PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Uniwersytet w perspektywie kształcenia przez całe życie | 133--141
Tytuł artykułu

Realizacja zadań rozwojowych w perspektywie kształcenia ustawicznego

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dziś już nikt nie kwestionuje roli kształcenia ustawicznego. Nieustanne odnawianie, rozwijanie i doskonalenie swoich kwalifikacji, trwające przez całe życie, staje się coraz popularniejsze. Zdobywanie kompetencji na podstawie aktualizowanej wiedzy znacząco wpływa na poczucie jakości życia. Ciągłe przyswajanie wiedzy i rozwijanie kompetencji ma sens wtedy, gdy jest to wiedza użyteczna. Użyteczna z kolei może być jedynie wtedy, gdy wyjaśnia aktualne zjawiska i pomaga człowiekowi sprostać wyzwaniom, jakie stawia mu otoczenie społeczne. Celem niniejszego rozdziału jest wskazanie na potrzebę uwzględniania perspektywy rozwojowej w procesie kształcenia przez całe życie, a przez to zwiększanie efektywności przyswajanych przez człowieka treści. Opracowanie jest próbą powiązania koncepcji zadań rozwojowych R. Havighursta z zadaniami stawianymi przed kształceniem ustawicznym. W świetle współczesnych analiz, podkreślających silne zmiany w rozwoju psychospołecznym człowieka, stwierdza się, że wiele aspektów życia ludzi ulega przeobrażeniom w stosunku do wcześniejszych okresów historycznych. Przemiany ustrojowe, społeczno-gospodarcze, nowe zjawiska socjologiczne zaburzają normatywną strukturę życia we współczesnym społeczeństwie. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Bandura A.: Social Cognitive Psychology': An Agentic Perspective. "Annual Review of Psychology" 2001, No. 52.
  • Obuchowski K.: Adaptacja twórcza. Książka i Wiedza, Warszawa 1985.
  • http://wolnaksiazka.pl/?p=1147.
  • Baumeister R.F.: Zwierzą kulturowe. Między naturą a kulturą. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • Brzezińska A.: Społeczna psychologia rozwoju. Scholar, Warszawa 2004.
  • Metoda biograficzna w socjologii. Red. J, Włodarek, M. Ziółkowski. PWN, Warszawa- -Poznań 1990.
  • Bühler Ch.: Bieg życia ludzkiego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Havighurst R.: Developmental Tasks and Education. Third Edition McKay, New York 1971.
  • Havighurst R.: Human Development and Education. Longmans, New York 1953.
  • Okoń W.: Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. PWN, Warszawa 1975.
  • Przetacznikowa M.: Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. PZWS, Warszawa 1973.
  • Trempala J.: Deregulation of life Course and Adolescents' Life Goals. "The New Educational Review" 2004, No. 1.
  • Raport o młodzieży. Red. B. Fatyga, M. Szymańczak. Interpress, Warszawa 1995.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396625

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.