PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | Nauki o zarządzaniu dla przedsiębiorstw i biznesu | 225--244
Tytuł artykułu

Holistyczne podejście do zaufania w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niskie zaufanie lub jego brak jest istotną barierą nie tylko w relacjach interpersonalnych, ale przede wszystkim w relacjach biznesowych. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce internetowej "brak zaufania w relacjach biznesowych", a pojawia się wiele zagadnień będących obszarem badań i troski, m.in. brak zaufania w klastrach, niechęć do zakupów internetowych, niechęć do dzielenia się wiedzą itd. Są to problemy, które w dzisiejszych czasach decydują o konkurencyjności gospodarki czy przedsiębiorstwa. Problemy te dotykając polskiego społeczeństwa utrudniają więc mu możliwość dalszej rywalizacji. Stąd tak ważne jest podjęcie i kontynuacja badań nad zaufaniem, szczególnie w polskich warunkach. Ponadto, zaufanie jest zjawiskiem złożonym i ciągle budzącym wiele wątpliwości. Celem niniejszego opracowania jest więc zbadanie zaufania organizacyjnego w perspektywie holistycznej, dzięki czemu możliwa będzie także identyfikacja nowych wymiarów zaufania w organizacji. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Aryee S., Budhwar P.S., Chen Z.X.: Trust as a Mediator of the Relationship Between Organizational Justice and Work Outcomes: Test of a Social Exchange Model. "Journal of Organizational Behavior" 2002, Vol. 23.
  • Ashleigh M.J., Nandhakumar J.: Trust and Technologies: Implications for Organizational Work Practices. "Decision Support Systems" 2007, Vol. 43.
  • Blois K.: Trust in Business Relationships: An Evaluation of its Status. Journal of Management Studies" 1999, Vol. 36, No. 2.
  • Blomqvist K.: Many Faces of Trust. "Scandinavian Journal of Management" 1997, Vol. 13 (3).
  • Brockner J., Siegel P.A., Daly J.P., Tyler T., Martin Ch.: When Trust Matters: The Moderating Effect of Outcome Favorability. "Administrative Science Quarterly" 1997, Vol. 42.
  • Brooke Dobni C.: Measuring Innovation Culture in Organizations. The Development of a Generalized Innovation Culture Construct Using Exploratory Factor Analysis. "European Journal of Innovation Management" 2008, Vol. 11, No. 4.
  • Calnan M., Rowe R., Entwistle V.: Trust Relations in Health Care: An Agenda For Future Research. "Journal of Health Organization and Management" 2006, Vol. 20. No. 5.
  • Calnan M., Rowe R.: Researching Trust Relations in Health Care. Conceptual ami Methodological Challenges - An Introduction, "Journal of Health Organization and Management" 2006, Vol. 20, No. 5.
  • Connell J., Ferres N., Travaglione A.: Engendering Trust in Manager - Subordinate Relationships: Predictors and Outcomes. "Personnel Review" 2003, Vol. 32 (5).
  • Currall S.C., Epstein M.J.: The Fragility of Organizational Trust: Lessons From the Rise and Fall of Enron. "Organizational Dynamics" 2003, Vol. 32 (2).
  • De Jong G., Woolthuis K.R.: The Institutional Arrangements of Innovation: Antecedents and Performance Effects of Trust in High-Tech Alliances. "Industry and Innovation" 2008, Vol. 15 (1).
  • Dietz G., Den Hartog D.N.: Measuring Trust Inside Organizations. "Personnel Review" 2006, Vol. 35, No. 5.
  • Dirks K.T., Ferrin D.L.: The Role of Trust in Organizational Settings. "Organization Science" 2001, Vol.12 (4).
  • Ellonen R., Blomqvist K., Puumalainen K.: The Role of Trust in Organisational Innovativeness. "European Journal of Innovation Management" 2008, Vol. II- No. 2.
  • Gilson L.: Trust and the Development of Health Care as a Social Institution. "Social Science & Medicine" 2003, Vol. 56.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M.: Zarządzanie zaufaniem u przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Oficyna, Kraków 2009.
  • Grunig J.E., Hon L.: Guidelines for Measuring Relationships in Public Relations, The Institute for Public Relations Commission on PR Measurement and Evaluation. University of Florida, 1999.www.instituteforpr.com
  • Gutierrez S.S.M., Cillan J.G., Izquierdo C.C.: The Consumer's Relational Commitment: Main Dimensions and Antecedents. "Journal of Retailing and Consumer Services" 2004, Vol. 11.
  • Hampden-Turner Ch., Trompenaars A.: Siedem kultur kapitalizmu. Oficyna Ekonomiczna. Kraków 2000.
  • Huang H.J., Dastmalchian A.: Implications of Trust and Distrust for Organizations. Role of Customer Orientation in a Four-nation Study. "Personnel Review" 2006, Vol. 35. No. 4.
  • Lewicki R.J., McAllister D.J., Bies R.J.: Trust and Distrust: New Relationships and Realities. "The Academy of Management Review" 1998, Vol. 23, No. 3.
  • Loon Hoe S.: Is Interpersonal Trust a Necessary Condition for Organisational Learning? "Journal of Organisational Transformation and Social Change" 2007, Vol. 4 (2).
  • Martins N.: A Model for Managing Trust. "International Journal of Manpower" 2002, Vol. 23. No. 8.
  • Mayer R.C., Davis J.H., Schoorman F.D.: An Integrative Model of Organizational Trust. "Academy of Management Review" 1995, Vol. 20 (3).
  • McCole P.: The Role of Trust for Electronic Commerce in Services. "International Journal of Contemporary Hospitality Management" 2002, Vol. 14, No. 2.
  • McElroy M.W.: Social Innovation Capital. "Journal of Intellectual Capital" 2002, Vol. 3(1).
  • Morgan P.M.: Relationship Marketing and Marketing Strategy. In: A. Parvatiyar, J.N. Sheth: Handbook of Relationship Marketing. Sage Publications, Inc. Thousand Oaks. London, New Delhi 2000.
  • Morgan R.M., Hunt S.D.: The Commitment-trust Theory of Relationship Marketing. "Journal of Marketing" 1994, Vol. 58.
  • Msanjila S.S., Afsarmanesh H.: Trust Analysis and Assessment in Virtual Organization Breeding Environments. "International Journal of Production Research" 20(18. Vol. 46 (5).
  • Rousseau D.M., Sitkin B.B., Burt, R.S., Camerer C.: No so Different After All: A Cross-disciplinary Vew of Trust. "The Academy of Management Review" 1998, Vol. 23 (3).
  • Schiffman L., Thelen S.T., Sherman E.: Interpersonal and Political Trust: Modeling Levels of Citizensʼ Trust, "European Journal of Marketing" 2010, Vol. 44, No. 3/4.
  • Seppanen R., Blomqvist K., Sundqvist S.: Measuring Inter-Organizational Trust - a Critical Review of the Empirical Research in 1990-2003. "Industrial Marketing Management" 2007, Vol. 36.
  • Sveiby K.E., Simons R.: Collaborative Climate and Effectiveness of Knowledge Work: An Empirical Study. "Journal of Knowledge Management" 2002, Vol. 6 (5).
  • Svensson G.: Mutual and Interactive Trust in Business Dyads: Condition and Process, "European Business Review" 2005, Vol. 17, No. 5.
  • Sztompka P.: Zaufanie. Fundament społeczeństwa.. Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
  • Tan H.H., and Tan C.S.F.: Towards the Differentiation of Trust in Supervisor and Trust in Organization. "Genetic, Social, and General Psychology Monographs" 2000, Vol. 126.
  • Tan H.H. and Lim A.K.H.: Trust in Co-workers and Trust in Organizations. "The Journal of Psychology" 2009, Vol. 143(1).
  • Tzafrir S.S., Eitam-Meilik M.: The Impact of Downsizing on Trust and Employee Practices in High Tech Firms: A Longitudinal Analysis. "Journal of High Technology Management Research" 2005, Vol. 16.
  • Tzafrir S.S., Gur A.B.A.: HRM Practices and Perceived Service Quality: The Role of Trust as a Mediator. "Research and Practice in Human Resource Management" 2007, Vol. 15(2).
  • Vidotto G., Vicentini M., Argentero P., Bromiley P.: Assessment of Organizational Trust: Italian Adaptation and Factorial Validity of the Organizational Trust Inventory. "Social Indicators Research" 2008, Vol. 88.
  • Welch M.: Rethinking Relationship. Management, Exploring the Dimension of Trust. "Journal of Communication Management" 2006, Vol. 10, No. 2.
  • Yan Zhang A., Tsui A.S., Jiwen Song L., Li Ch., Jia L.: How do I Trust Thee? The Employee-organization Relationship, Supervisory Support, and Middle Manager Trust in the Organization. "Human Resource Management" 2008. Vol. 47(1).
  • http://www.selfhelpnetwork.wichita.edu/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398675

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.