PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | vol. 3, t. 314 Statistical Analysis in Theory and Practice | 25--31
Tytuł artykułu

Switch Preference Analysis by the Drift Vectors Method

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analiza zmian preferencji z wykorzystaniem metody wektorów dryfu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The matrix of switch preference data (e.g. one's preference for brand j, given that one has already defined his/her first choice for brand i) is not symmetric. The averaging of appropriate off-diagonal proximity entries for such data leads to the loss of information, hence the necessity to use appropriate methods for asymmetric data. Among the chosen methods of asymmetric multidimensional scaling, particular attention was paid to the drift vectors method. This method enables to present simultaneously on the perceptual map both the configuration of points representing the analyzed objects and the vectors indicating the direction and the strength of changes in the respondents' preferences. (original abstract)
Punktem wyjścia w skalowaniu wielowymiarowym jest symetryczna macierz niepodobieństw. Jednak macierz danych o zmianach preferencji (np. prawdopodobieństwo, że konsument dokonuje zakupu marki j pod warunkiem, że przy wcześniejszych zakupach była to marka i, liczba osób deklarujących, że marka j jest przez nich najbardziej preferowana, mimo że we wcześniejszym okresie była to marka i i in.) nie jest symetryczna. Dla takich danych uśrednienie odpowiednich wartości niepodobieństw prowadzi do utraty cennych informacji dotyczących analizowanego zjawiska, stąd konieczność stosowania metod właściwych dla danych niesymetrycznych. Spośród wybranych metod niesymetrycznego skalowania wielowymiarowego szczególną uwagę zwrócono na metodę wektorów dryfu. Metoda ta umożliwia równoczesną prezentację na mapie percepcyjnej konfiguracji punktów reprezentujących analizowane obiekty, jak również wektorów wskazujących kierunek i siłę zmian zachodzących w preferencjach respondentów. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Wrocław University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Borg, I., Groenen, P. (2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Edition, Springer-Verlag, New York.
  • Chino N. (1978), A graphical technique for representing the asymmetric relationship between N objects, Behaviometrika, no 5, 23-40.
  • DeSarbo W. S., Johnson M.D., Manrai A.K., Manrai L.A., Edward E.A. (1992), TSCALE: A New Multidimensional Scaling Procedure Based on Tversky's Contrast Model, Psychometrika, 57, 43-69.
  • Harshman R.A., Green P.E., Wind Y., Lundy M.E. (1982), A model for the analysis of asymmetric data in marketing research, Marketing Science, vol. I, no 2, 205-242.
  • Holyoak K.J., Gordon P.C. (1983), Social reference points, Journal of Personality and Social Psychology, no 44, 881-887.
  • Okada A., Imaizumi T. (1987), Nonmetric multidimensional scaling of asymmetric proximities, Behaviometrika, no 21, 81-96.
  • Okada A., Imaizumi T. (2007), Multidimensional scaling of asymmetric proximities with a dominance point, Advances in Data Analysis Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, (red.) R. Decker, H.J. Lenz, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 307-318.
  • Tversky A., Gati I. (1982), Features of similarity, Psychological Review, no 89, 123-154.
  • Zielman B., Heiser W.J. (1996), Analysis of Asymmetry by a Slide-Vector, Psychometrika, 58, 101-114.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171397299

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.