PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Uniwersytet w perspektywie kształcenia przez całe życie | 224--232
Tytuł artykułu

Koncepcja Lifelong Learning z perspektywy nauczyciela akademickiego

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współcześnie wiedza określana jest jako najważniejszy element rozwoju społecznego. W postindustrialnym społeczeństwie wiedza stała się powszechnym składnikiem dobra publicznego. Dostępność wiedzy łączy się z wszechobecnymi technologiami, które z jednej strony ułatwiają, z drugiej wymuszają kodyfikację wiedzy. Wpływ technologii (szczególnie komunikacyjnych) na wzorce społeczne wydaje się tak duży, iż narzuca konieczność wykształcenia i upowszechnienia nowych umiejętności. Zdaniem wielu, szeroko rozumiana wiedza, jej przyswajanie i rozwój (knowing) nadal nierozerwalnie przynależy do agenta, jakim jest człowiek. Mimo iż trudno przecenić znaczenie zmian struktur społecznych i ich funkcji w związku z technologiami, wyraz świadomej fuzji albo rozdziału świata społecznego i materialnego nadal pozostaje niejasny. Już w wieku ubiegłym diametralnym zmianom uległy społeczne funkcje wiedzy naukowej jako czynnika zmian287, natomiast w wyłaniającym się społeczeństwie wiedzy uniwersytety postrzegano jako osiowe struktury. Gibbons i in. opisywali wyłanianie się nowego sposobu produkcji wiedzy jako przekraczania tradycyjnych instytucji oraz granic wiedzy. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Toffler A.: Trzecia Fala. PIW, Warszawa 1997.
  • Castells M.: The Rise of the Network Society. Blackwell Publishers, Oxford 1996.
  • Emirbayer M., Mische A.: What is Agency? "American Journal of Sociology" 1998, 103.
  • Böhm G., Stehr N.: The Knowledge Society. Growing Impact of Scientific Knowledge on Social Relations. D. Reidel Publishing Company, Dordrecht 1986.
  • Bell D.: The Coming of Post-Industrial Society. A Venture in Social Forecasting. Penguin, Harmondsworth 1973.
  • Askling A., Henkel M. Kehm B.: Concepts of Knowledge and their Organisation in Universities. "European Journal of Education" 2001, 36.
  • Delanty G.: Challenging Knowledge: The University in the Knowledge Society. Open University Press, London 2002.
  • Gibbons M., Limoges C., Nowotny H., Schwartzman S., Scott P., Trow M.: The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary Societies. SAGE, London 1994.
  • Ziman J.: Prometheus Bound: Science in a Dynamie Steady State. Cambridge Press, Cambridge 1994.
  • Ziman J.: Real Science: What It Is, and What It Means. Cambridge University Press, Cambridge 2000.
  • Slaughter S., Rhoades G.: Academic Capitalism and the New Economy: Markets, State and Higher Education. The Johns Hopkins University Press, Baltimore 2004.
  • Radder H.: The Commodification of Academic Research. University of Pittsburgh Press, Pittsburgh 2010.
  • Johnson L., Adams S., Cummins M., Estrada V., Freeman A., Ludgate H.: The NMC Horizon Report: 2013 Higher Education Edition. Austin 2013, http://www.nmc.org/ pdf/2013-horizon-report-HE.pdf.
  • Boyatzis R.E., Stubbs E.C., Taylor S.N.: Learning Cognitive and Emotional Intelligence Competencies Through Graduate Management Education. "Academy of Management Learning and Education" 2002, 1.
  • Elaborating Professionalism. Studies in Practice and Theory. Red. C. Kanes. Springer Science, Dordrecht-Boston-London 2011.
  • Belei N., Noteborn G., de Ruyter K.: It's a Brand New World: Teaching Brand Management in Virtual Environment. "Journal ofBrand Management" 2011, 18.
  • Gijselaers W.H., Milter R.G.: The Challenge of Change in Business Economics Education: Lessons Learned from the EDiNEB Nehvork. W: Being and Becoming a Management Education Scholar. Research in Management Education and Development. Eds. R. De Filippi, C. Wankel. Information Age Publishing Inc., Greenwich 2009.
  • Barber M., Donnelly K., Rizvi S.: An Avalenche is Coming: Higher Education and the Revolution Ahead. Institute for Public Policy Research, 2013, https://www.insidehighered.com/ sites/default/server_JIles/files/FINAL Embargoed Avalanche Paper 130306 l .pdf.
  • Harasim L.: Learning Theory and Online Technologies. Routledge, New York 2012.
  • Is It Age or IT. First Steps Towards Understanding the Net Generation. Red. D. Oblinger, J. Oblinger. EDUCAUSE, Boulder 2005, http://net.educause.edu/ ir/library/pdf/pub7101 .pdf.
  • Claxton G., Lucas B., Webster R.: Bodies of Knowledge: How the Learning Sciences Could Transform Practical and Vocational Education. Centre for Real World Learning at The University' of Winchester, London 2010, http://www.edge.co.uk/ media/16982/bodies_of_knowledge.pdf.
  • Scardamalia M., Bereiter C.: Knowledge Building Environments: Extending the Limits of the Possible in Education and Knowledge Work. W: Encyclopedia of Distributed Learning. Eds. A. DiStefano, K.E. Rudestam, R. Silverman. Sage Publications, Thousand Oaks 2003
  • Noteborn G., Dailey-Hebert A., Carbonell K.B., Gijselaers W.: Essential Knowledge for Academic Performance: Educating in the Virtual World to Promote Active Learning. "Teaching and Teacher Education" 2014, 37.
  • Burawoy M.: Transformations of The Public Sphere, http://publicsphere.ssrc.org/burawoy- redefining-the-public-university/-http ://www.prak tykateoretyczna.pl/michael- burawoy-redefinicja-publicznego-uniwersytetu-ramy-analityczne/.
  • Spitzer M.: Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
  • Bauer J.: Empatia. Co potrafią lustrzane neurony. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  • Buzan T.: Pamięć na zawołanie. Aha, Łódź 2003.
  • Zieliński M.: Wiedza konceptualna. "Uczyć Lepiej" 2013/2014, 5.
  • Piaget J.: Success and Understanding. Harvard University Press, Cambridge 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.