PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 32 (2) Zarządzanie strategiczne : strategie sieci i przedsiębiorstw w sieci | 233--242
Tytuł artykułu

Sieci wewnątrzorganizacyjne

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intraorganizational Networks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Organizacja może być postrzegana jako sieć oparta na relacjach pomiędzy węzłami, do których może być zaliczana zarówno ona, jak i pracownicy oraz klienci. Takie spojrzenie wymaga uwzględnienia czterech problemów: adaptacji ujęcia zasobowego do analizy relacji pomiędzy węzłami, uwzględnienia podejścia kontraktualnego na poziomie sieci wewnątrzorganizacyjnej, uwzględnienia problemu siły przetargowej oraz reżimów apropriacji wartości wytworzonej. Przyjęcie takich perspektyw wymaga konstrukcji odrębnych narzędzi badawczych. (abstrakt oryginalny)
EN
The organization can be perceived as a network based on relationships between nodes, which include: organization itself, employees and also customers. This perspective requires the acceptance of certain conditions: the Resource Based View has to be adopted for the analysis of relationships between nodes, the contractual approach also has to be adopted on the micro organizational level, the concepts of employee bargaining power and appropriation regimes also have to be considered. The acceptance of such perspective requires the development on unique research tools. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • [1] Aldrich H.E., Herker D., Boundary Spanning Roles and Organization Structure, "Academy of Management Review", 1977, vol. 2, nr. 2, s. 217-230.
  • [2] Allee V., Value Network Analysis and Value Conversion in tangible and intangible assets, "Journal of Intellectual Capital", 2009, vol. 9, nr 2, s. 5-24.
  • [3] Alvesson M., Social identity and the problem of loyalty in knowledge intensive companies, "Journal of Management Studies", 2000, vol. 37, nr 8, s. 1101-1124.
  • [4] Barney J., Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management", 1991, vol. 17, no. 1, s. 99-120.
  • [5] Chacar A.S., Coff R., Deconstructing a knowledge-based advantage: rent generation, rent appropriation and performance in investment banking, [w:] M. Hitt (red.), Winning Strategies in Deconstructing World, John Wiley and Sons, Nowy Jork, 2000, s. 245-266.
  • [6] Chacar A.S., Hesterly W., Institutional Settings and Rent Appropriation by Knowledgebased Employees. The Case of Major League Baseball, "Managerial and Decision Economics", 2008 vol. 29, nr 2/3, s. 117-136.
  • [7] Chacar A.S., Hesterly W., How knowledge-based employees recognize and pursue rent appropriation opportunities: a theory development based on a historical analysis of major league baseball, "Academy of Management Proceedings & Membership Directory". 2000, s. C1-C5.
  • [8] Hurmelinna-Laukkanen P., Puumalainen K., Formation of the appropriability regime: Strategic and practical considerations, "Innovation: Management, Policy & Practice", 2007, vol. 9, nr 1, s. 2-13.
  • [9] Jaremczuk K., Podmiotowość pracownika w zarządzaniu organizacją, PWE, Warszawa, 2012.
  • [10] Jensen M.C., Meckling W.H., Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs and capital structure, "Journal of Financial Economics", 1976, vol.3, no. 4, s. 305-360.
  • [11] Johanson J., Mattsson L.G., Marketing Investments and Industrial Networks, "International Journal of Research and Marketing", 1985, vol. 2, nr 3, s. 185-195.
  • [12] Lavie D., Alliance portfolios and firm performance: A study of value creation and appropriation in the U.S. software industry, "Strategic Management Journal", vol. 28, nr 12, s. 1187-1212.
  • [13] Mazur K., Project management in boundary spanned teams - diversified directions of social exchange. The meta-analytical approach, "Management", 2014, vol. 18, nr. 2, s. 104-118.
  • [14] Mazur K., Siła przetargowa pracownika a przechwytywanie renty ekonomicznej, [w:] R. Krupski (red.) Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, 2011, Wydawnictwo WWSZiP, Wałbrzych, s. 311-321.
  • [15] Ritala P., Tidström A., Untangling the value-creation and value-appropriation elements of coopetition strategy: A longitudinal analysis on the firm and relational levels, "Scandinavian Journal of Management", 2014, vol. 30, nr 4, s. 498-515.
  • [16] Stankiewicz J., Moczulska M., Możliwości koopetycji w przedsiębiorstwach o różnych strukturach organizacyjnych, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2013, nr 301, s. 45-54.
  • [17] Stankiewicz J., Moczulska M., Kształtowanie zaangażowania pracowników poprzez rywalizację i współpracę w świetle wyników badań, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2013, nr 277, s. 254-264.
  • [18] Stańczyk-Hugiet E., Gorgól J., Elementy sieci międzyorganizacyjnych - aspekty organizacyjno-zarządcze, [w:] J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński (red.), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, C.H. Beck, Warszawa, 2012, s. 19-34.
  • [19] Terblanche N., Knowledge sharing in the organizational context: using Social Network Analysis as a coaching tool, "International Journal Of Evidence Based Coaching & Mentoring", 2014, vo. 12, nr 2, s. 146-164.
  • [20] Tsoukas H., The firm as distributive knowledge system: a constructionist approach, "Strategic Management Journal", 1996, vol. 17, nr 1, s. 11-25.
  • [21] Wellin M., Zarządzanie kontraktem psychologicznym. Zaangażowanie pracowników w zwiększenie wydajności firmy, Wolters-Kluwer Business, Warszawa, 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171394981

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.