PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | R. 13, nr 3, cz. 2 | 223--237
Tytuł artykułu

Model biznesu przedsiębiorstwa działającego w sieci międzyorganizacyjnej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Model of Enterprise Operating in Interorganizational Network
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rosnące znaczenie sieci międzyorganizacyjnych staje się przesłanką refleksji nad wpływem tych zjawisk na modele biznesowe przedsiębiorstw. Przyjęto, że modele te są zorientowane na maksymalizację wartości kapitału własnego. W oparciu o studia literaturowe zastosowano trzy perspektywy interpretacji modelu biznesowego, to jest wartości postrzeganej przez klienta, konfiguracji zasobów wykorzystywanych w procesach kreacji wartości postrzeganej przez klienta i ochrony strumienia zysku. Decyzje o pogłębieniu relacji sieciowych są podejmowane w oparciu o kryteria możliwości wykorzystania efektu skali, kosztów transakcyjnych, kosztów agencji i dostępu do zasobów partnerów w sieci. Wymienione perspektywy i kryteria stanowią wymiary matrycy analizy zależności. (abstrakt oryginalny)
EN
The growing significance of interorganizational networks became to be a premise of reflections on the influence enterprises business models. It is assumed, that models are oriented into shareholders value maximizing. On the basis of literature studies three perspectives of business model interpretation have been applied, it's mean the client's value, involved resource configuration and profits stream protection. The decisions concerned the depth of network relationships are taken with criteria of the scale economic, agency and transactions costs and the partner's resource availability. Mentioned perspectives and criteria make the matrix of dependency analysis. (original abstract)
Rocznik
Strony
223--237
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • 1. Afuah A., Tucci Ch. (2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 2. Coase R. H. (1937), The Nature of the Firm, "Economica", Vol. 4.
  • 3. Copeland T., Koller T., Murrin J. (1999), Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firmy, Poltext, Warszawa.
  • 4. Dudzik T., Witek-Hajduk M. (2007), Model biznesu - moda czy nowa koncepcja zarządzania strategicznego, w: Wspólna Europa - tworzenie wartości na rynku Unii Europejskiej, Brdulak H., Duliniec E., Gołębiowski T. (red.), Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • 5. Falencikowski T. (2013), Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
  • 6. Gołębiowski T., Dudzik T. M., Lewandowska M., Witek-Hejduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • 7. Gulat R., Khanna T., Nohria N. (1995), Unilateral commitments and the importance of process in alliances, "Sloan Management Review" nr 35, Massachusetss Institute of Technology, Cambridge.
  • 8. Hayek F. A. (2003), Droga do zniewolenia, Arcana, Kraków.
  • 9. Hellwig Z. (red.) (1985), Elementy rachunku ekonomicznego, PWE, Warszawa.
  • 10. Krawiec F. (2005) Transformacja firmy w nowej gospodarce. Strategie, struktury i technologie w zarządzaniu. Difin, Warszawa.
  • 11. Nogalski B., Bors K. (2000), Zarządzanie przez wartość, "Przegląd Organizacji", nr 4.
  • 12. Rappaport A. (1999), Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa.
  • 13. Schumacher E. F. (1981), Małe jest piękne. Spojrzenie na gospodarkę świata z założeniem, że człowiek coś znaczy, PIW, Warszawa.
  • 14. Shafer S., Smith H., Lindner J. (2005), The Power of Business Models, "Business Horizons", Vol. 48.
  • 15. Slywotzky A. J., Morrison D. J., Andelman B. (2000), Strefa zysku. Strategiczne modele działalnooeci, PWE, Warszawa.
  • 16. Solomon J. (2007), Corporate Governance and Accountability, John Wiley and Sons Ltd, Chichester.
  • 17. Williamson O. E. (1998), Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398499

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.