PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Technologie agentowe w organizacjach opartych na wiedzy | 212--235
Tytuł artykułu

Model architektury mobilnych dokumentów-agentów umożliwiający koordynację czynności w organizacjach opartych na wiedzy

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W tym rozdziale została opisana architektura Mobilnych i INteraktywnych Dokumentów (MIND), która wykorzystuje koncepcję proaktywnych dokumentów do koordynacji działań na poziomie organizacji, a nie tylko lokalnego środowiska pracy pracowników. Dokument-agent MIND posiada wbudowaną ścieżkę migracji, przez co samodzielnie koordynuje swój przepływ, a także posiada informacje na temat innych, równolegle migrujących dokumentów. Dokument może także, obok wyznaczania ścieżki migracji, kontrolować realizację zadań, zarządzać czynnościami i dostosowywać ich wykonanie do kontekstu całej organizacji. Przy czym potrafi również lokalnie organizować otrzymane wiadomości. Ścieżka migracji wbudowana w każdy dokument-agent zawiera wszystkie informacje oraz stan procesu, który jest wykonywany na lokalnych urządzeniach pracowników wiedzy. Aby to było możliwe, klient pocztowy zainstalowany na urządzeniu pracownika musi posiadać dodatkowe funkcje: umożliwiającą aktywację dokumentu-agenta oraz pozwalającą na wydobycie informacji ze ścieżki migracji o aktualnej czynności i przejściach do następnych czynności. W tym celu został zaimplementowany specjalny klient pocztowy LWE (Local Workflow Engine), będący zarazem lokalnym silnikiem realizującym przepływ pracy14. Wszystkie LWE biorące udział w danym procesie i działające niezależnie od siebie w interakcji z dokumentem MIND tworzą zarówno luźno powiązany (,loosely conpled) system agentowy oraz usługę rozproszonego zarządzania przepływem pracy. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Adobe Systems Incorporated. PDF Reference Version 1.5 (4th Edition). Adobe Press, 2003.
  • Bellifemine F.L., Caire G., Greenwood D.: Developing Multi-Agent Systems with JADE (Wiley Series in Agent Technology). John Wiley & Sons, 2007.
  • Bellotti V., et al.: Quality Versus Quantity: E-Mail-Centric Task Management and it's Relation With Overload. "Hum.-Comput. Interact.", 20(1), 2005.
  • Bhatt G.D.: Organizing Knowledge in the Knowledge Development Cycle. "Journal of Knowledge Management", Vol. 4, 2000.
  • Bourret R.: XML Data Binding Resources. http://www.rpbouret.com/xml/XMLData Binding.htm, 2011.
  • Ciancarini P., Tolksdorf R., Zambonelli F.: A Survey of Coordination Middleware For XML-Centric Applications. "Knowl. Eng. Rev", 17, 2002.
  • Crockford D.: The application/json Media Type for JavaScript Object Notation (JSON),2006. Internet RFC 4627, http://tools.ietf.org/html/rfc4627.
  • Dabbish L.A., Kraut R.E.: E-mail Overload at Work: an Analysis of Factors Associated with E-mail Strain. W: Proceedings of the 2006 20th Anniversary Conference on Computer Supported Cooperative Work. CSCW'06. ACM, New York 2006.
  • Dourish P., et al.: Extending Document Management Systems with User-Specific Active Properties. "ACM Trans. Inf. Syst.", 18(2), 2000.
  • Foundation for Intelligent Physical Agents. FIPA Abstract Architecture Specification. http://www.fipa.org, 2002.
  • Freed N., Borenstein N.: Multipurpose Internet Mail Extensions (MIME) Part One: Format of Internet Message Bodies. Internet RFC 2045, http://www.ietf.org/rfc/rfc2045.txt, 1996.
  • Godlewska M.: Model otwartej architektury rozproszonych dokumentów elektronicznych wspierającej proces podejmowania decyzji w trybie obliczeń zespołowych. Rozprawa doktorska. Gdańsk 2013.
  • Godlewska M.: Agent System for Managing Distributed Mobile Interactive Documents in Knowledge-Based Organizations. "Transactions on Computational Collective Intelligence" VI, ser. LNCS 7190, Red. N.T. Nguyen. Springer, Berlin 2012.
  • Godlewska M., Wiszniewski B.: Smart E-Mail - Almost an Agent Platform. W: "Innovations and Advances in Computing, Informatics, Systems Sciences, Networking and Engineering". Ser. LNEE, Red. S. Tarek, E. Khaled. Springer, Berlin 2015.
  • Mikuła B.: Organizacje oparte na wiedzy. WAEK, Kraków 2006.
  • Morawski M.: Problematyka zarządzania pracownikami wiedzy. "Przegląd Organizacji", nr 1,2003.
  • Object Management Group. Business Process Model and Notation (BPMN). Raport techniczny formal/2011-01-03, Object Management Group, January 2011.
  • Oracle Corporation. Java Mail. http://www.oracle.com/technctwork/java/javamail/index.html, 2015.
  • Oracle Corporation. JAXB Release Documentation. https://jaxb.java.net/2.2.6/docs, 2015.
  • Phelps T.A., Wilensky R.: Multivalent Documents: A New Model for Digital Documents. Raport techniczny UCB/CSD-98-999, EECS Department, University of California, Berkeley 1998.
  • Russell N., et al.: Workflow Control-Flow Patterns: A Revised View. BPM Center Report BPM-06-22, 2006.
  • Satoh I.: Mobile Agent-Based Compound Documents. W: Proceedings of the 2001 ACM Symposium on Document engineering, DocEng. ACM, New York 2001.
  • Spira J.B.: Overload! How Too Much Information is Hazardous to Your Organization. Wiley 2011.
  • Telecom Italia. Workflows and Agents Development Environment, an Open Source Platform for Workflows and Agents Based Applications, http://jade.tilab.com/wade/, 2013.
  • Together Teamsolutions Co. Together Workflow Server: User Manual. 2011.
  • WfMC. Workflow Management Coalition. Terminology and Glossary. Raport techniczny WFMC-TC-1011, issue 3.0, Workflow Management Coalition, Winchester 1999.
  • WfMC. Workflow Management Coalition Workflow Standard. Process Definition Interface - XML Process Definition Language (Version 2.2). Raport techniczny WFMC-TC-1025, Workflow Management Coalition, 2012.
  • World Wide Web Consortium. Extensible Markup Language (XML), http://www.w3.org/ XML/, 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171395889

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.