PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 27 Zeszyt Naukowy Studium Języków Obcych | 41--46
Tytuł artykułu

Niedoceniane wartości rzetelnego testowania

Warianty tytułu
The Underestimated Value of Reliable Testing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wydaje się, że testy istnieją od wieków. Trudno sobie wyobrazić ocenianie uczniów oraz sprawdzanie ich wiedzy i umiejętności bez zastosowania odpowiednich testów. Trudniej jednak wyobrazić sobie nauczyciela - profesjonalistę, który przygotowuje pytania testowe "na szybko", bez jakiegokolwiek przygotowania czy pomocy ze strony kolegów lub dostępnej literatury, z zamiarem rzetelnego sprawdzenia wiedzy uczniów. Jest to sytuacja co najmniej dziwna, lecz, niestety, w wielu przypadkach - prawdziwa. Takie i wiele innych zaskakujących faktów ujawniły przeprowadzone w lutym 2004 r. badania, których głównym celem było opisanie i dyskusja na temat kreatywności nauczycieli języków obcych w zakresie konstruowania testów. Istotne okazały się również wyniki dotyczące organizacji pracy nauczycieli oraz, ogólnie rzecz biorąc, ich stosunek do stosowania testów w szkolnej rzeczywistości. Ze względu na podjęte cele i problemy przeprowadziłam badania typu diagnostycznego, z zastosowaniem kwestionariusza ankiety dla nauczycieli uczących języków obcych w szkołach podstawowych. Kwestionariusz ankiety zawierał 15 pytań, które sprecyzowane zostały w taki sposób, aby dawały odpowiedzi na konkretne problemy. Pytania zawierały kilka podpowiedzi do wyboru oraz możliwość wypowiedzi samodzielnej w przypadku, gdy odpowiedzi nie przedstawiały treści żądanej przez respondenta. W badaniach wzięło udział 25 nauczycieli. (fragment tekstu)
EN
The fundamental aim of the publication is to describe and evaluate results of the research concerning the level of creativity of elementary school teachers on the examples of test preparation. By the idea of the survey, the analysis based on an empirical study reveals some interesting findings about the orderliness of teachers' work, their suggestions and opinions on test setting and, generally speaking, their attitude towards testing. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Alderson J.C.: Language Test Construction and Evaluation, Cambridge University Press, Cambridge 1995.
  • Bachman L.B.: Fundamental Consideration in Language Testing, Oxford University Press, Oxford 1991.
  • Child D.: Psychology and the Teacher, Cassell, London 1997.
  • Kozłowska A.: Pomiar dydaktyczny i ewaluacja w szkole. Z teorii i praktyki, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie, Częstochowa 2002.
  • Magnusson D.: Wprowadzenie do teorii testów, PWN, Warszawa 1981.
  • Pfeiffer W.: Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, WAGROS, Warszawa 2001.
  • Weir C.J.: Understanding and Developing Language Tests, Prentice Hall, New York 1993.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397161

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.