PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Studium efektywności przedsiębiorstwa w sieci : perspektywa renty sieciowej | 105--119
Tytuł artykułu

Relacje w sieci wartości przedsiębiorstw

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Strategiczne, kreujące wartość sieci są definiowane jako trwałe wiązki różnych form aktywności powiązanych ze sobą istotnymi przepływami informacji, materiałów, środków pieniężnych i relacji pomiędzy uczestnikami sieci. Oznacza to, iż relacje - więzi między organizacyjne - stanowią najważniejszą osnowę współczesnej gospodarki z perspektywy struktur organizacyjnych. Tym samym, odwołując się do rozważań o multiparadygmatyczności zarządzania, sieci wzajemnych, różnorodnych relacji między podmiotami, wpisują się doskonale w cząstkowy paradygmat współczesnego przedsiębiorstwa. Firmy nawiązując relacje, dążą do osiągnięcia celów, których nie potrafią osiągnąć indywidualnie. W zależności od posiadanych kompetencji relacyjnych i zdefiniowanych celów firmy wchodzą w różnego rodzaju relacje i funkcjonują w warunkach różnego ryzyka. Relacje, będące istotą cząstkowego paradygmatu relacyjnego, ich efektywność i związane z nimi ryzyko, są przedmiotem rozważań w kolejnych punktach niniejszego opracowania. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Gulati R., Nohira N., Zaheer A.: Strategie Networks. "Strategie Management Journal" 2000, Vol. 2.
  • Westerlund M,, Rajal R., Leminen S.: SME Business Models in Global Competition: a Network Perspective. "International Journal of Globalisation and Small Business" 2008, Vol. 3.
  • Hagel III J., Brown J.S.: Organizacja jutra - zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją. Wydawnictwo Helion Onepress, Gliwice 2006.
  • Kelly K.: Nowe reguły nowej gospodarki. Dziesięć przełomowych strategii dla świata połączonego siecią. Wig-Press, Warszawa 2001.
  • Sztumski J.: Społeczeństwo i wartość. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1992.
  • Procesy kreowania wartości w strukturach sieciowych. Red. W. Rudny i B. Woźniak-Sobczak. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013.
  • Łobejko S.: Przedsiębiorstwo sieciowe: zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku. Oficyna Wydawnicza - Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2010.
  • Tapscott D.: Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej. Business Press, Warszawa 1998.
  • Brandenburger A.M., Stuart H.W.: Value Based Business Strategy. "Journal of Marketing" October 1994.
  • Sroka W.: Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez współpracę. PWE, Warszawa 2012.
  • Mӧller K., Rajala A., Svahn S.: Strategie Business Nets - their Type and Management. "Journal of Business Research" 2005, Vol. 58.
  • Wit B. de, Meyer R.: Synteza strategii. PWE, Warszawa 2007.
  • Rupik K.: Efektywność planowania marketingowego organizacji sieciowych. "Badania Operacyjne i Decyzje" 2008, nr 3, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
  • Pitelis Ch.: The Co-evolution of Organizational Value Capture, Value Creation and Sustainable Advantage. "Organization Studies" 2009, Vol. 30, Issue 10.
  • Kumar V.: Zarządzanie wartością klienta. PWN, Warszawa 2010.
  • Mikuła B.: Relacje jako element kapitału ludzkiego. W: Budowanie relacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Red. J.S. Kardas. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2009.
  • Sudolska A.: Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011.
  • Welch C., Wilkinson I.: The Political Embeddness of International Business Networks. "International Marketing Review" 2004, Vol. 21, No. 2.
  • Chmielarz W.: Zagadnienia analizy i projektowania informatycznych systemów wspomagających zarządzanie. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000.
  • Child J., Faulkner D., Tallman S.: Cooperative Strategy. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures. Oxford University Press, Oxford 2005.
  • Prahalad C.K., Hamel G.: The Core Competence of the Corporation. "Harvard Business Review" 1990, May-June.
  • Arino A., Torre J. de la, Ring P.S.: Relational Quality: Managing Trust in Corporate Aliances. "California Management Review" 2001, Vol. 44, No. 1.
  • Czakon W.: Dynamika więzi między organizacyjnych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007.
  • Niemczyk J.: Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsourcingowych. Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  • Domańska-Szaruga B.: Kapitał relacji jako źródło wartości przedsiębiorstwa. W: Budowanie relacji z klientami. Red. B. Domańska-Szaruga. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2009.
  • Głuszek E.: Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Nowak D.: Zarządzanie międzyorganizacyjnymi relacjami kooperacyjnymi w przedsiębiorstwach przemysłowych. Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2012.
  • Bengtsson M., Kock S.: Cooperation and Competittion in Relationships between Competitors in Business Networks. "Journal of Business & Industrial Marketing" 1999, Vol. 14, No. 3.
  • Niemczyk J.: Skąd się wzięły sieci? "Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego. Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce" 2012, wydanie specjalne.
  • Perechuda K.: Dyfuzja wiedzy. Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • Niemczyk J.: Strategia. Od planu do sieci. Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396889

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.