PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 35 Zeszyt Naukowy Katedry Socjologii i Psychologii | 87--99
Tytuł artykułu

Filozofia polska przełomu XIX i XX wieku. Szkoła lwowsko-warszawska a tradycja polskiego pozytywizmu

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule autorka przedstawia polskie życie filozoficzne po tzw. przełomie antypozytywistycznym. Koncentruje się na dominującym kierunku filozoficznym okresu międzywojennego w Polsce - a mianowicie filozofii analitycznej, czyli tzw. szkole lwowsko-warszawskiej. W tym kontekście podejmuje próbę uzasadnienia tezy, że szkoła lwowsko-warszawska związana jest - poprzez pewien trzon postulatów - z tradycją polskiej myśli pozytywistycznej, co uwidacznia się głębiej niż tylko przez pewne analogie między niektórymi "szeroko rozumianymi" pozytywistami przełomu XIX i XX w. i przedstawicielami szkoły lwowsko-warszawskiej. (abstrakt oryginalny)
EN
In this article the author presents the Polish philosophical thought after the so-called antipositivist breakthrough. She focuses on the movement dominating in Poland in the interwar period, namely, the analytic philosophy of the Lvov-Warsaw school. The author makes an attempt to justify the thesis that the Lvov-Warsaw school can be associated, through a specific set of postulates, with the tradition of the Polish positivist thought. This close link between the two lies beyond the more noticeable analogies between the views formulated by some broadly understood positivists of the turn of the 19th century and the representatives of the Lvov-Warsaw school. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Amsterdamski S.: Scjentyzm wczoraj i dziś, [w:] Z historii filozofii pozytywistycznej w Polsce. Ciągłość i przemiany, A. Hochfeldowa i B. Skarga (red.), Wrocław 1972.
  • Borzym S.: Filozofia polska 1900-1950, Wrocław 1991.
  • Borzym S.: Tło filozoficzne nauki polskiej. Od odzyskania niepodległości do stalinowskiego pierwszego Kongresu Nauki Polskiej. Przegląd stanowisk, Warszawa 1995.
  • Chwal F.: Metafilozofia Adama Marburga, Warszawa 1998.
  • Dembowski B.: Spór o metafizykę. Główne poglądy na metafizykę w Polsce na przełomie XIX i XX w., Warszawa 1969.
  • Gawęcki B.: Polscy pozytywiści, "Studia Philosophiae Christianae" 1966, nr 1.
  • Gawor L.: XX-wieczna filozofia polska, [w:] Filozofia współczesna, L. Gawor i Z. Stachowski (red.), Bydgoszcz-Warszawa-Lublin 2006.
  • Hochfeldowa A.: Neokantyzm okresu pozytywizmu i jego wpływy w Polsce, [w:] Z historii filozofii pozytywistycznej w Polsce. Ciągłość i przemiany, A. Hochfeldowa, B. Skarga (red.), Wrocław 1972.
  • Ingarden R: Główne kierunki polskiej filozofii, "Studia Filozoficzne" 1971, nr 1.
  • Kotarbiński T.: Studia z zakresu filozofii, etyki i nauk społecznych, Wrocław 1970.
  • Mahrburg A.: Co to jest nauka, "Przegląd Filozoficzny" 1897.
  • Massonius M.: Filozofia, [w:] Wielka encyklopedia powszechna ilustrowana, t. 21, Warszawa 1898.
  • Polska filozofia analityczna. W kręgu Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Księga poświęcona pamięci Ryszarda Jadczaka, W. Tyburski i R. Wiśniewski (red.), Toruń 1999.
  • Skarga B., Hochfeldowa A.: Polska myśl filozoficzna w epoce pozytywizmu, [w:] 700 lat myśli polskiej. Filozofia i myśl społeczna w latach 1865-1895, A. Hochfeldowa, B. Skarga (red.), cz. 2, Warszawa 1980.
  • Schnadelbach H: Filozofia w Niemczech 1831-1933, przeł. K Krzemieniowa, Warszawa 1992,
  • Tatarkiewicz W.: "Droga do filozofii" i inne rozprawy filozoficzne, Warszawa 1971.
  • Weiss T.: Przełom antypozytywistyczny w Polsce w latach 1880-1890. (Przemiany postaw światopoglądowych i teorii artystycznych), Kraków 1966.
  • Woleński J.: Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska, Warszawa 1985.
  • Wójcicki R.: Pozytywizm polskiego dwudziestolecia, "Kwartalnik Filozoficzny" 1992.
  • Zamecki S.: Koncepcja nauki w szkole lwowsko-warszawskiej, Wrocław 1977.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396791

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.