PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu | 81--94
Tytuł artykułu

Orkiestracja sieci w tradycyjnych i internetowych firmach handlowych

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nowa Gospodarka, której wyznacznikami są m.in. radykalne zmiany używania komputera, rozwój telekomunikacji i Internetu oraz nowe zastosowania informatyki stała się początkiem gospodarki funkcjonującej na innych zasadach, z uwzględnieniem nowych szans, zagrożeń i wyzwań. Nowa Gospodarka to również zastosowanie nowych modeli i sposobów prowadzenia biznesu oraz e-biznesu, z uwzględnieniem problemów dotyczących orkiestracji procesów biznesowych oraz sieci. Tematyka dotycząca orkiestracji sieci pojawiła się w literaturze naukowej stosunkowo niedawno, zaś jednymi z pierwszych, którzy podjęli tę problematykę byli m.in. V.K. Fung, W.K. Fung i Y. Wind. Orkiestracja stała się istotnym procesem wpisanym w okres Globalizacji 3.0, związanym z postępującym spłaszczaniem się świata do rozmiarów mikro. Zarówno Globalizacja 3.0, płaski świat, jak również orkiestracja sieci zapoczątkowane zostały z chwilą wejścia XXI wiek, natomiast determinantami wyznaczającymi pojawienie się i rozbój zjawisk o jakich wyżej mowa były m.in. wprowadzenie i zastosowanie komputera oraz dynamiczny rozwój usług internetowych. Orkiestracja sieci dotyczy firm, które mogą prowadzić działalność produkcyjną lub handlową w sposób tradycyjny, tj. bez udziału Internetu, działających tylko w Internecie oraz łączących jeden i drugi kanał dystrybucji. Celem pracy jest próba odpowiedzi na pytanie, czy orkiestracja sieci jest sztuką zarządzania czy koniecznością dostosowania się do warunków Nowej Gospodarki, w której funkcjonują wszystkie z analizowanych firm? W kolejnych rozdziałach pracy omówione zostaną m.in. założenia orkiestracji i zastosowanie jej w zarządzaniu, główne cechy orkiestratorów sieci oraz modele orkiestracji wraz z przykładami firm, które w dany model się wpisują. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim
Bibliografia
  • Achrol R.S.: Changes in the Theory of Interorganizational Relations in Marketing: Inward a Network Paradigm. "Journal of the Academy of Marketing Science" 1997. Vol. 25.
  • Chan Kim W.. Mauborgne R.: Strategia błękitnego oceanu. "Harvard Business Rewiev Polska" 2009. nr 29-30.
  • Doroszewski W.: Słownik języka polskiego. Tom V. Polska Akademia Nauk, Warszawa 1909.
  • Frank R.J., George J.P., Narasimhan L.: When Your Competitor Delivers More for Less. "McKinsey Quarterly" 2004, nr 1.
  • Friedman Th.: Swiat jest płaski. Krótka historia XX wieku. Wydawnictwo Rebis, Poznań 2000.
  • Fung V.K., Fung W.K., Wind Y.: Konkurowanie w płaskim świecie. Budowanie przedsiębiorstw przystosowanych do płaskiego świata. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Hagel J., Brown J.S.: The Only Sustainable Edge: Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization. Harvard Business School Pres, Boston 2005.
  • Koźmiński A.K.: Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Kurowski W .:Kreowanie wartości przez organizacje przestępcze. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2010.
  • Łobejko St.: Przedsiębiorstwo sieciowe. Zmiany uwarunkowań i strategii w XXI wieku. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  • Obłój K.: Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Orr D., DeCarlo S.: 50 największych firm Azji. "Biznes.Interia.pl" 2010 [on-line]. http://biznes.interia.pl/news/50-najwiekszych-firm-azji,l 173943
  • Polański E.: Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Rupik K.: Efektywność planowania marketingowego organizacji sieciowych. Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice 2010.
  • Rybiński K.: Globalizacja w trzech odsłonach. Difin, Warszawa 2007.
  • Sender H., Friedman V.: Najdroższe marki świata. Luksus wędruje do Azji. "Forsal.pl" 2010 [on-line], http://forsal.pl/artykuly/453983, najdrozsze marki swiata_luksus_wedruje_do_azji.html
  • Szychowiak M.: Problemy bezpieczeństwa w architekturze SOA. Politechnika Poznańska, Poznań 2010.
  • Szymczak M.: Słownik ortograficzny języka polskiego wraz z zasadami pisowni i interpunkcji. Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa 1981.
  • Witryna internetowa czasopisma Forsal.pl. www.forsal.pl
  • Witryna internetowa gazety internetowej "Nowe Życie Gospodarcze", www.giełda. wp.pl
  • Witryna internetowa serwisu informacyjnego Internet Standard, www.internet standard.pl
  • Witryna internetowa serwisu TekBar.pl. www.tekbar.pl
  • Zarządzanie łańcuchem dostaw: Hong Kong Li & Fung Practice Group. "TekBar.net" 2011 [on-line], http://www.tekbar.net/pl/cost-and-investment/supply-chain-management-hong-kong-li-amp-fun g.html
  • Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji. Red. R. Krupski. Wałbrzyska Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2010.
  • Zook Ch.: Strategia zrównoważonego wzrostu dla Twojej firmy. Globalna ekspansja i nowe modele działalności. One Press, Gliwice 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398263

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.