PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 128
Tytuł artykułu

Services in Europe - diagnosis and development perspectives

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The objective of this monograph is the description of the state of service market in selected European countries, the diagnosis of determinants of service market, as well as defining the directions of service market in Europe in 2020 perspective. The content of the monograph is divided into three chapters. Services as research subject, source approaches of studying services as well as the methodology of conducted research in Europe were characterized in the first chapter, which is of a theoretical-empirical nature. The second chapter demonstrates the results of the desk research. Information on the demographic-economic features of European societies was included in it, as well as service sector in European countries was characterized. The functioning of the service enterprises in Europe was also presented. The results of field research were presented in chapter three. The first part contains the research results conducted among the residents of selected European countries concerning selected aspects of the functioning of service facilities. The empirical material did not allow to compare the results among the studied countries, that is why it was presented in the form of separate case studies. The second part contains the projection of experts related to the direction of service development in Europe. (fragment of text)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
128
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
autor
  • University of Economics in Katowice, Poland
  • University of Economics in Katowice, Poland
  • University of Economics in Katowice, Poland
autor
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. WN PWN, Warszawa 2004.
  • Badania rynku. Metody. Zastosowania. Red. Z. Kędzior. PWE, Warszawa 2005.
  • Business and Consumer Survey Results. European Commission, Febuary 2015.
  • Brdulak J.: Rozwój i przemiany struktury sektora usług. In: Polska w Europie. Zarys geograficzno-ekonomiczny. Red. I. Fierla. PWE, Warszawa 2011.
  • Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J.W.: Marketing usług. Wołters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
  • Daszkowska M.: Tożsamość w usługach. "Marketing w Praktyce" 1996, nr 3.
  • Daszkowska M.: Usługi. Produkcja, rynek, marketing. WN PWN, Warszawa 1998.
  • Dąbrowska A.: Konsument na rynku usług w Polsce. IBRKiK, Warszawa 2013.
  • Dąbrowska A.: Rozwój rynku usług w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy. SGH, Warszawa 2008.
  • Dąbrowska A., Gutkowska K., Janoś-Kresło M., Ozimek I.: Serwicyzacja konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych. Uwarunkowania i tendencje. Difin, Warszawa 2010.
  • europa.eu/europedirect (eu in slides pl.pdf).
  • Eurostat Newsrelease 190/2014. 11 December 2014.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 1998.
  • http://epp.eurostat.ec.europa.eu.
  • http://ec.europa.eu/eurostat/ramon/nomenclatures/index.
  • http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics.
  • http://ec.europa.eu/eurostat/web/structural-business-statistics.
  • http://stat.gov.pl.
  • Jaciow M.: Międzynarodowe badania zachowań e-konsumentów - typy, podejścia, wymiary. In: Transformacja współczesnej gospodarki jako przedmiot badań ekonomicznych. Red. B. Kos. "Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Wydziałowe" 2014, nr 187.
  • Jaciow M, Wolny R., Stolecka-Makowska A.: E-consumer in Europe. Comparative Analysis of Behaviours. Onepress Exclusive, Helion, Gliwice 2013.
  • Jakościowe badania marketingowe w Internecie. Red. M. Jaciow, G. Maciejewski. UE, Katowice 2013.
  • Karcz K.: Międzynarodowe badania marketingowe. PWE, Warszawa 2004.
  • Kędzior Z., Karcz K.: Badania marketingowe w praktyce. PWE, Warszawa 2007.
  • Kędzior Z., Karcz K.: Opinie ekspertów jako podstawa przewidywania zmian w zachowaniach podmiotów gospodarczych. In: Konsument - Przedsiębiorstwo - Przyszłość. CBiE - Katedra Badań Rynkowych i Marketingowych, AE, Katowice 1997.
  • Kolny B.: Informacja jako zasób wiedzy dla badacza i decydenta. In: Badania marketingowe. Metody, nowe technologie, obszary aplikacji. Red. K. Mazurek-Łopacińska. PWE, Warszawa 2008.
  • Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
  • Lange O.: Ekonomia polityczna. PWN, Warszawa 1978.
  • Lovelock Ch.: Services Marketing: People, Technology, Strategy. Prentice Hall, New Jersey 2001.
  • Lovelock Ch., Wirtz J.: Services Marketing: People, Technology, Strategy. Pearson, New Jersey 2011.
  • mac.gov.pl/nics/komunikat komisjieuropejskiejstrategia jednolitego rynku_cyfrowcgo_ dla_europy.pdf.
  • Maison D.: Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. WN PWN, Warszawa 2010.
  • McDonald M., Frow P., Payne A.: Marketing Pland for Services. Wiley, Cornwall 2011.
  • Mudie P, Cottam A.: Usługi. Zarządzanie i marketing. WN PWN, Warszawa 1998.
  • NACE Rev. 2 Statistical classification of economic activités in the European Community. Eurostat. European Commission. Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg 2008.www.geodirectory.ie/Downloads-(l)/NACE- Rev-2.aspx.
  • Naumowicz K.: Usługi. Zagadnienia ogólne. US, Szczecin 1992.
  • Ordinance of the Council of Ministers of 29th Oct 2008 in case of Polish Classification of Goods and Services (Pol. PKWiU). "The Journal of Laws" 2008, No. 207.
  • Otto J.: Pojmowanie jakości w marketingu usług. "Problemy Jakości" 2000, nr 5.
  • Pluta-Olearnik M.: Marketing usług. Idee. Zastosowania. PWE, Warszawa 1994.
  • Pluta-Olearnik M.: Strategia marketingowa przedsiębiorstw usługowych. AE, Katowice 1992.
  • Polska w Unii Europejskiej 2004-2014. GUS, Warszawa 2014.
  • Rogoziński K.: Definicja usługi i to, co poniżej. W: Usługi w Polsce 2012. Teoria usług - funkcjonowanie sektora usługowego - kształcenie w usługach. Zeszyty Naukowe, nr 722, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 95, US, Szczecin 2012.
  • Rogoziński K.: Marketing usług. AE, Poznań 2000.
  • Rogoziński K.: Usługi rynkowe. AE, Poznań 2000.
  • Rószkiewicz M., Perek-Białas J., Węziak-Białowolska D., Zięba-Pietrzak A.: Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza. WN PWN, Warszawa 2013.
  • Rubalcaba L.: The New Service Economy: Challenges and Policy Implications for Europe (Services Economy and Innovation Series). Edward Elgar, Cheltenham 2007, after: K. Rogoziński: Definicja usługi i to, co poniżej. In: Usługi w Polsce 2012. Teoria usług - funkcjonowanie sektora usługowego - kształcenie w usługach. "Zeszyty Naukowe", nr 722, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 95, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012, p. 17.
  • Schroeder J.: Badania marketingowe rynków zagranicznych. AE, Poznań 1997.
  • Schroeder J., Bartosik-Purgat M., Mruk H.: Międzynarodowe badania marketingowe. UE, Poznań 2013.
  • Siewierski J.: Źródła tożsamości europejskiej. In: Współczesna Europa w procesie zmian. Wybrane problemy. Red. J. Polanowska-Kujawa. Difin, Warszawa 2006.
  • Sojkin B.: Informacyjne podstawy decyzji marketingowych. PWE, Warszawa 2009.
  • Stoma M.: Modele i metody pomiaru jakości usług. Q&R Polska, Lublin 2012.
  • The Official Journal of the European Union, 2006/123/WE Directive of the European Parliament and the Council of Europe of 12 Dec 2006 concerning domestic market services pt. 33, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/.
  • The World Factbook, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook.
  • Wiktor J.W., Oczkowska R., Żbikowska A.: Marketing międzynarodowy. PWE, Warszawa 2008.
  • Wróbel A.: Międzynarodowa wymiana usług. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009.
  • Wolny R.: Rynek e-usług w Polsce - funkcjonowanie i kierunki rozwoju. UE, Katowice 2013.
  • Współczesna ekonomika usług. Red. S. Flejterski, A. Panasiuk, J. Perenc, G. Rosa. WN PWN, Warszawa 2005.
  • www.bemowobike.pl.
  • www.geodirectory.ie/Downloads-(l)/NACE-Rev-2.aspx.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171394345

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.