Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W reformowanym obecnie systemie edukacji kładzie się duży nacisk na efekty kształcenia, ich walidację i certyfikację. System edukacji odnosi się do trzech ścieżek kształcenia: formalnej - odbywającej się w szkołach, uczelniach, innych instytucjach kształcących; pozaformalnej - podczas szkoleń, staży, kursów, oraz nieformalnej - polegającej na uczeniu się w pracy, życiu codziennym, z książek, Internetu, od znajomych. Kompetencje zdobyte w ramach edukacji pozaformalnej mogą być uznawane przez szkoły wyższe. Umożliwia to znowelizowana ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, podpisana przez Prezydenta RP 13 sierpnia 2014 r., na podstawie której uczelnie zyskują możliwość uznawania wiedzy i kompetencji zdobytych poza systemem szkolnictwa wyższego. Celem rozdziału jest wskazanie możliwości uznawania tych kompetencji w odniesieniu do uczelni prowadzących kształcenie kadr dla turystyki. Głównymi źródłami informacji wykorzystanymi w pracy są akty prawne (ustawy i rozporządzenia) lub projekty aktów prawnych, uchwały senatów, materiały szkoleniowe, raporty ekspertów oraz doświadczenie autora związane z pracami nad sektorową ramą kwalifikacji dla branży turystycznej. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
257--264
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Rzadkiewicz P.: Modernizacja programów i wyzwania związane z zapewnieniem jakości kształcenia w świetle zmian prawa o szkolnictwie wyższym, Internacjonalizacja kształcenia. Materiały szkoleniowe, KRK, Warszawa 2011.
- Kruczek Z.: Sektorowa Rama Kwalifikacji w Turystyce i jej znaczenie dla kształtowania jakości systemu kadr turystycznych. Wydawnictwo UE, Wrocław 2015.
- Chłoń-Domińczak A., Dębowski H., Sławiński S.: Tworzenie Polskiej Ramy Kwalifikacji. Cedefop Referent Polska, materiały szkoleniowe, Warszawa 2011.
- Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji. Kwalifikacje po europejsku. Red. S. Sławińska. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
- Bacia E.: Walidacja efektów uczenia się uzyskanych poza systemem edukacji formalnej jako nowe wyzwanie dla polityki na rzecz uczenia się przez cale życie. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
- Jedlińska M.: Specjalność menedżer turystyki w kontekście Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kierunku turystyka. W: Ewolucja podaży i popytu w turystyce. Red. B. Walas, J. Sobczuk. Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii, Sucha Beskidzka 2014.
- Woźnicki J.: Strategia w studiach uczelnianych. W: Benchmarking w szkolnictwie wyższym. Wybrane Problemy: Elastyczność, e-learning, wewnętrzne systemy zapewniania jakości w systemie kształcenia, gospodarka zasobami dla poprawy produktywności i konkurencyjności - kontrola zarządcza. Red. J. Woźnicki. Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2012
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397051