Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Od 1989 roku do dziś w Polsce dynamicznie rozwija się branża motoryzacyjna. Bazą do takiego rozwoju były istniejące wcześniej, mocno restrukturyzowane zakłady, ale i nowe inwestycje, często mające charakter inwestycji typu greenfield. W Polsce powstały zakłady produkujące podzespoły dla branży motoryzacyjnej, ale i przedsiębiorstwa od początku będące klasycznymi montowniami samochodów. W tym sektorze do dziś utworzono ok. 600 mniejszych i większych zakładów oraz ok. 200 tys. miejsc pracy. Powodów takiej sytuacji jest wiele. Trudno je wszystkie wskazać i tym trudniej je zhierarchizować. Stereotypowo możemy powiedzieć, że przyczynami są niższe koszty produkcji i potencjalnie nowe rynki zbytu, ale niemniej istotnymi i zaskakującymi czynnikami okazały się wysoka jakość i wydajność polskich zakładów tej branży. Sektor motoryzacyjny przechodził przez różne fazy rozwoju. W mniejszym lub większym zakresie były one skorelowane z ogólnymi cyklami koniunkturalnymi i zmianami samych paradygmatów w obrębie nauk o zarządzaniu. Obecnie sektor stoi przed wyzwaniami sformułowanymi w zarządzaniu jako era sieci międzyorganizacyjnych i innowacji. Celem artykułu jest wskazanie przykładów działań wpasowujących sektor motoryzacyjny w zmiany zachodzące w otoczeniu, szczególnie zmiany wykorzystujące innowacje w biznesowych modelach współpracy. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
33--44
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Chesbrough H.: Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Harvard Business School Press, Boston 2003.
- Cygler J.: Kooperencja przedsiębiorstw. SGH, Warszawa 2009.
- Kröger F., Vizjak A., Kwiatkowski A.: Sukces w niszach rynkowych. Studio Emk Warszawa 2007.
- Obłój K.: Tworzywo skutecznych strategii. PWE, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398197