PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 28 Zeszyt Naukowy Katedry Socjologii i Psychologii | 241--270
Tytuł artykułu

Rola mediów i sondaży w wyborach prezydenckich RP w 2005 r.

Warianty tytułu
The Influence of Media and Political Surveys in Polish Presidential Election 2005
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Praca poświęcona jest wpływowi mediów i sondaży przedwyborczych na wyniki wyborów prezydenckich RP w 2005 r. W pierwszej części autor omawia sposoby manipulacji, analizuje politykę wyborczą wybranych mediów, przytacza m.in. stronnicze artykuły, zdjęcia i okładki pism. W drugiej części przedstawia się sposoby manipulacji przy pomocy sondaży. W artykule analizuje się różne opinie i stanowiska, stara się wyjaśnić przyczyny rozbieżności pomiędzy wynikami przedwyborczych sondaży a wynikami wyborów. W ostatniej części przedstawia się kilka propozycji zmian na lepsze w ujęciu różnych środowisk. (abstrakt oryginalny)
EN
The author of the article considers media and political surveys to have great impact on the results of elections. Therefore, very often medial support is the key to political success. Media using surveys and other tools can try to manipulate society in order to create political reality. Author brings many manipulation tools used by media. In order to present practical side of his work, he analizes media strategy in the Presidential Election 2005. He explores selected editorials, headlines, articles, photos and covers. In the second part dedicated to surveys manipulation, author analizes most common errors commited during composing the questionnaire and interpretation of its results. The author presents many reasons of broad diffrences beetwen results of surves and results of the seletion. Finally, he brings some solutions formulated by some persons and institutions. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M.: Psychologia Społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
  • Babbie E.: Badania społeczne w praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • Boniecki A.: Przykazania Medialne, "Tygodnik Powszechny", nr 2(2948), 8 stycznia 2005.
  • Cialdini R.: Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1996.
  • Czabański K.: Wehikuł do IV RP, "Rzeczpospolita", nr 250, 25 października 2005.
  • Dominiak M.: Sondażowe wróżby, Piar.pl, nr 6(6), listopad/grudzień 2005.
  • Dyoniziak R.: Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.
  • Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B.: Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999.
  • Gawryluk D., Skowroński K.: Wywiad z Prezydentem RP L. Kaczyńskim, TVP1, 23 grudnia 2005.
  • Gołka B.: System medialny Stanów Zjednoczonych, WSiP, Warszawa 2004.
  • Kanturski P.: Próba klasyfikacji polskiej prasy opinii metodami statystycznej analizy wielowymiarowej, "Zeszyty prasoznawcze", Kraków 2005, R XLVIII, nr 1-2 (181-182).
  • Kublik A.: Bo media nie są dobrze nastawione, "Gazeta Wyborcza", 28 grudnia 2005.
  • Kublik A.: Rząd upomina wiadomości, "Gazeta Wyborcza", 2 stycznia 2005.
  • K.W.: Sondaże okazały się złudne, "Dziennik Polski", 25 października 2005.
  • Kula M.: Żniwa sondaży - kto wygrał wybory, "Gazeta Wyborcza", nr 254, 31.10.2005-01.11.2005.
  • Łabuda J.: Władza w mediach, Piar.pl, nr 2(2) marzec/kwiecień 2005.
  • Merton R.K.: Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982.
  • Mikułowski Pomorski J., Nęcki Z.: Komunikowanie skuteczne, Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW "Prasa-Książka-Ruch", Kraków 1982.
  • Milczarczyk T.: Tusk, dziadek, Kurski i historia a wybory prezydenckie. Sondaż CATI, PBS 15 października 2005.
  • Morawiec E.: Jakby się było nadwładzą, "Rzeczpospolita", nr 252, 27 października 2005.
  • Najsztub P.: Dumny będę potem, "Przekrój", 41/2005, 3 października 2005.
  • Nowakowski P.T.: Fast food dla mózgu czyli telewizja i okolice, Tychy 2002.
  • Pacholski M., Słaboń A.: Słownik pojęć socjologicznych, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 1997.
  • Pastuszko K.: Komuna poparła Tuska, "Angora" nr 42, 16 października 2005.
  • Pawlak K.: Kurski pomógł Tuskowi, "Życie Warszawy", 13 października 2005.
  • Różyczki K.: Prezydent Kaczyński i pan Donald, "Angora", 30 października 2005.
  • Salwarowski Ł.: Media chciały wybrać nam prezydenta, "Manko" nr 2(44), grudzień 2005.
  • Sandecki M., Wąs M., Sterlingow M.: Kurski wyleciał za Wehrmacht, "Gazeta Wyborcza", 12 października 2005.
  • Stolarska M.: Wpadka wróżbitów, "Gazeta Lubuska", 25 października 2005.
  • Szatkowska M., Łabuda J.: Walka o zdjęcie, Piar.pl, nr 3 (3), maj/czerwiec 2005.
  • Szreder M.: Niebezpieczny wyścig, "Tygodnik Powszechny", nr 36, 4 września 2005.
  • Szreder M.: Próba głosów, "Tygodnik Powszechny" nr 29/05, 7 lipiec 2005.
  • Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych, "Śląsk", Katowice 1999.
  • Sztumski J.: Propaganda - jej problemy i metody, Katowice 1990.
  • Tumiłowicz B.: Czy sondaże opinii są piątą władzą, "Przegląd", 11/2005, 14 marca 2005.
  • Tyszka T.: Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
  • Walenciak R.: Prezydent wbrew mediom, "Przegląd" 44/2005, 6 listopada 2005.
  • VAD: Wybory w telewizji, "Gazeta Wyborcza", 25 października 2005.
  • www.radio.com.pl/trojka.
  • www.gazeta.pl.
  • www.pap.com.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397033

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.