PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | 6 | nr 1 | 71--84
Tytuł artykułu

Creativity as a Factor for Socio-Economic Development of Polish Regions

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This article aims to verify the hypothesis that creativity is an important factor for socio-economic development of Polish regions. The first part of the paper clarifies the idea of regional creativity, its factors and method of measurement. Following two parts present methodology and results of the research concerning creativity and development which uses multivariate comparative analysis. The next one examines relationship between these phenomena. The research revealed that there is strong correlation between the level of creativity and socio-economic development of regions in Poland. In addition, there are large disparities in the level of creativity of these regions. It may be one of the reasons for persistence and even deepening of interregional differences in the level and dynamics of socio-economic development of these regions in the future. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
71--84
Opis fizyczny
Twórcy
  • Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland
Bibliografia
  • Boschma R.A., Fritsch M. (2007), Creative Class and Regional Growth in Europe. Empirical Evidence from Eight European Countries, "The Jena Economic Research Papers".
  • Commission of the European Communities (2008), Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council concerning the European Year of Creativity and Innovation (2009).
  • Florida R. (2002), The Rise of the Creative Class: And How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life, Basic Books, New York.
  • Florida R., Tinagli I. (2004), Europe in the Creative Age, Carnegie Mellon, Software Industry Centre, Demos.
  • Kosiedowski W. (2008), Regiony Europy Środkowo-Wschodniej w procesie integracji ze szczególnym uwzględnieniem wschodniego pogranicza Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.
  • Piotrowska-Trybull M., Reniecki P. (2006), Konkurencyjność polskich regionów wobec wyzwań globalizacji, [in:] Karaszewski W., Kunikowski S. (ed.), Polityka rozwoju państw Europy Środkowo-Wschodniej. Aspekty makroekonomiczne i regionalne, Oficyna Wydawnicza LEGA, Włocławek.
  • Pluta W. (1977), Wielowymiarowa analiza porównawcza w badaniach ekonomicznych, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Pociecha J., Podolec B., Sokołowski A., Zając K. (1988), Metody taksonomiczne w badaniach społeczno-ekonomicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Villalba E. (2010), Monitoring Creativity at an Aggregate Level: a proposal for Europe, "European Journal of Education", vol. 45, No. 2, Part I. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1465-3435.2010.01431.x
  • Villalba E. (2008), On Creativity. Towards an Understanding of Creativity and its Measurements, JRC Scientific and Technical Reports, European Communities, Luxembourg.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171395615

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.