission, 2009, Innobarometer 2009 Analytical Report European Commission.
  • 7. Jana R., Wong V., 2009, Special Raport: Why Outsourcing Innovation Makes Sense? July 2009.
  • 8. Imai, M., 1986, Kaizen. The key to Japan's competitive success, McGraw-Hill, New York.
  • 9. Konieczna-Domańska, A., 2008, Biura podróży na rynku turystycznym Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 10. Konieczna-Domańska, A., 2007, Gospodarka turystyczna, Wydawnictwo Kanon, Warszawa.
  • 11. Konieczna-Domańska, A., 2008, Biura podróży na rynku turystycznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 12. Leach, L.P., 1996, TQM, reengineering, and the edge of chaos, Quality Progress, no. 2.
  • 13. March, J.G. i Simon, H.A., 1957, Organizations, Wiley, New York.
  • 14. Martyniak, Z., 1996, Metody organizowania procesów pracy, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • 15. Martyniak, Z., 1997, System lean management, "Instrumenty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie", Poznań.
  • 16. Mertins, K., Heisig, R., Krause, O., 1997, Integrating business-process re-engineering with human-resource development for continuous improvement, International Journal of Technology Management, no. 1.
  • 17. Miller, W.C., Pearce, N.T., 1988, Synergizing Total Quality and Innovation, National Productivity Review, no. 1.
  • 18. Nogalski, B. i Walentynowicz, P., 2004, Nowoczesne koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwach produkcyjnych regionu pomorskiego - próba oceny, [w:] J. Apanowicz. (red. nauk) Zeszyty Naukowe nr 7. Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni, Gdynia
  • 19. Nonaka I., Takeuchi H., 2000, Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext Warszawa.
  • 20. Nonaka I., Takeuchi H., 1995, The knowledge - creating company How Japanese Companies Create Dynamics of Innovation, Oxford University Press, Oxford.
  • 21. Nowacki, R., 2010, Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • 22. OECD, 2004, The Significance of Knowledge Management in the Business Sector, OECD Observer.
  • 23. OECD, 2005, Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Pomiar działalności naukowej i technicznej, OECD, Oslo.
  • 24. Panasiuk, A., 2007, Ekonomika turystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 25. Panasiuk, A., 2008, Gospodarka turystyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 26. Poulson, B., 1996, Benchmarking, Management Services, no. 6.
  • 27. Przeorek-Smyka, R., 2008, Wybrane źródła Finansowania innowacji w przedsiębiorstwach turystycznych w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 29.
  • 28. Puciato D., Goranczewski B., Łoś A., 2011, Innowacje w biurach podróży. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 7.
  • 29. Puciato D., Łoś A., Mrozowicz K., 2013, Franchising as a way of reducing moral hazard in the tourism market, Argumenta Oeconomica, nr 1.
  • 30. Rapacz. A., 1994, Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 31. Sprow, E.E., 1995, Benchmarking: sposób na nasze czasy? Problemy Jakości, nr 5
  • 32. Trocki, M., 2001, Outsourcing, PWE, Warszawa.
  • 33. Zimniewicz, K., 2009, Współczesne koncepcje i metody zarządzania. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171391239

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.