Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Strategiczne, kreujące wartość sieci są definiowane jako trwałe wiązki różnych form aktywności powiązanych ze sobą istotnymi przepływami informacji, materiałów, środków pieniężnych i relacji pomiędzy uczestnikami sieci. Oznacza to, iż relacje - więzi między organizacyjne - stanowią najważniejszą osnowę współczesnej gospodarki z perspektywy struktur organizacyjnych. Tym samym, odwołując się do rozważań o multiparadygmatyczności zarządzania, sieci wzajemnych, różnorodnych relacji między podmiotami, wpisują się doskonale w cząstkowy paradygmat współczesnego przedsiębiorstwa. Firmy nawiązując relacje, dążą do osiągnięcia celów, których nie potrafią osiągnąć indywidualnie. W zależności od posiadanych kompetencji relacyjnych i zdefiniowanych celów firmy wchodzą w różnego rodzaju relacje i funkcjonują w warunkach różnego ryzyka. Relacje, będące istotą cząstkowego paradygmatu relacyjnego, ich efektywność i związane z nimi ryzyko, są przedmiotem rozważań w kolejnych punktach niniejszego opracowania. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
105--119
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Gulati R., Nohira N., Zaheer A.: Strategie Networks. "Strategie Management Journal" 2000, Vol. 2.
- Westerlund M,, Rajal R., Leminen S.: SME Business Models in Global Competition: a Network Perspective. "International Journal of Globalisation and Small Business" 2008, Vol. 3.
- Hagel III J., Brown J.S.: Organizacja jutra - zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją. Wydawnictwo Helion Onepress, Gliwice 2006.
- Kelly K.: Nowe reguły nowej gospodarki. Dziesięć przełomowych strategii dla świata połączonego siecią. Wig-Press, Warszawa 2001.
- Sztumski J.: Społeczeństwo i wartość. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1992.
- Procesy kreowania wartości w strukturach sieciowych. Red. W. Rudny i B. Woźniak-Sobczak. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013.
- Łobejko S.: Przedsiębiorstwo sieciowe: zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku. Oficyna Wydawnicza - Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2010.
- Tapscott D.: Gospodarka cyfrowa. Nadzieje i niepokoje Ery Świadomości Systemowej. Business Press, Warszawa 1998.
- Brandenburger A.M., Stuart H.W.: Value Based Business Strategy. "Journal of Marketing" October 1994.
- Sroka W.: Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez współpracę. PWE, Warszawa 2012.
- Mӧller K., Rajala A., Svahn S.: Strategie Business Nets - their Type and Management. "Journal of Business Research" 2005, Vol. 58.
- Wit B. de, Meyer R.: Synteza strategii. PWE, Warszawa 2007.
- Rupik K.: Efektywność planowania marketingowego organizacji sieciowych. "Badania Operacyjne i Decyzje" 2008, nr 3, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
- Pitelis Ch.: The Co-evolution of Organizational Value Capture, Value Creation and Sustainable Advantage. "Organization Studies" 2009, Vol. 30, Issue 10.
- Kumar V.: Zarządzanie wartością klienta. PWN, Warszawa 2010.
- Mikuła B.: Relacje jako element kapitału ludzkiego. W: Budowanie relacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Red. J.S. Kardas. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2009.
- Sudolska A.: Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011.
- Welch C., Wilkinson I.: The Political Embeddness of International Business Networks. "International Marketing Review" 2004, Vol. 21, No. 2.
- Chmielarz W.: Zagadnienia analizy i projektowania informatycznych systemów wspomagających zarządzanie. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2000.
- Child J., Faulkner D., Tallman S.: Cooperative Strategy. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures. Oxford University Press, Oxford 2005.
- Prahalad C.K., Hamel G.: The Core Competence of the Corporation. "Harvard Business Review" 1990, May-June.
- Arino A., Torre J. de la, Ring P.S.: Relational Quality: Managing Trust in Corporate Aliances. "California Management Review" 2001, Vol. 44, No. 1.
- Czakon W.: Dynamika więzi między organizacyjnych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007.
- Niemczyk J.: Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsourcingowych. Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 2006.
- Domańska-Szaruga B.: Kapitał relacji jako źródło wartości przedsiębiorstwa. W: Budowanie relacji z klientami. Red. B. Domańska-Szaruga. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2009.
- Głuszek E.: Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2004.
- Nowak D.: Zarządzanie międzyorganizacyjnymi relacjami kooperacyjnymi w przedsiębiorstwach przemysłowych. Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2012.
- Bengtsson M., Kock S.: Cooperation and Competittion in Relationships between Competitors in Business Networks. "Journal of Business & Industrial Marketing" 1999, Vol. 14, No. 3.
- Niemczyk J.: Skąd się wzięły sieci? "Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego. Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce" 2012, wydanie specjalne.
- Perechuda K.: Dyfuzja wiedzy. Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2005.
- Niemczyk J.: Strategia. Od planu do sieci. Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396889