PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 4 Prace z zakresu ekonomii i politologii | 67--77
Tytuł artykułu

Orientacja marketingowa a rozumienie strategii marketingowej

Autorzy
Warianty tytułu
Marketing orientation and the understanding of marketing strategy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Syntezując dotychczasowe podejścia do rozumienia pojęcia "strategia marketingowa", Autor szczegółowo określając warunki wyjściowe, sformułował pojęcie strategii marketingowej charakterystyczne dla sytuacji zwanej orientacją marketingową (orientacją na klienta). Strategię marketingową można określić jako zbiór reguł i zasad tworzących ramy dla operacyjnych działań przedsiębiorstwa w zakresie kształtowania stosunków z otoczeniem bliższym jako całością i poszczególnymi jego elementami. Tak rozumiana strategia to ciąg komponentów, tworzący układ hierarchicznie uporządkowany, wynikający z "ważności" poszczególnych elementów otoczenia dla przedsiębiorstwa: strategia kształtowania pola rynkowego, strategia nakierowana na nabywców, strategia nakierowana na konkurentów, strategia nakierowana na pośredników, strategia nakierowana na podmioty wspomagające. W artykule opisano najważniejsze charakterystyki każdego komponentu strategii marketingowej. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Aaby N.E., McGann A.F., Corporate Strategy and the Role of Navigational Marketing, "Europena Journal of Marketing" 1989, nr 10.
  • Becker J., Marketing-Konzeption, Grundlagen des strategischen Marketing-Managements, Vahlen, Munchen 1988.
  • Booms B.H., Bitner M.J., Marketing Strategies and Organization Structures for Service Firm, Marketing of Service, AMA, Chicago 1981.
  • Boyd Jr H.W., Walker Jr O.C., Marketing Management: A Strategic Approach, Homewood III, R.D. Irwin, Ine 1990.
  • Chandler A.D., Strategy and Structure. Chapters in the History of the American Industrial Enterprise, The MIT Press, Cambridge Mass. 1962.
  • Cravens D.W., Strategic Marketing. Homewood, Boston MA Irwin 1991.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 1996.
  • Grzegorczyk W., Strategie marketingowe banków, PWN, Warszawa 1997.
  • Keith R.J., The marketing revolution, "Journal of Marketing", 1960, January 24.
  • Kłeczek R., Kowal W., Woźniczka J. (pod red. A. Styś), Strategiczne planowanie marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
  • Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
  • Kreikebaum H., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • McCarthy E.J., Basic Marketing a managerial approach, Homewood III, R.D. Irwin, Georgetown-Ontario 1981.
  • McCarthy E.J., Perreault W.D., Applications in basic marketing: clippins from the popular business press, Homewood III, Boston MA Irwin 1991.
  • Meffert H., Marketing. Grundlagen der Absatzpolitik, Gabler, Wiesbaden 1986.
  • Niestrój R., Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  • Niestrój R., Przedmiot i podstawowe opcje strategii marketingowej, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 411, Kraków 1993.
  • Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998.
  • Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • Podstawy marketingu, praca zbiorowa pod red. J. Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 2000.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji - metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  • Prymon M., Menedżerskie i społeczne aspekty współczesnego marketingu, Ekspert, Wrocław 1999.
  • Rutkowski I., Strategie marketingowe - sposoby interpretacji, "Marketing i Rynek" 1995, nr 9.
  • Sławińska M., Urbanowska-Sojkin E., Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem handlowym, Akademia Ekonomiczna, Poznań 1998.
  • Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2000.
  • Stanton W., Fundamentals of Marketing, Mc Graw-Hill, New York 1978.
  • Stoner J.A.F., Wankel C., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992.
  • Vardarajan P.R., Clark T., Delineating the Scope of Corporate, Business and Marketing Strategy, "Journal of Business Research" 1994, October-November.
  • Zarządzanie strategiczne. Koncepcje i metody, pod red. R. Krupskiego, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1998.
  • Żabiński L., Kategoria ogólna strategii marketingowej przedsiębiorstwa i jej ewolucja, [w:] Problemy współczesnego marketingu, Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej pod red. T. Kramera, Wyższa Szkoła Zarządzania i języków obcych w Katowicach, Katowice 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171395393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.