PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 13 | 289--298
Tytuł artykułu

Zastosowanie modeli grawitacyjnych w ustalaniu i analizie lokalizacji

Warianty tytułu
The Use of Gravity Models in Setting and Location Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zostały omówione modele grawitacyjne, jako przykład narzędzia wspomagającego analizę potencjału lokalizacyjnego i zasięgu danego rynku. Szczegółowo zostało omówiony model Reilly'ego. Dokonano również obliczeń wskazujących na zasięg dwóch ośrodków - Torunia i Bydgoszczy i tym samym ich wpływ na preferencje zakupowe mieszkańców miejscowości sąsiednich. Poruszane kwestie znajdują zastosowanie przede wszystkim w logistyce, ale również w marketingu, reklamie czy sprzedaży. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the gravity models as an example of a tool that helps to analyze localization and the market coverage. Especially Reilly's law of retail gravitation was presented in details as the milestone. The discussion was supported by calculations concerning two cities - Toruń and Bydgoszcz and thus their impact on shopping preferences of inhabitants of neighboring places. The issues are mainly used in logistics, but also in marketing, advertising and sales. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
289--298
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu
Bibliografia
  • Bajerowski Т. (red.). Podstawy teoretyczne gospodarki przestrzennej i zarządzania przestrzenią. wyd. I, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2003.
  • Bennett P.D. (red.), Dictionary of Marketing Terms. Second Edition, Chicago, IL: American Marketing Association, 1995, s. 287.
  • Christaller W., Central Places in Southern Germany, tłum.: Carlisle W. Baskin, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1966.
  • Google Maps [on-lin] Dostępne w World Wide Web: http://www. googlemaps.pl.
  • Huff D.L., Defining and Estimating a Trade Area. "Journal of Marketing", 1964, Vol. 28.
  • Migdał-Najman K., Mudza A., Zastosowanie modelu grawitacji względnej Huffa w analizie rynku wielkopowierzchniowych placówek handlowych. "Marketing i Rynek", 2009, nr 3.
  • Młynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie. Kraków: Wydawnictwo AE w Krakowie, 2001.
  • Reilly W.J., Methods for the Study of Retail Relationships. Austin, Texas: Bureau of Business Research, The University of Texas, "Research Monograph" 4, 1929.
  • Reilly W.J., The Laws of Retail Gravitation. Nowy Jork: Knickerbocker Press, 1931.
  • Rocznik Demograficzny 2014. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, Zakład Wydawnictw Statystycznych, 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171398927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.