PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | nr 4 Zeszyt Naukowy Katedry Ekonomii i Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych | 25--35
Tytuł artykułu

Zarządzanie czynnikiem ludzkim jako źródło konkurencyjnego sukcesu na przykładzie wybranych państw wysoko rozwiniętych

Autorzy
Warianty tytułu
Management of the Human Factor as a Source of Competitive Success on the Example of Chosen Highly Developed Countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Czynnik ludzki, jako potencjalny generator nowych idei, coraz powszechniej uznawany jest za podstawowe źródło konkurencyjnego sukcesu. Na plan pierwszy wysuwają się umiejętności, zdolności oraz kwalifikacje uzupełnione o odpowiedni model zarządzania pracownikiem i pracą. W artykule przeprowadzono analizę porównawczą koncepcji administrowania personelem oraz koncepcji zarządzania czynnikiem ludzkim. Część empiryczna zawiera najważniejsze elementy zarządzania czynnikiem ludzkim w wybranych krajach UE oraz Japonii i USA. Środki stosowane w sferze zarządzania czynnikiem ludzkim w wybranych krajach są niezwykle zróżnicowane. Wszystkie kraje łączy jednak przeświadczenie o naczelnej roli wysoko wykwalifikowanych, specjalistycznych kadr identyfikujących się z organizacją, w ramach której funkcjonują i nastawionych na samorealizację dla wzrostu konkurencyjności. (abstrakt oryginalny)
EN
Human factor, as a potential generator of new ideas, is considereted a basic source of competitive succes. Abilities, talents and qualifications supplemented with an approciate model of human resources management are of greatest importance. The article gives a comparative analysis of the concept of personnell administration and the concept of human resource management. Its empirical part presents the most important elements of human resource management in EU member states, Japan and the USA. Measures of human resource management implemented in the analysed countries do vary a lot. What is common for all the countries, however, is the conviction that competitive growth largely depends on highly gualified, specialised staff, identifying themselves with the organisation they work for and intending to self-develop. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • C.R. McConnel: Economics, McGraw-Hill, New York , 1984.
  • J. Hoser: Zapotrzebowanie na kadry inżynierskie w Polsce na tle trendów europejskich, [w:] Wyższe wykształcenie techniczne na tle tendencji integracyjnych w Europie, ONS Pol. Warszawskiej, Warszawa 1995.
  • J. Pfeffer: Competitive Advantage through People. Unleashing the Power of the Work Force, Harvard Business School Press, Boston & Massachusets 1995.
  • A.P. Wierzbicki: Wpływ informacji jako zasobu na stosunki społeczne i gospodarcze w krajach rozwiniętych, [w:] Integracja Europejska w obliczu ery informacyjnej (postindustrialnej), "Raporty", Instytut Rozwoju i Studiów Strategicznych, Warszawa 1997, No. 46.
  • P.F. Drucker: Praktyka zarządzania, Czytelnik - Nowoczesność - AE w Krakowie, Warszawa 1994.
  • R.L. Desatnick: Innovative Human Resource Management, American Management Association, New York 1972.
  • A. Williams: Enterprise Cultures in the Global Economy: Some Emerging and Theoretical Problems for Strategic Human Resource Management, "Employee Relations" 1994, No. 7.
  • D.E. Guest: Human Resource Management and Industrial Relations, "Journal of Management Studies", 1996, Vol. 24, No 5.
  • T. Rickards: Stimulating Innovation. "A Systems Approach", Frances Printer Publisher, London 1985.
  • C. Sikorski: Profesjonalizm. Filozofia zarządzania nowoczesnym przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 1995.
  • T. Burke: A. Genn-Bash, B. Haines, Competition in Theory and Practice, Routledge, London and New York 1991.
  • G. Hollinshead, M. Leat: Human Resource Management: An International and Comparative Perspective, Pitman Publishing, London - Hong Kong - Washington 1995.
  • The OECD Jobs Strategy. Technology, Productivity and fob Creation, vol. 1. Highlights, OECD, Paris 1996.
  • P.F. Drucker: Menedżer skuteczny, Nowoczesność - Czytelnik - AE w Krakowie, Warszawa 1994.
  • D. Petersen, J. Hillkork: Praca zespołowa. Nowe pomysły zarządzania na lata 90. Doświadczenia i koncepcje zarządzania koncernem Forda, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1993.
  • D.A. Wilson, Managing Knowledge, Butterworth-Heinemann, Oxford 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171399001

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.